MOsl Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Dette har sikkert blitt diskutert opp og ned og i mente tidligere, men trenger noen gode råd. Har konstant og moderat vondt i korsryggen, men innimellom så får jeg sykt vondt (hvis jeg har støvsugd/bøyd meg mye el.l.) hvor jeg føler jeg kommer til å falle sammen om jeg får tyngdepunktet litt mer over på ett bein enn det andre. Tok det opp på kontrollen i dag, og hun sa at det trolig var begynnende bekkenløsning, men glemte jo helt å spørre om hvordan jeg forholder meg til det. Hva gjør jeg nå? Er det noen gode øvelser, noe jeg bør eller ikke bør gjøre? Takk for svar
Lenelill Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Sliter også med korsryggen. Har vært hos både kiropraktor og osteopat, hvor sistnemnte har hjulpet meg mye. Begge mente at når smertene sitter mest i korsryggen, og lite forann og direkte i bekkenet er det ikke direkte noen bekkenløsning. Det er derimot pga økt mengde østrogen i kroppen, dette slår jo ut på alle ledd i kroppen. Osteopaten mente det var bekkenrelatert, men allikevell ikke bekkenløsning. Han anbefalte meg å snakke med legen om varmtvannstrening, skal være gratis for gravide med bekkenplager. Han fraråda også alle tunge løft, som å løfte ting inn og ut av bilen, direkte belastende på ryggen når man løfter ut fra kroppen. Handleposer skal man unngå å bære. Og gulvvask og støvsuging er ulovelig! Dette er gjelder også om det skulle være bekkenløsning! Ellers har en god gammel varmeflaske reddet meg på de værste dagene. Ligger med denne på ryggen, hjelper utrolig!! Så er altså bare å sette kjæresten i sving med gulvvasken, gå til innkjøp av varmeflaske, og hør med legen ang vanngym:-) LYKKE TIL!!!
Mammahjertet <3 Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Hvis du har begynnende bekkenløsning er det viktig å ta opp med fastlegen din. Det gjorde jeg, og nå har jeg fått henvisning til fysioterapi. Det gode er at behandling mot bekkenløsning er gratis. Så ikke bekymre deg for å bruke penger på fysio i tillegg til alt annet en må bruke penger på når en forbereder seg til nykomlingen Husarbeid som inkluderer kryping og kravling og ugunstige stillinger er ikke bra. Kjenn etter din egen kropp og hva som gjør godt. Få gubben til å massere deg og pleie deg litt ekstra. Ellers vil du få gode råd og øvelser hos fysioterapeut. Jeg skal dit til uka, og ser veldig frem til det. Har vondt i korsryggen, hoftene og beina bak i bekkenet. Ikke foran ved skambeinet slik mange har. Men fy så ubehagelig dette er. Snakk med legen din!
MOsl Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2010 Tusen, tusen takk for svar begge to! Skjønner at jeg har drevet med "ulovlige" ting her i heimen. Tror kanskje jeg ikke har direkte bekkenløsning ut fra beskrivelsen over, men da heller bekkenrelaterte plager. Aner ikke om det er noe bedre eller verre, da. Vondt gjør det i hvertfall. Har akkurat nå bestilt meg gravidpute, sånn lang til å avlaste ryggen i senga, så gleder meg til den kommer i hus. Håper den hjelper. Ellers er det nok et poeng å snakke med legen slik at jeg kanskje kan få behandling. Vil ikke at dette skal bli verre. Føler meg jo i så fin form sånn ellers, liksom
Lenelill Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Vet veldig godt hvordan du har det! Er vant med å trene og være veldig aktiv, og hadde sett for meg en sprek graviditet, struttende rundt med denne flotte magen. Men så kommer ryggen og ødelegger de planene, ganske totalt... Har hatt mine værste dager med tårer og frustrasjon over disse smertene, sover jo gjerne ikke alltid så godt heller når det verker. Men, kan bli mye bedre med rett behandling, og er kjempe viktig å komme i gang tidlig. Så ta en prat med legen din er nok kjempe lurt:-) Var min lege som henviste meg til osteopat, dyrt var det men hjulpet meg mye. Men om fysio er gratis, er jo det kjempe fint:-) Men sier igjen varmepute, slik du fyller med varmt vann, gikk på det værste med denne på ryggen, festet med et belte rundt...så sikkert kjempe lur ut, men gud som det hjalp meg!!!
MOsl Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2010 Hehehehe... da har jeg en plan om å "strappe" fast en varmeflaske til min rygg også. Skal bli deilig med noe lindring. Føler jeg ikke finner noen god stilling, så blir litt frustrert her.
Sjokolademonster Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Har også vondt i korsryggen og har fått beskjed om at dette ikke er bekkenløsning. Ble glad for det, men så kom tankene på hva gjør jeg da? Bekkenløsning finner man gjerne mye informasjon om, men dette er muskulært og legen gav ingen tips. Har snakket med en fysioterapaut bare sånn privat og også med ei som sleit med det samme. Begge anbefalte å trene hoftene og gjerne sitte på en slik stor treningsball. Styrk mage/rygg/rompe sa fysio, tenk at du trekker "halen mellom beina". Så det er planen her. Jobber i barnehage og har fått tilrettelagt og ungått løft, men får like vondt av all ståing, gåing, rydding og det å hele tiden bøye seg ned, så her ble det mye bedre etter to dager på kurs.. Merket TYDELIG bedring. Så jeg skal trene på det jeg har fått i tips, men hjelper det ikke vil jeg nok vurdere å trappe ned litt, slik at jeg slipper å slite meg helt ut..
MOsl Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2010 Hei Sjokolademonster (fristende navn, har nemlig veldig lyst på sjokolade...) Takk for tips. Du nevner du går på kurs som har hjulpet, hva slags kurs er det? Jeg går på gravid yoga så tenkte å ta opp situasjonen med læreren neste gang slik at kanskje jeg kan få noen øvelser som passer. Vet vi hadde en øvelse forrige gang hvor vi liksom skulle trekke halen mellom beina, så kanskje den er bra da. Håper det. Forrige gang følte jeg at absolutt alle øvelsene gjorde vondt. Avspenningen var vel kanskje det som var minst vondt den dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå