Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Pga. fare for premtur fødsel, så har jeg måtte være sengliggende i 8 uker (frem til uke 34). Da jeg endelig fikk leve normalt, sto magen så høyt at jeg nesten ikke har kunnet puste. Synes de par siste ukene har vært grusome pga. kortpusthet. Har vært gretten og synes alt har vært et slit. Heldigvis så har magen sunket de løpet av de siste par dagene. En ny verden :-))) Kunne godt tenke meg å begynne å være litt aktiv igjen og starte litt på mølla og LETT styrke. Dere som trener. Hva trener dere om dagen? Hvordan synes dere treningen går? Noe dere har måtte kutte ut?
_Amanda_ Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Jeg er 36+0 og har trent frem til nå. Kjenner det begynner å bli tungt. Hadde i utgangspunktet som mål å fortsette frem til 37+0. Blir ihvertfall ikke noe særlig lenger enn det. Trener på ergometersykkel i moderat tempo. Dette girer pulsen min helt opp i 150, så det er merkbart hvor mye mindre jeg tåler nå. Ellers trener jeg styrke med egen kropp, altså uten vekter. Kjøpte en bok som heter "Trening for kule mager", og hentet øvelsene derifra. Blir skikkelig støl etter styrkeøvelsene da graviditetsvekten nok utgjør en betydelig ekstra belastning! Sykling på ergometersykkel fungerer bedre enn gåturer for meg da jeg føler det er mindre belastende på kroppen.
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2010 Så flink du er :-) Før sengeleien (uke 26), merket jeg at jeg ikke skulle noe særlig over 140 i puls, så siden jeg nå er i uke 38 (eller 37, har fått to terminer..), så er det vel ikke så mye jeg har å gå lenger. Skal prøve litt forsiktig etterpå. Mulig jeg skal ta ergometersykkelen istedet.. Ser absolutt for meg at det er mindre belastende! Lykke til videre i svangerskapet :-)
mamma og my Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Jeg går på trening for gravide, der vi har lett oppvarming, styrke med lette vekter, og trening av bekkenbunnen. Instruktøren anbefaler å ikke ha høy puls når en trener som gravid, men ellers være aktiv. Ellers går jeg mye tur og trener litt øvelser uten vekter, og er godt fornøyd med det. Jogginga la jeg på hylla i første trimester, men så lenge jeg er i form kommer jeg til å forsette å røre på meg. Mageøvelser har jeg også slutta med. Jogging kan være belastende for leddene når magen bli stor, og det kan være ubehagelig når magen duver opp og ned. Sykkel skal være fin-fint.
Tessa-81 Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Jeg trener spinning intervall og styrke på apparater, Har trent hele svangerskapet. Men nå som jeg er snødd inne og ikke kommer meg på trening denne uken har jeg måkt snø nesten hver dag og gått til og fra barnehagen med gutten på 2 1/2 år i MYE snø! Tar det som veldig god trim. Vært og dratt han på akebrett opp og ned bakker og. Har tenkt å trene til termin som er om 3 1/2 uke!
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2010 Mamma og my og Tessa-81: Trening for gravide høres jo helt supert ut. Kjempefint at dere har fokus på bekkenbunnen :-) Jogging måtte jeg også kutte ut med en gang jeg ble gravid. Livmorhalsen likte ikke ristingen/tyngden som kom ved jogging. Spinning og styke er jo knallbra. Morsomt å høre at dere har så fin form at du har klart å trene bra såpass lenge. Man skal ikke undervurdere snømåking nei. Det er nok vel så hardt som annen trening, hehe.. Da har jeg prøvd meg på mølla (magen ble i veien på sykkel gitt) og jeg skal love deg at noe har skjedd med formen siden uke 26. Nå hadde jeg 140 i puls på det som normalt sett er oppvarmingsnivå. Er nesten i sjokk, hehe! Men, 40 min. gange i oppoverbakke med treningsmusikk i ørene var helt supert. Veldig deilig å være i gang igjen. Fikk heller ingen stikkninger når jeg gikk oppover, så det var jo veldig deilig. Håper jeg rekker en del økter, så jeg er litt i fom til fødselen (som kostet MYE krefter sist). Lykke til videre med treningen frem til fødsel :-)
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Prøv å juster opp styret. Det gjør ikke noe, det er jo ikke så mye luftmotstand inne i spinningsalen (og vi skal jo uansett ikke ta oss helt ut). Det er litt utvant, men det går greit. Nå er det 1,5 uke siden forrige økt på sykkelen for meg, men har prøvd å få trent minst 2 ganger i uka før det. Planlegger en økt i morgen også (til tross for litt maserier for tiden. Har ikke vært plaget med at det har blitt mer av dem etter trening før). Forrige svangerskap trente jeg spinning fra til 1,5 uke før fødsel (2 uker før termin), da fikk jeg treningsforbud pga høyt blodtrykk, men hadde høyere blodtrykk under det meste av det svangerskapet enn denne gangen.
kom-som-bestilt Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Ah, blir nesten litt misunnelig her... Gleder meg til etter fødselen, da skal jeg også begynne å trene... Tror aldri jeg har vært så dårlig form som jeg er nå, er jo flaut. Men bare vent damer, løpa sommeren er jeg i gang jeg også!!
Lykke!!! Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Hei! Jeg trener også! Både spinning, styrke i sal, dans, yoga osv. Har droppet "hoppetimer" og høy-puls, og avstemmer tempoet og nivået i forhold til at jeg er en del større enn normalt og dermed har noen begresninger som ikke tidligere var der.... Gjør ikke øvelser som jeg synes er ubehagelige. Har vært i superform gjennom hele svangerskapet og er overbevist om at det har sammenheng med treningen å gjøre. Har alltid trent mye og satser på å få igjen for det nå - også siste 3 ukene! Kos dere videre med treningen, jenter!!
lykketid Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har trent under hele svangerskapet med to styrkeøkter og to kondisjonsøkter i uka. Jeg er og av den formening at det har holdt meg i så god form. Så klart har jeg lyttet til kroppen de dagene jeg har vært utslitt etter jobb, og holdt meg på sofaen! Det er uansett bra med litt enn ingenting. Jeg har ihvertfall opplevd å ha mye energi på kveldene etter trening! Fram mot fødsel ønsker jeg å trene som jeg har i det siste. Jeg har 28 dager igjen til termin. Jeg benytter meg av ergometersykkel og ellipsemaskin på et moderatnivå, siden gåing gir meg så kraftige kynnere! Jeg håper at treningen fører til en lettere fødsel og en raskere restitusjonstid etter! Det vil tiden vise! Lykke til alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå