Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Største er 4 år og 3mnd gammel og har fortsatt ikke sittet forovervendt. Tenker hun får beltestol i løpet av høsten når hun nærmer seg 5år. Anbefalingene er minumum 4 år, så ser ingen grunn til å snu henne før det ikke er plass høydemessig og/eller i forhold til kg. Hun er 106cm høy og 16kg.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 2 år, og det var et rent helvete hver gang, hyla og skrek og hatet å kjøre bil!
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Bilsetet vårt ble stjålet da gutten var 1,5 år, da måtte vi kjøpe nytt og kjøpte et som bare kunne brukes forovervendt. Så fra han var 1,5 år ca. I motsetning til alle her som sitter bakovervendt til de er nesten 4... Ja ja, nå hadde vi uansett ikke bil, så var lite kjøring forovervendt også da...
❤lille stjerne❤ Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Min er 2,5 og skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Hun bæljer og skriker en del i bilen, men jeg har ikke tenkt å prøve å finne ut om det er fordi hun ikke vil sitte bakover. Velger å tenke at det er fordi hun er en aktiv liten unge som synes det er kjedelig å sitte stille i bilen, uansett hvilken vei setet står. Hvis vi skulle komme ut for en ulykke og hun ble alvorlig skadet ville jeg aldri kunnet tilgi meg selv at hun ikke hadde hadde vært best mulig sikret i bilen.
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 2,5 år snudde vi eldstemann, han klagde fælt over dårlig plass til beina hver gang vi kjørte bil også vokste samtidig minstemann ut av sitt sete så da fikk han på 6 mnd hans sete og eldstemann nytt framovervendt.
Simply Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Eldste var 2 år. Hadde ingen problemer med å sitte bakovervendt frem til da men så begynte han å bli bilsyk bare av korte strekninger. Han har alltid elsket å kjøre bil. Minsta er 1,5 år og HATER å kjøre bil, hun skriker som en stukket gris hver gang vi kjører (og det blir en del), men sitter fortsatt bakovervendt. Kommer til å se an henne, hun blir ikke bilsyk nå i hvert fall så da blir hun sittende bakovervendt en god stund fremover.
erteposen + 4 Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 Vampis - sånn har vi det også siden vi ikke har bil. Det tar jo en evighet å montere et sikkert bakovervendt sete, og ikke minst å få det til riktig. Den bilen vi har tilgang på hadde bakovervendte seter, så det er vedlig greit.
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #14 Skrevet 25. februar 2010 Vi har bil nå da. Nå er gutten 3,5 år. Men i bilen vår er det ikke plass å sette det setet bakovervendt. Så da får det være som det er. Heldigvis bruker vi ikke bil daglig. Liker egentlig ikke å måtte bruke bil eller være avhengig av det jeg. Savner storby med kollektivtransport også på kvelder og i helger:)
erteposen + 4 Skrevet 25. februar 2010 #15 Skrevet 25. februar 2010 Det er helt topp! Vi bor så sentralt at alt er i gå/sykleavstand, og da min bedre halvdel bestemte seg for å sykle til jobb kvitta vi oss med bilden. Nå "leier" vi en ledig bil av naboen, som har to, i helgene når vi skal på tur. Veldig greit:)
Mammapudding Skrevet 25. februar 2010 #16 Skrevet 25. februar 2010 Rett før hun ble 2 år snudde vi henne, hadde lyst at hun skulle sitte bakovervendt lenge, men hun klagde på vondt i beina og dårlig plass :/
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #17 Skrevet 25. februar 2010 Å, så utrolig deilig! Jeg merker at jeg litt motsatt av de fleste jeg kjenner føler at å ha bil er en verre avhengighet enn å ikke ha... Altså, føler at vi er friere uten da. Men når bor nesten på bondelandet her hvor det f.eks. ikke går buss før klokka 14 en søndag eller ikke buss i det hele tatt der noen av bestisene bor, så ble jeg "tvunget" til å bli bileier jeg også. Og jeg kan ikke kjøre engang, he he:)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 25. februar 2010 #18 Skrevet 25. februar 2010 Hvordan sitter de når de er over 4 år i et sånt sete? Med knærme under haka? Ser ikke for meg en 4 åring i bakovervendt sete. Vår er 1,5 år og blir nok sittende bakovervendt et år til hvertfall.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. februar 2010 #19 Skrevet 25. februar 2010 Vår 4 åring har god plass, og har ikke knærne under haka. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 25. februar 2010 #20 Skrevet 25. februar 2010 Oi,han hadde stor plass!.I setet vi har er det ikke plass til bena mellom bilstolen og seteryggen. Frøkna vår er 80 cm og bena butter i seteryggen allerede. Kan ikke sitte i den type stol til hun er 4 hvertfall. Har BeSafe XL
August gull Skrevet 25. februar 2010 #21 Skrevet 25. februar 2010 når dere snur barna, går dere da over på 15-36 kg setet?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. februar 2010 #22 Skrevet 25. februar 2010 Barn burde ikke sitte forovervendt i bilbarnestol med 5 punktsbelte. Slik at man bør ha barnet akovervendt til det er så stort at det sitter godt i en god beltestol (15-36kg) med sidestøtte. Legger ved et par mailer vedrørende denne problemstillingen: Fra Svenske NTF: "Hej! Jag är inte riktigt säker på att förstår din fråga men jag kopierar in två av våra rekommendationer kring barn i bil och hoppas att de ska ge dig de svar du söker. MvhNTF Konsument 1. NTF:s grundregel för barn i bil är bakåtvänt åkande så länge det är möjligt upp till 25 kg och framåtvänt tidigast vid 18 kg. 2. NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen. Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet. Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen." Fra Trygg Trafikk: "Hei, Dette er det delte meninger om, eller det er i hvert fall forskjellige ting som skjer ved en kollisjon. Når et barn sitter forovervendt i en kollisjon i trepunktsbelte, risikerer du at barnet ”vris” ut av selen og kastes fremover hvis det er lite og spinkelt eller hvis selen ikke sitter riktig. Små, tynne barn bør derfor ikke sitte i bilens trepunktsbelte fremovervendt. Hvis barnet sitter i en fempunkts-belte, risikerer du at nakken tar alvorlig skade fordi kroppen holdes hardt fast av setets integrerte belter, og nakken og hodet får hele belastningen når det kastes fremover. En fullvoksen rallykjører har en velutviklet nakke og et hode som bare er seks prosent av kroppen. Hos den treåring utgjør hodet nesten 20 prosent, og nakken er spinkel i forhold til belastningen den utsettes for. Det beste er å la barnet sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til det er fire år gammelt, og deretter velge et sete som passer best i deres bil. Med vennlig hilsen Elen Zickfeldt Webansvarlig/Prosjektleder"
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. februar 2010 #23 Skrevet 25. februar 2010 http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/09/store-og-lange-barn-bakovervendt.html
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 25. februar 2010 #24 Skrevet 25. februar 2010 Det er vel ingen som ikke har fått med seg det,men spørsmålet er hvordan det funker i praksis. Jeg nekter å tro at en 4 åring får plass i det setet vi har nå. Men håper selvfølgelig. Vil ha henne bakovervendt så lenge som mulig!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. februar 2010 #25 Skrevet 25. februar 2010 Nå er det ikke 4 åringen som bruker det sete til daglig, det er det lillebror som gjør. Men hun får fint plass i Besafe Izi Kid sete vi har, god plass til bena og resten av henne. 4åringen sitter vanligvis i Britax Multitech bakovervendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå