Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Nederst i svaret hannes til denne engstelige kvinnen.. http://www.lommelegen.no/393545/alkohol-i-svangerskap Greit man skal ikke drikke i et svangerskap, men 3,5 uker siden befruktning er det mange som har tatt seg en fest uten å ha visst at de er gravide. Noen drikker mye, andre drikker lite. Kommer helt ann på hvor mye man tåler.... Skal da alle som har drukket de 3 første ukene ta abort?? Horribelt synes jeg, men det er nå bare min mening da...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 drøy er bare forbokstaven spør du meg.. fy f...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Bra det ikke var bare meg som reagerte... HI
Lemonia Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Tja, hun har jo faktisk drukket en vanvittig mengde alkohol til å være gravid og jeg synes ikke vi skal undervurdere risikoen ved alkohol i svangerskapet. Det kan føre til store skader for fosteret. Det er vel ingen som mener at alle som har drukket alkohol de første ukene automatisk skal ta abort, men det er enorm forskjell på å ha tatt et par øl eller glass vin én gang og de mengdene den kvinnen her har drukket. Legen har jo heller ikke sagt at hun _må_ abort, men at hun burde _vurdere_ det, og det synes jeg faktisk er et helt kurant råd fra en lege i denne situasjonen.
Gjest ->>- Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Saken er jo gørrgammel. Han fikk pes i media for svaret sitt (http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=504634).
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Han sier jo ikke at hun skal ta abort, men ber henne vurdere det for å unngå at hun får alvorlige psykiske problemer som følge av dette. Jeg er helt på linje med legen, da jeg jobber i psykiatrien og har sett hva dette kan gjøre med en stakkars kvinne. Og du, det er jo ikke snakk om å ha tatt et par glass vin i løpet av de siste ukene, men snarere en flaske sprit eller to. Da er det en reellt større sjanse for skade hos barnet!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Altså, argumentene om at alkohol i svangerskapet- uansett når- KAN være skadelig for fosteret, er forsåvidt greie nok, det er jo fakta. MEN; tenk å sitte der og anbefale abort basert på et enkelt spørsmål på nett?? Fullstendig forkastelig, spør du meg! Denne legen burde mistet jobben sin der på flekken!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 skjønner ikke helt problemet siden fosteret ikke tar næring fra mor de første ukene!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 Ja det var et JM her sa. Fosteret deler ikke blodbane med mor før etter 6 uker (fosterets 4 uke) HI
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Åsså har han forandret på svaret i ettertid 18.august: Vi vet at alkohol skader fosteret, men det er ikke mulig å undersøke på dette tidlig i graviditeten. Problemet er at vi ikke kjenner den minste skadelige dose. Med ditt beskrevne inntak, er jeg betenkt, og ville nok råde deg til å velge abort. 21.august:Den mengden du har inntatt er betenkelig. Fordi du også er er livredd, vil du antagelig ha en dårlig livskvalitet i dette svangerskapet. Jeg vil derfor råde deg til å overveie svangerskapsavbrudd, og satse friskt på neste graviditet. Så i første innlegg svarte han ingenting om psyken hennes
Gjest Tale30 Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 Det verste er jo at denne Høvik faktisk har anbefalt to kvinner til å ta abort pga dette. Det innlegget HI viser til er jo ikke det samme som Høvik får pes for i media. Og hva med den psykiske effekten det kan ha på denne kvinnen å ta abort?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #12 Skrevet 24. februar 2010 Har ingen betydning at barnet ikke får næring fra mor de første ukene, alkohol diffunderer i vev så barnet vil bli påvirket uansett.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 samme legen ga et liknende svar til en annen dame og fikk vanvittig med pes i media etterpå. Han lommelegen der er jo elendig. Man betalter han, så får man bare korte, knappe svar. Jeg har bedt en annen lommelege om hjelp og fikk et langt detaljert svar, ikke basert på synsing. Trodde ikke den legen jobbet der lengre jeg?
Gjest Tale30 Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 Anonym 12:33 Det er to ulike svar, fordi det er to ulike kvinner. Den ene er 28 år og den andre 24. Det er visst et standardsvar han har, å anbefale abort.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 Denne legen kan ikke være særlig opplyst. Fram til 6 uker er faren ved å drikke alkohol knyttet til det å miste barnet. Videre i svangerskapet (og spesielt på slutten) er det alkoholskader som er risikoen ved å drikke.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #17 Skrevet 24. februar 2010 Det tror jeg ikke er spessielt velldokumentert.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #18 Skrevet 24. februar 2010 Da er jeg jammen glad for at jeg ikke tok abort, for jeg har et friskt barn i dag hvertfall. Ennå jeg drakk 3 ganger før jeg fant det ut. Fant det ut tidlig (heldighvis) Men det var jo midt i julebord sesongen, derfor litt "extra" fyll. Uansett abort var aldri i mine tanker for det. Hallo liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå