Lillegull2008&2010 Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Ingen strikkeerfaring, men gir nøstebarn teppet en sjanse (mor signes babyteppe) Nå har jeg lagt 170 masker med hjelp av Drops instruksjonsvideoer. Hva gjør jeg nå? fra 170 masker og videre...?
Zezamie Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Snur og strikker videre over de 170 maskene vil jeg anta. kjenner ikke oppskriften :-)
Lillegull2008&2010 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2010 det antar jeg også, men hvordan gjør jeg det ;D ??
LilleBanan blir storebror Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Du bare strikker rett-masker over alle maskene du har lagt opp....
Lillegull2008&2010 Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2010 Fnis.. bare bare... Jeg har faktisk ikke rørt strikkepinner siden barneskolen jeg, så jeg prøvde å lete etter en video på drops sine sider om hva jeg skulle gjøre etter maskene.. For jeg kan virkelig ingenting ;p Men jeg ble ikke så mye klokere. Så jeg må lete litt mer ikveld Men takk for noe som sikkert er en helt enkel forklaring hihi..
AneG Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Finnes oppskriften på nett? Må nesten se den før jeg kan svare...men dersom det er bare å strikke fram og tilbake er det egentlig ganske enkelt.. Stikk høyre strikkepinne inn i første maske på venstre pinne, hekt tråden rundt høyre pinne som nå burde ligge bak venstre pinne og trekk/dra tråden igjennom masken sammen m høyre pinne. nå skal du ha en ny maske på høyre pinne...slik gjør du hele veien..du strikker nye masker inn på høyre pinne hele tiden - når du har "tatt" alle maskene fra venstre pinne over på høyre, snur du hele "arbeidet" slik at du begynner på nytt, med 0 masker på høyre pinne og 170 masker på venstre... Pass på at du ikke mister noen masker, for da vil det bli hull i teppet Lykke til
To tette og ei badehette Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Gå på biblioteket. Tror det er Askehaug eller no som har en håndarbeidsbok der alt står beskrevet i detaljer med bilder. Lærte å strikke av denne (for jeg var en racer på å hoppe ut vinduet når vi skulle lære slike ting på skolen).
Lillegull2008&2010 Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 25. februar 2010 Takk for svar Er bare vanlig rettstrikk på det teppe ja, så jeg burde få til den forklaringen. Drops har instruksjonsvideoer også, men jeg finner ikke rettstrikk, heter noe annet, tror jeg fant den, men hun gjør det jo så fort Jeg får lete fram forklaringen her til ikveld og prøve igjen. Jeg begynner å få det travelt med det teppe ;p
Lizzi 79 Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Sjekk denne linken http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?sort=&thumbnails=&undercategoryid=3 Kanskje du får noen tips her.
Helverine Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Det er en bok som heter Myk start som viser i bilder hvordan du strikker rett, vrang, øker, minker, feller av osv. Kanskje du skulle kjøpt den? Evt kan jeg scanne inn de sidene og sende deg på mail hvis du vil? Bare send meg en pm
ippemo får augustbaby Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har selv begynt å strikke et babyteppe (ikke mor signe sitt, heller ippemo sitt, hehe) og det er 17 år siden sist jeg rørte strikkepinner. Da strikket jeg et stykke på ca 2x5 cm. Og å strikke rett er kjempelett, du er jo ferdig med det jeg synes er verst, nemlig å lage masker. Eller vel, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal avslutte dette her, men da får jeg bare ringe til moren min... På mitt neste planlagte strikkeprosjekt er det både rett og vrangt, det skal bli en utfordring for meg å få til!
Lillegull2008&2010 Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. februar 2010 Da fikk jeg til å begynne, men den tråden mellom pinnene ble bare lengre og lengre og lengre så fikk beskjed fra min svigermor om at jeg måtte bare begynne helt på nytt og legge nye masker. Motløs nå ja!
Helverine Skrevet 25. februar 2010 #13 Skrevet 25. februar 2010 Huff da, hehe. Kan som sagt scanne og maile deg guide altså
Lillegull2008&2010 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 26. februar 2010 Jeg tar gjerne imot tilbudet hvis du har orka det Jeg har jo lyst å få til dette teppe til lillemann kommer sender deg PM
Emelina Skrevet 26. februar 2010 #15 Skrevet 26. februar 2010 Mor signe teppet skal jo være luftig/hullete, jeg strikket et til vesla uten særlig strikke erfaring. Ble ganske så løst strikket, men det gjorde ingenting, teppet ble bare litt større.
Lillegull2008&2010 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 26. februar 2010 Ja, hadde jo tenkt å få til dette men ble motløs når jeg måtte rekke opp alle maskene jeg hadde fått til. For når jeg skulle begynne å strikke så ble den tråden mellom pinnene lengre og lengre, så enten hadde jeg feil med maskene eller så strikka jeg feil. Så nå må jeg begynne på nytt. Det blir nok helt sikkert å se selvlagd ut om jeg skulle få det til her også ja
AneG Skrevet 27. februar 2010 #17 Skrevet 27. februar 2010 Første "runden" blir alltid litt rar, men det justerer seg etter hvert... blir sånn til meg også... Hadde nok ikke villet begynt helt på nytt igjen..heller passet på at tråden var litt stram ved hver maske... Du klarer det nok skal du se - når du kommer inn i det blir det lettere Mitt første strikkeprosjekt var en kjole for 6 år siden (da hadde jeg ikke strikket siden barne/ungd.skolen..Denne kjolen hadde både rett, vrang og mønster..men hadde heldigvis en dreven strikkedame på jobben som hjalp meg når jeg sto fast.. Siden den gang har det blitt både sokker, selbuvotter og luer, og en kåpe til tuppa vår... Lykke til..
2småsnuppiser Skrevet 27. februar 2010 #18 Skrevet 27. februar 2010 Legg bare opp 10 masker først og prøv litt . Ta noen omganger fram og tilbake - så for du dreisen og ser litt mer hvordan det skal være i større format! Lykke til!
Emelina Skrevet 27. februar 2010 #19 Skrevet 27. februar 2010 Ja det kan nok være lurt! Å strikke med så tynn tråd på så tykke pinner var veldig knotete til man kom inn i det, så det er en vanesak. Så greit å øve seg litt med 10 masker først, så slipper man å rekke opp hele arbeidet man har gjort før man ble vant...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå