Gå til innhold

Termin i sommerferien og stebarn på besøk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville dere gjort det?

Har termin 25 Juli, datteren hans kommer på ferie til oss, vanligvis 3 uker om sommeren.

JEG føler det blir litt lenge, mht at jeg begrenser oss siden jeg da er høygravid, og vi ikke kan farte og fare som vi vil/pleier. Dvs det kanskje blir litt kjedelig for dem å bare være hjemme i 3 uker.

De er 6 og 10 år, så de er i en alder der de forventer at det skal skje litt også.

Men men. Hun har ihvertfall ferie fra 24 juni til 4 august, jeg har termin 25 juli som sagt..

Når ville DU valgt å få henne på besøk, og hvor lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ville du gjort dersom de var deres felles barn da? Ordnet barnevakt så dere slapp å ha de hjemme i perioden du har termin? Dette er søsken av barnet du venter, og en del av familien. Syns derfor ikke det at du venter barn skal ha noen betydning for dine stebarns ferie.

Skrevet

Da ville jeg tatt starten av sommerferien. Regner med mor til barna har forståelse for at du kan komme til å føde i sommerferien og at barna da må tilbake til henne når det skjer. Men si at dere er innstilt på å ha de tre uker men at det ikke blir de store utskeielsene. Sånn ville jeg gjort det.

Skrevet

Hva hadde du gjort om det var deres felles barn? Kan jo ikke bare sende dem vekk pga ferie og fødetid.

Jeg ville nok hatt dem der.. Ser egentlig ikke problemet. Om det var mine stebarn kunne dem fint ha kommet da..

De er og så gamle at de kan underholde seg selv, dere kan og gå på stranden med dem osv. Mye man kan gjøre som ikke koster all verden med krefter, og faren kan jo fint gjøre småting med dem uten deg.

Skrevet

Enig med Overlord.

Og selv om du ikke kan farte så mye så kan far ta med seg barnet på små-turer ol.

Skrevet

1. De er ikke stebarn, men barnatil mannen din, altså han som skal bli forelder like mye som deg.

2. De er ikke på besøk, farens sitt hjem er også deres hjem.

Da skjønner du sikkert hva jeg mener.

Skrevet

Nei uff og huff! Jeg har termin i mai og må ha begge ungene mine hjemme da. Sååååå slitsomt for oss da! Lurer på om jeg ska sende de bort! Kennel eller noe.

Skrevet

Oi oi oi, så mange moralister!

Kan dere ikke bare holde kjeft av og til??

Hvem er det som er 6 og 10 år, egentlig? En stedatter og et fellesbarn, eller?

Jeg ville valgt å ha besøk tidligst mulig, altså fra skoleslutt og tre uker framover. Du må jo bare forklare henne/dem at du ikke kommer til å ha så mye energi, men kanskje du kan involvere dem i de siste forberedelsene til babyen kommer. Hun synes sikkert det er kjempestas å få være en del av det...

Skrevet

Jo, noen stebarn er faktisk bare på besøk av og til! Sånn er det bare, uansett hvordan det burde være i deres lille, rosenrøde, perfekte liv...

Skrevet

Jeg hadde også tatt fra begynnelsen og tre uker framover. Når barnet kommer blir det mye som skjer, og et barn som ikke bor der til vanlig kan bli en stressfaktor. Det ER faktisk slik, dere hønemødre der ute, at vi stemødre ofte tripper litt på tå og prøver å gjøre alt det beste for stebarna, og det KAN dermed bli stressende når man føler man ikke får gjort alt som bør gjøres.

Skrevet

Her var det tydeligvis mange bitre biomødre med piggene ute.....

Hun spør jo bare nå r vi ville valgt å ha de 3 ukene i nevnte tidsrom????

For at det skal bli best for barna....

Det står ikke noe sted at hun ikke vil ha de i sommerferien?

Men min mening er at man vet jo aldri når du føder, så det blir jo hipp som happ egentlig.De må jo forholde seg til det som skjer i familien akkurat som fellesbarn hadde måttet gjøre.

Noen som kan være backup barnevakt om noe skulle hende må dere jo ha uansett:)

Skrevet

Hadde jeg vært deg HI, så hadde jeg gjort slik som de andre foreslo her. Ha barna på besøk de første ukene i sommerferien. Siden du ikke har termin før slutten av juli, så har dere god tid på dere. Men som hun ene over her sier, man vet aldri når fødsel er i gang. Så bare vær klar med barnevakt i tilfelle det skulle skje noe før termin.

Skrevet

er vel best for dere alle om de kommer i begynnelsen av ferien?

Skrevet

du klarer vell å ta deg av barn,selv om du er gravid. det er da ingen sykdom å være gravid heller

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, HI. På grunn av avstand har ikke mannen min samvær med de to ungene han har fra tidligere forhold annet enn i skoleferier, de er her ca en uke på høsten, en uke i vinterferie og varierende på sommerstid (2-4 uker, alt etter hvilke andre planer de har for sommerferien). I tillegg er de sammen med oss når vi drar til hans tidligere hjemby, det er der barna bor. Når ungene først er her, vil jeg som stemor alltid gjøre det meste ut av dagene og finne på mye moro sammen med barna. Faren deres jobber mye, så det er jeg som stort sett har ansvaret for ungene når de er her. Jeg og faren deres har to barn sammen, og jeg har hatt termin på sommeren hver gang. Som deg har jeg gruet meg til at ungene skulle komme, fordi jeg forventet at de skulle forvente mye action hver dag, og jeg var livredd for å skuffe dem ved å ikke kunne innfri forventningene. Men vet du hva? Ungene var storfornøyd med bare å være her, å få hjelpe til med små forberedelser til deres nye søsken skulle komme. De ville hjelpe og være med på alt, og vi hadde det så utrolig fint sammen! Da 8-åringen nektet meg å bære handlenett fra butikken fordi "du har broren min i magen, og gravide damer skal ikke bære tunge handlenett!", ja da måtte jeg le! For en utrolig søt, liten gentleman (tror nok moren deres hadde gitt dem enkelte formaninger før de reiste til oss :)) Poenget mitt er: jeg bekymret meg unødvendig, ungene var mer enn godt fornøyd å med å delta i hverdagslivet vårt, på tross av at det var noe begrenset akkurat der og da :)

