Gå til innhold

Noen som kan fortelle meg litt om navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verken jeg eller bf er kristen, så vi har funnet ut at det blir helt feil for oss og døpe baby.

Så da tenkte vi på navnefest.

Men hvordan gå frem? Er det det samme hva baby har på seg på en navnefest, så lenge det er finklær? Kan baby døpes når h*n blir gamlere om h*n vil selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En navnefest kan dere holde akkurat som dere ønsker. Men for å svare konkret på spørsmålet ditt: Ja, babyen kan ha på seg hva som helst. Men det er fint om h*n, og dere, er pyntet i finklær.

Man kan døpe seg når man måtte ønske. Så om h*n ønsker dette gjort senere så velger h*n det selv

Skrevet

Takk for svar :)

Så det er ingen vi trenger å kontakte? Alt vi trenger å gjøre er å leie et sted og ordne med mat og samle folket?

Skrevet

Dere trenger ikke kontakte noen. Å registrere navnet hos folkeregisteret er en seperat handling fra dåp og navnefest. Og jeg regner med at dere har / skal registrere navnet :D

Det dere trenger å gjøre er å eve. leie lokale, ordne med mat og pynt, invitere gjester og ha en trivelig feiring for den lille

Skrevet

Man kan arrangere navnefest på egen hånd og gjøre ut av dagen akkurat hva man selv lyster, eller man kan ha seremoni via Human-etisk forbund. Da er det vanlig at både barn og voksne pynter seg.

Døpe seg kan man gjøre når som helst i livet.

Skrevet

Skal du ha navnefest vil jeg anbefale å ha den i egen regi. Jeg har vært på navnefest i regi av humanetisk forbund, og det er noe av det mest tragiske jeg har vært med på!

Skrevet

Føler jeg må nevne her at humanetiske seremonier varierer stort fra sted til sted, noen har gode seremoniledere andre ikke, på lik linje som noen kirker har gode prester andre ikke.

Går ikke an syns jeg å anbefale folk å ikke ta navnefest i regi av HEF bare fordi man har hatt en dårlig opplevelse selv.

Syns de navnefest seremoniene jeg har vært med på har vært fantastiske, og det er borti 20 stykker (jeg har vært med å organisere de).

Skrevet

Hehe :) Der kom det, ja. I en liten parentes: "(jeg har vært med å organisere de)". Hele innlegget ditt osa av fornærma arrangør, 19.00...

Nei, jeg er enig med 18.22. Har vært i fire navnfester i regi av Humanetisk forbund. En i Trondheim, en i Porsgrunn, og to i Oslo. Like tragiske alle sammen!

Vi valgte derfor å ikke ha noen markering for snuppa. Siden det ville vært helt feil for oss å ha dåp...

Skrevet

Hehehe, jeg tenkte akkurat det samme når jeg leste innlegget over, Anonym 19:15.

Skrevet

Vu har hatt både privat navnefest og navnefest gjennom HEF for våre barn. Jeg må si at den gjennom HEF var aldeles nydelig. Vi var kjempefornøyd etterpå og våre gjester var det også.

Vi masjerte inn med barna gjennom lokalet, før seremonien startet. To ungdommer spilte gitar og sang flere passende sanger. En taler for dagen som talte direkte til barna og det å vokse opp i det norske samfunn og være en ansvarlig borger. Diktlesing og mer sang. Seremonien var nydelig. Kunne ikke ha planlagt den bedre selv.Lokalene var relativt smp og intime og svært koselige. Det var 5 barn som ble feiret den dagen. Etterpå samlet vi våre gjester i et annet lokale for mat og drikke.

De privatenavnefestenevåre har vært svært små og lite formelle, så viønsket enmer formell samling, og vi fikk det vi hadde håpet på.

Jeg hadde kjole og pappaen hadde dress, lillepia hadde et strikket sett. Babyen blir ikke innmeldt i HEF og barnet kan når som helst melde seg inn i statskirken. Dette er bare en feiring av barnet. Sjekk i området der dere bor når det arrangeres, hør gjerne om andres erfaringer og kontakt de som arrangerer for å høre om det er noe for dere. Kanskje kan dere være med å påvirke innholdet også. Lykke til.

Skrevet

Beklager en del skrivefeil. Burde lest gjennom før jeg postet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...