Gå til innhold

Plutselig veldig mammadalt - hva gjør man? (1 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna er 15 mnd - og har den siste uka blitt _ekstremt_ mammadalt. Fra jeg henter henne i barnehagen og til hun er i seng skal hun helst henge rundt halsen min...

Så lenge hun får sitte tett inntil meg, helst på armen/på fanget går det fint - men hvis jeg prøver å gjøre noe som helst annet, så er det katastrofe i heimen. Deluxe. Og selv om pappan trår til aldri så mye, er det ikke bra nok. Hun skal bare til meg... Tidligere har hun til tider vært mest pappajente, men vi har iallefall vært bra nok begge to.

Hun har også begynt å våkne igjen om natten, ikke hver natt, men annenhver kanskje - og da hylskriker hun og klamrer seg fast til meg og slår seg ikke til ro før hun får sove oppå magen min. Ikke tett inntil ved siden av meg, men oppå meg. Blir ikke så mye søvn på meg gitt.

Hun har også blitt ekstremt dårlig til å leke for seg selv, før kunne hun holde på for seg selv i evigheter, nå er det maks 2 minutter i slengen, før hun skal kose med mamma... Går greit hvis jeg eller både jeg og pappan sitter på gulvet med henne, men alene eller sammen med pappa er ikke aktuelt...

Det forresten topp å være sammen med pappa så lenge mamma er borte. Og i barnehagen er hun blid fra hun kommer til hun går igjen.

Regner med at dette kanskje er en reaksjon på barnehagestarten i januar, og at det sikkert er helt normalt. Men hvordan forholder man seg best mulig til situasjonen?

Skal vi "tvinge" henne til å sitte på armen til pappa istedenfor - eller skal hun "få viljen sin" og være hos meg?

Og hvordan forholde seg til nettene? Skal hun få ligge oppå meg, eller hva gjør vi? Hun gråter helt hysterisk og slutter med en gang hun er inntil meg, så regner med at det er nærheten hun trenger, og har i grunnen ikke hjerte til at hun ikke skal få lov...

Noen som har vært borti det samme, og har noen tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...