Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Det er det dummeste uttrykket jeg hører! Blir skikkelig irritert av besserwisserne som kommer med slikt. Selvfølgelig er ikke graviditet en sykdom, det VET da alle, men mange blir relativt reduserte på en eller flere vis under en graviditet, særlig i begynnelsen og slutten. For meg insinuerer slike uttalelser at den som ytrer den mener de fleste som utgangspunkt bare er late.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Det stemmer at det å være gravid er ingen sykdom. Så jeg skjønner ikke at det er noe å bli opprørt over. At en graviditet kan føre med seg vondter og plager er sant. Men i seg selv er ikke graviditet en sykdom (selv om det kan være smittsomt )
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Nei, jeg skriver jo at alle vet at graviditet ikke er en sykdom. Så hvorfor kommer folk med slike platte selvfølgeligheterda?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 stemmer, det er jo ingen sykdom. Det er noe fantastisk, det er nettopp derfor det virker som man ikke har lov å klage på noe når man er gravid. Man får alltid til svar; jaja, det kommer jo noe godt av det, positiv smerte, bare en tilstand osv... og det er nettopp det jeg synes er irriterende. Jeg f.eks hadde ekstrem svangerskapskvalme dette svangerskapet og det var like før jeg ble lagt inn på sykehus, men selvfølgelig, bare en tilstand, men jammen en hard en.
Gjest ->>- Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Man kan selvsagt godt være syk om man er gravid. Det stemmer jo likevel at graviditet ikke er noen sykdom. De to utsagnene er vidt forskjellige.
Teline Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Så heldig du er som er så lite utsatt for irritasjonsmomenter i livet ditt at dette er noe du hisser deg opp over
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 slutt å tyt! Man er da virkelig ikke nødt til å være i dårlig fatning selvom man er gravid! Jeg hadde et bedritent svangerskap som endte i hastesnitt pga at kroppen min holdt på å konke. MEN, jeg var ikke syk fordi jeg var gravid, jeg var syk SAMTIDIG som jeg var gravid! Graviditet er ingen sykdom, noen merker kun at magen vokser og at det beveger seg der inne, mens andre får dårlig bekken osv, men i seg selv er det ikke graviditeten, det er individets tilstand før graviditeten som sier noe om man blir i dårlig fatning. Derfor er ikke graviditet en sykdom, for ikke alle blir i dårlig fatning, men alle som får influsensa blir dårlig, så derfor er influsensa en sykdom.... Herre min hatt, er du grinete og hormonell fordi ingen gidder å høre på den evige tytinga di om at verden er grusom ell??
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 sykdom eller ikke, men jeg har tusen plager og har vært sykemeldt siden uke 20.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 "Det er individets tilstand før graviditeten som sier noe om man får plager under graviditeten". Hva slags tullprat er det du kommer med? Forøvrig har de fleste misset HI's poeng her. Hvorfor gidder noen å vrenge av seg slike platte selvfølgeligheter som at graviditet ikke er en sykdom? I mitt tilfelle fikk jeg den slengt i trynet av helsesøster på jobben da legen sykemeldte meg i begynnelsen pga ekstrem kvalme, hodepine og trøtthet som gjorde at jeg ganske enkelt ikke fungerte på jobb. Altså et misbruk av setningen, for ikke å snakke om mistolkning.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #12 Skrevet 24. februar 2010 tull nei! Er man i knall god form fysisk før man blir gravid, er sjansen mindre at man blir dårlig pga den ekstra belastningen som er graviditeten. Har man en litt dårlig rygg, dårlig immunforsvar osv, så vil den ekstra påkjenningen av å bære et foster gjøre deg i verre helse. Jeg var for tykk når jeg ble gravid, veide vel 15-20 kg for mye, og jeg har dårlige hofter, dermed ble jeg mye dårlig i rygg og bekkenområde når jeg ble stor over magen. Hvis man reagrere på hormoner FØR gravditeten, vil man bli enda mer påvirket under graviditeten fordi det raser mange av dem i disse 9 mnd. Er man ikke plaget med noe som helst hormonpåkjenninger, så vil sjansen for å bli dårlig pga hormonene under svangerskapet... Det er ikke graviditet i seg SELV som gjør en syk, det er HVORDAN man er rustet for graviditet, og det styrer man ikke alltid selv. Dermed kan man si at man blir syk under graviditet, men ikke at graviditet er en sykdom;) Det er en forskjell, og den er stor faktisk, for det er de som tror at man MÅ bli dårlig når man er gravid, og det er riv ruskende feil. Min mor var aktiv frem til hun fødte hun, hun bar faktisk en komode med rier, fordi den stod i bilen, og den skulle hun ikke ha med seg til sykehuset nei! Hun var ikke dårlig en eneste dag, på noen av sine 4 svangerskap.... Så det at garviditet er en sykdom blir feil, for da skulle alle blitt dårlig på en eller annen måte av det.