Skrevet

Jeg hadde difinitivt valgt den første delen, om det måtte være 3 sammenhengende uker. Er 2+1 uke et alternativ, ville jeg kanskje gått for det. F.eks. 2 uker tidlig, og en uke sent. De vil jo nok gjerne se babyen også, men 3 uker med stebarn sammenhengende rett etter at man har født kan være ganske belastende..

For å forstå dette må man virkelig VÆRE STEMOR. Jeg sleit mye med dårlig samvittighet overfor stedatter i starten, ettersom jeg la merke til hvor lite jeg følte for stedatter sammenlignet med barnet mitt..

Følte hennes øyne i nakken hver gang jeg dillet og koste med baby.. Ville uansett passet på at far gjorde en del med datter..Både for at datter skulle få en fin ferie, med også for å få litt avlastning selv.

Jeg føder rett før ferien starter, og føler også litt at det blir pest eller kolera.. Har avtalt at far reiser bort med sinn tennåring en uke (så slipper jeg dårlig samvittighet over at ferien blir kjedelig for henne). De må gjerne reise til USA eller syden for min del, bare jeg slipper den dårlige samvittigheten for at stedatter ikke for gjort noe fordi jeg er har en del begrensninger i forhold til baby.

Felles får en uke hos bestemor og bestefar i ferien, så det blir fult fokus på henne og hennes behov :-)

Skrevet

Hva er egentlig vitsen med delt omsorg hvis faren jobber mye av tida? Hvis han ikke hadde hatt ny samboer, hvem skulle da tatt seg av barna hans dette tidsrommet?

Skrevet

Gidde ikke svare de som skriver så teite svar engang. Syns folk lager seg litt scener i hodet selv, som sjeldent er realiteten!

Svar til alle andre, som svarte som normale mennesker:

Saken er at hun kommer fra utlandet, så hun kommer på BESØK, syns jeg ihvertfall.

Er ikke så lett å bare sende henne til moren, det hadde vi aldri gjort uansett, hun skal til samme barnevakt som min datter!

Jeg ønsker så sårt at hun skal få komme på sykehuset å hilse på lillebroren sin. At hun får følelsen av å være storesøster, på lik linje med min datter.

Jeg ønsker at hun får være litt med Pappaen sin før det kommer en ny baby i huset.

Jeg ønsker å få tilbringe tid, bare oss fire!

At jentene får litt tid sammen!

Og at de kan få litt ferie følelse, selv om jeg er en hvalross og det kommer en baby!

Hun ser ikke oss igjen før dåpen til babyen.

Jeg ønsker bare at det skal være minst mulig forskjell på de to, og at alle blir fornøyd!

Faren har nå foreslått de 3 siste ukene i juli. ( Er da hun pleier å være her )

Skrevet

Så søskenene burde ikke få omgås pga fars jobbsituasjon? Du er virkelig raus.

Skrevet

Jeg har foreslått til Far at han kan reise bort med datteren sin, for min datter får jo sin ferie med sin Far uansett.

Men han vil ikke! Han sier vi er sammen om dette, og han er livredd for å gå glipp av fødselen!

*Trådstarter*

Skrevet

Hva har du tenkt å gjøre med din egen datter da?

Skrevet

Har ingen plan. Vet bare at ferie pengene skal brukes på ungene, og koselig skal det bli. Jeg drar ikke mer enn et par timer hjemmefra, ikke så nærmt termin.

Så blir grilling, bading, akvariet, reise på hytten en tur, seile litt, osv. "Hjemmeferie".

Dette gjelder jo datteren hans også!

Oss = Meg, han, hans, min og vår!

*Trådstarter*

Skrevet

Bare må komme med en kommentar til det utsagnet der.

Klart det ikke er en sykdom å være gravid, men noen er faktisk ikke helt komfertable med å ta seg av andres unger, hverken når de er gravide eller når de ikke er gravide.

Man kan faktisk være ute av stand til å ta seg av unger når man er gravid, sånn er det bare.

Hi skal faktisk ikke måtte ta seg av sitt stebarn, det er faktisk ikke hennes ansvar. Det er faren sitt ansvar.

Jeg vet at det lenger ned i tråden står mer om deres situasjon, og det høres ut som at hi har det bra med sitt stebarn, at det faktisk ikke var noe med at stebarnet _ikke_ skulle være der når babyen kommer.

Hele stebarn/stemor greia er så forbanna mer enn smil og vær glad for hvert barn som man får ansvar for. Det er ikke rosenrødt, hvert tilfelle. Noen damer må faktisk forstå det.

Dette innlegget er ikke myntet på Hi, synes det virker som at hun er en god og reflektert mor/stemor.

Skrevet

Skjønner det, men reagerer på ordvalget. Det bør påpekes ved enhver anledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...