Gå til innhold

Ikke GU på 6ukerskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min tok ikke GU på 6ukerskontroll. Trodde det var noe av poenget med kontrollen jeg, å sjekke at alt var grodd og sånt?! Virket ikke som legen skjønte hva jeg gjorde der i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har pleid å gjøre det, men kun fordi jeg har bedt om å få sjekket stingene, også klemte hun på magen for å kontrollere at livmora var som den skulle.

I tillegg har jeg målt jernlagrene siden de var veldig lave mot slutten av sv.skapet og fått resept på prevensjon.

Også en prat om hvordan jeg synes ting fungerer med den lille i hus. Om humøret er greit, matingen går bra osv. (men det var kanskje fordi det sto i journalen min at det ikke gikk så bra med første...).

Skrevet

legen min fortalte at de var gått bort i fra GU så lenge fødselen var normal, og at man ikke hadde noen plager i etterkant.

6 ukerskontrollen er mer for å snakke om prevensjon igjen, samt hvis det er noe man vil si i forbindelse med fødselen osv.

Skrevet

Min lege sjekket at livmoren var trukket seg sammen, og sjekket om jeg hadde vært flink til å trene opp muskler med knipeøvelser (nei, jeg hadde ikke vært det). Men ble det etterpå, god påminnelse. Ikke lyst å bli inkontinent.

Skrevet

Fikk ikke jeg heller denne gangen, men regnet med at det var fordi legen min er fullstendig inkompetent og grenser til tilbakestående (bytte fastlege, eller??). Fikk det første gangen, da.

Ja, er det ikke hele poenget med 6 ukersen??

Skrevet

Hadde Gu etter begge mine fødsler. Var legen som spurte om jeg ville ha det.

Skrevet

Hm.. da er det litt forskjellig da, sikkert. Bare syntes det var litt rart... Jeg er jo ikke spesielt fan av GU, derfor fikk jeg meg ikke til å spørre etter det heller...! Litt rart da, jeg skal sette inn spiral og hun sa at hun ville vente litt til med det for å være sikker på at alt er grodd og sånt. Hvordan kan hun vite det når hun ikke har sjekket noen ting - klemte ikke på magen en gang. I dag har jeg til og med begynt å blø igjen (men regner med at det bare er mensen som er kommet tilbake), så hadde følt meg tryggere om hun hadde sjekket.

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at de var gått mer bort fra det, men angrer fælt i dag på at jeg ikke forlangte gu alikevel. Men alt virket normalt da,, men det var ikke det gitt..Var på sykehuset forrige uke, til gu. Og nå venter det operasjon på meg pga blære og skjedefremfall + litt som må bygges opp igjen. I tilegg må de antagelig fjerne livmora pga at det er så mye tull med blødninger hele måneden. Så jeg vil anbefale dere på det sterkeste å forlange gu. Det er desverre ikke alt som viser seg med en gang....

Skrevet

Det er ikke rutine med GU på 6-ukers kontroll lenger. Så lenge det ikke var spesielle komplikasjoner med fødsel og man selv føler at ting føles greit så er det ikke nødvendig.

Jeg hadde en litt komplisert slutt på fødselen, og ble bla klippet og sydd en del. Men jeg følte at ting var helt greit i forhold til det, så da var det ikke nødvendig med GU mente legen min.

Så på min 6 ukers kontroll snakket vi da om prevensjon, hva jeg tenkte om fødselen i ettertid, om jeg var redd for å bli gravid igjen, med tanke på den litt dramatiske slutten. Jeg syns det var veldig bra at fødselen ble tatt opp slik at om jeg hadde angst for å bli gravid eller føde igjen, så kunne jeg få hjelp til å bearbeide det tidlig.

Jeg fikk også sjekket jerninnholdet i blodet, siden det var lavt etter blodtap i forbindelse med fødselen.

Skrevet

Hvorfor må du fjerne hele livmora Heaven?

Jeg blør også masse og til tider hele tida, men hos meg vurderer de å fjerne slimhinnevev i livmora bare...

Skrevet

Det er ikke uvanlig med celleforandring under en graviditet, derfor bør man ta GU og celleprøve på 6-ukerskontrollen.

Skrevet

Jeg har hatt så mye krøll med underlivet, men hovedårsaken er jo store blødninger med mye levra blodklumper (grøss) unnskyld ekle detaljer. Og så har jeg hatt endometriose tidligere, så det er vel kanskje litt for å slippe risikoen for å få det igjen også da. Har fått de unga jeg skal ha , så det er jo forsåvidt greit :)

Skrevet

Blør jo stort sett fra eggløsning og til mensen er over også. og etter sex, ..

Skrevet

Jeg har også masse levra blodklumper, men trodde det var fordi jeg blør så vanvittig mye. :) Og lenge. Men ikke noe endo her da, så bare blødningene som er problemet for meg.

Skrevet

Hmmm ikke no gøy uansett årsak, blir da så lei blødningene også. Nå har jeg blødd siden gu for litt over ei uke siden og nå kommer snart mensen så ser nesten ikke no ende på dette. Nesten så det skal bli godt å bli kvitt livmora, aldri mer mensen eller andre blødninger :) Håper det retter seg for deg , lykke til :)

Skrevet

Åååå, det høres deilig ut. Har lengta etter det selv de siste 10-15 åra. Er ferdig med barn selv, så hadde ikke gjort noe. Etter forrige fødsel f.eks. blødde jeg hver dag i 10,5 måned. Det var festlig kan du tro. ...eller du vet jo hvor lite festlig det er:)

Skrevet

De hadde gått bort fra dette da jeg fødte i 2007.

Man må be om å få det, hvis ikke legen spør.

Det er jo ikke verre enn å ringe ned å bestille en GU hvis du vil ha det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...