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Når man er syk så skal man lytte til kroppen. Spise godt (om man greier det), hvile når man er trett og ikke anstrenge seg før man føler "ting er på plass":.. Graviditet er IKKE en sykdom, derfor trenger man ikke lytte til kroppen...Fordi graviditetshormon og egne forventninger gjør at kroppen "krever" ting den ikke trenger..Alt fra flere timer ekstra med søvn, doble matporsjoner hvert måltid, godteri, brus og sncks hver dag, kritt, såpe, avispapir...... Folk slutter og TRENE den dagen de har positiv test,- fordi de kun har trent for å bli slank, nå blir de tykke uansett, samt de har aldri LIKT og trene og kan derfor med god smavittighet(???) legge trening på hylla i 9mndr...For dered og syte 2 uker etter fødsel om kroppslig forfall... Folk føler de MÅ sove flere timer ekstra, og sykmelder seg for å få til dette...Sannheten er at man KAN bli trettere, ja, men fysisk er det ikke noe skadelig og prøve og overvinne trettheten..Kroppen TRENGER ikke så ye mer søvn...Ikke så ye at mn må sykmelde seg, nok å legge seg litt tidligere, eller ta en halvtime på sofaen ette rmiddag.... Det er dette JEG tolker med "graviditet er ikke en sykdom"::Altså, man skal ikke lytte til alt kroppen sier, for normalt sett så trenger ikke kroppen annen behandling når man er gravid enn elers...Ser da bort fra at uvaner som røyking og alkohol og mye usunn at bør kuttes ut, men det er vel heller ikke noe kroppen "krever"under svangerskapet...Men folk bruker graviditet for å unne seg og slippe unna alt man ellers ikke ville unt seg eller gjort....Med det påskudd,- man er gravid, kroppen krever jeg sier nei..DA skal man lytte til kroppen.NEI, graviditet skal ikke behandles som sykdom, man skal ikke gjøre ALT "graviditeten ber om":..
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 Ja, men vi vet da alle at graviditet ikke er en sykdom, 18.31! Det er jo heller ikke det som er poenget her. Man kan få plager forbundet med graviditeten, og det er dette enkelte bør ta på alvor - framfor å lire av seg dumme selvfølgeligheter som at graviditet ikke er en sykdom. Ofte brukes denne setningen for å hinte til den gravide at det ikke finnes grunn til å sykemelde seg når man er gravid. For å si det på en annen måte: Man kan bli syk selv om man er gravid, og ofte henger plagene sammen med nettopp graviditeten. Dette gir grunnlag for sykemelding. Men at graviditet ikke er en sykdom - det er noe alle vet, så folk bør sporenstreks slutte å gulpe opp denne setningen.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 Det er jo ingen sykdom..? Derimot er det mange som legger seg flat og syter seg til sykemeldinger hos legen med en gang de tester positivt. Tipper du er en av de HI.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #16 Skrevet 24. februar 2010 Uttrykket betyr rett og slett at det ikke er noen grunn til å ikke leve omtrent som vanlig selv om man er gravid. Det er selvsagt tungt til tider å være gravid, men ingen forventer vel. å gå gjennom et svangerskap uten symptomer? Ergo er det ingen grunn til å f.eks. bli sykemeldt pga vanlig graviditetssymtomer som kvalme, lette bekkensmerter osv.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #17 Skrevet 24. februar 2010 Før i tiden, og fortsatt i andre kulturer, tok man ekstra vare på den gravide og kroppen deres. I Kina hadde de til og med egne "hjem" med idylliske hager, der den gravide kunne nyte ro, fred og skjønnhet mens hun forberedte seg på livet som mor. Kanskje var det deres måte å sikre et godt resultat på, kanskje hadde de en instinktiv forståelse av noe vi har glemt i dag. Hvem vet. I dag skal den gravide knapt ense graviditeten, hun skal stort sett leve som før og være like opplagt som før, ha samme stressende hverdag, og når det hele er over får hun et knapt barselsopphold på sykehuset. To ekstremer, med andre ord. Legen min sier at det er naturlige grunner til at hormonene roer ned kroppen under graviditeten. Det er enkelt og greit fordi man skal roes ned. Den gravide kroppen og den kommende morsrollen krever det. Det ba han meg lytte til, for jeg var lite villig til å lytte.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #18 Skrevet 24. februar 2010 Jo, det kan være god grunn til å bli sykemeldt nettopp av slike grunner du nevner.Det avhenger av graden på plagene og type jobb. I mitt tilfelle fikk jeg beskjed av overordnede om å diskutere sykemelding med legen, fordi kvalmen gjorde at jeg ikke fungerte hundre prosent i en jobb hvor man må fungere hundre prosent. I mitt yrke var det også umulig å tilrettelegge annerledes. Hvis alle gravide fungerte hundre prosent som før tross kvalme, bekkenplager, osv, hadde vi ikke hatt en lov som sa at arbeidsplasser skal legge til rette for folk under graviditeten. Det hadde ikke vært nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå