Gå til innhold

Jordmor og vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i en annen tråd her at noen tar seg nær av at jordmor kommenterre vekta under svangerskapet, men er det ikke jobben hennes å gjøre det?

Jeg forstår at hvis man er overvektig med en BMI på over 25 allerede før man blir gravid, så kan det være slitsomt å "hele tiden" bli minnet om at man burde vært slankere, men det er jo bedre at det blir snakket om mat, helse, vekt, diabetes og hva som er best for barnet enn å bare stikker hodet i sanden og ikke forholde seg til det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Jeg er overvektig i utgangspunktet, men har en lege og jordmor som ikke har kommentert det (bare legen på Ullevål som ga meg beskjed om at jeg ikke fikk spise og legge på meg :P).

Men jeg har hele tiden selv vært bevisst på at jeg skal være flink og at jeg er overvektig.

Nå er jeg 21 uker i dag og fortsatt -4 kilo fra utgangspunktet så er godt fornøyd.

Jordmoren min har som sagt ikke kommentert annet enn at jeg bør ta glucosebelastningstest i uke 28 pga min overvekt og at jeg hadde sv.dia i forrige svangerskap. Har snakket litt om kosthold og viktigheten av å bevege seg og det synes jeg er helt greit. Det som er kjedelig er at hun tar opp dette temaet hver gang! Er nesten slik at jeg ikke gidder å gå dit for å høre den samme leksa hver gang, man blir liksom mettet på et punkt :P

Skrevet

Fordi om man er overvektig og lei av mas om vekt osv så vil det dermed ikke si at man stikker hodet i sanden!!! Ærlig talt. Det er ikke slik at vi som har litt ekstra kilo på kroppen(ifølge BMI som er en tvilsom måte å måle overvekt på da den verken tar hensyn til benbygning eller muskler!) ikke gjør annet enn å spise og blir fornærma når jordmor klager på vekta!!! For det tviler jeg på er tilfellet for de fleste av oss! Jeg forholder meg til det så absolutt!!!!

Men graviditeten er ikke tid og sted for å ta opp kampen mot et eventuelt vektproblem.

Jeg mener ikke at jordmor/lege ikke skal fortelle om sunt kosthold, helse, trening og viktigheten av det. Men at jeg i utgangspunktet(før graviditeten) helst skulle ha tatt av noen kilo er jeg smertelig klar over, uten at man trenger å bli påmint det hver bidige gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...