Gå til innhold

Vanskelig 5.5 åring..... ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 5.5 åring som alltid har vært rimelig medgjørlig. Han er lett å snakke til, forstår mye og har aldri vært noe problem med ham.

 

Men nå i det siste har han begynt å "bli sint" Han kan rope og hyle om han ikke får det som han vil,gråte og generelt være veldig sinna. Ofte surmuler og sutrer han mye i løpet av dagen.

 

For meg er dette vanskelig å takle. Jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal ta det, for når jeg blir streng sier han: slutt å vær sint mamma,det er ikke lov ¨være sinte på barna sine. Men jeg er ikke sint, sier jeg.. Dette er bare uakseptabel oppførsel...

 

Som f.eks idag. Vi har snakket 3 ganger nå, på få dager, om at dersom han skal være sur og vanskelig når jeg tar ham fri, pga at jeg har fri fra jobb, vil jeg ikke ta ham fri. Da kan han heller bli i barnehagen. Idag var vi på kino, lekeland og ute å spiste. Jeg hadde lovd han en leke på lekebutikken, dette var liksom vår dag. Men det ble så sent. Og jeg forklarte ham, at det var sent og at vi kunne ta det neste dag. Da hylte han HØYT i bilen hjem. Vi tok taxi så det var ganske ekkelt. Så surmulte han i etterkant, før han omsider ble blid igjen da vi kom hjem. Trenger gode råd, oppdrar ham alene...

 

på forhånd takk... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke så store barn, så jeg har ikke noen svar, men tenker at det er helt vanlig trass?

 

Og Idag ble han sikkert superskuffa over den leken som han ikke fikk.

 

Hvis man har lovt noe og så blir det ikke av alikevel kan sikkert være veldig skuffende for en på 5 år....

Skrevet

Jo, men han får jo "alt" han vil ha hele tiden. Han vet jo at mamma holder det hun lover. Jeg skjønner jo at han ble skuffet, men det var sent og vi var slitne... Ja kanskje var det dumt av meg, men jeg prøvde jo å megle med ham da .. :P

Skrevet

mente ikke at du gjorde noe galt, noen ganger blir det bare sånn at man ikke rekker alt man har tenkt, og prøver å gjøre det beste av situasjonen. for en sliten 5 åring i trassalderen kan var det sikkert en helt normalt reaksjon.

 

:o)

Skrevet

Hvis han er vant til å få "alt" han vil som du sier så er det ikke så rart at reaksjonene blir streke de gangene han ikke får det. Det kan hende du må lære ham at det ikke er han som kan bestemme alt.

 

Ellers tror jeg det er ganske vanlig med en runde med trass/løsriving fra foreldrene på den tiden. Det går seg nok til, men slitsomt mens det står på.

 

Det er foresten lov å bli sint på barn. Det må han også lære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...