dete Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Har en datter på 9 år som siden hun var 4 har vært inn og ut av sykehus. Hun har hatt kronisk forstoppelse, og har brukt klyster i perioder for å gå på do. Hun har hatt mye smerter og har i de værste periodene både tissa og bærsa på seg. Eller det er mer utsiv av avføring. I 2006 tok jeg henne med til en manuell terapaut. Han fant en kjempelåsning i nakken og i bekkenet. Mente hun hadde Kidd-syndrom. Hun ble merkbart bedre etter dette, og hverdagen går... Hun har tissa mye på seg og trusene hennes er ikke alltid pene. Men, vi har på en måte blitt vant til dette. Og siden hun nå stort sett ordner seg selv, tenker jeg ikke så mye på dette lenger. Men, det som er aller værst nå er at hun lyver for oss. Da hun var mindre kalte vi det fortrengning, men hun burde jo ha lært nå... At det ikke lønner seg å lyve... Hun kan sitte og se på TV og tisse på seg... Her en dag gikk hun tvekroka fra sofaen til do. Dette var rett før middag. Vi andre satte oss ved bordet mens hun forsvant opp på do. Da hun kom ned hadde hun fortsatt den samme buksa på seg. Jeg spurte om det hadde gått bra. Ja, det hadde det sa hun. "Så det er ikke vått i buksa di?" Nei mente hun. "Kan jeg kjenne etter?" spurte jeg. Ja, det fikk jeg. Hun var klissvåt! Da blir jeg så sint. Hun lyver jo. Hun må jo ha merket at hun var våt da hun var på do. Legene mener at alle nerver er i orden, derfor bør hun jo merke at hun tisser på seg også. Huff, jeg blir så fortvila og litt sint også. En ting er at hun ikke kan noe for at ting skjer. Men, huner jo så stor nå at hun burde lære at det å lyve seg bort fra situasjonen bare gjør ting værre.... Noen som har tips eller erfaringer??
annesmil Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Jeg har ikke noe annet å gi en å si, uff, stakkars dere. Men, å si at hun lyver. Kanskje hun begynner å føle at det er flaut og ikke har lyst å si det? Jeg forstår også at du blir frustrert, men jeg bare tenker på hvor flaut jeg synes alt ang kropp var når jeg var 9-10 år. Dere har sikkert prøvd alt mulig, men har dere ekstraskift liggende på badet. Så kan hun bare skifte der uten å si noe til noen. Dere andre kan "late" som dere ikke legger merke til at hun kommer ut med nye klær. Eller bruke små bleier, vet ikke om det finnes tena lady til barn? Hva gjør hun på skolen, når hun er med venner på fritiden? Lykke til!
dete Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2010 Det er det som er så rart. For det virker ikke som at hun bryr seg i det hele tatt. Jeg kvier meg for å sende henne til andre fordi jeg aldri vet hvordan det går. Men hun kvier seg ikke... Jeg synes det er nesten litt rart at hun ikke blir litt mer opptatt av å hindre uhell. Feks å gå på do veldig ofte. Jeg husker jo i begynnelsen da jeg ikk emnsen som ungdom. Jeg gikk jo på do flere ganger i timen i starten for å hindre at det ble lekasjer. Men sånn tenker ikke hun. Hun går skjelden på do før det er for seint og når vi maser på henne blir hun sint.... Som jeg skrev har vi ikke kalt det å lyve før nå. Men, hun er 9,7 år og jeg mener det var helt bevisst...
Tieran Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Uff, dette var en kinkig situasjon ( Hvordan takler dere det sinnsmessig når hun "tilstår" å være våt? Blir dere oppgitte og synlig irriterte? Jeg mener ikke å dømme, jeg forstår godt om man innimellom kommer med et sukk eller lett frustrasjon, men om det blir litt smånegativt å innrømme at hun har tisset på seg så er det kanskje en måte å unngå en konfrontasjon fra hennes side. Kan hende hun har kommet ubemerket gjennom det å gå våt noen ganger og dermed prøver på dette igjen? Hvor mye prater dere med henne ang dette med renslighet og helse? Har hun forstått hvor viktig det er å få vasket seg og skiftet, ikke bare pga ubehag og lukt, men også sårhet og evt soppinfeksjoner? (prøver ikke å antyde at dere ikke har gjort det, bare spør her ;o)) Hvordan går det på skolen? Om hun blir våt på skolen (friminutt) kan jo dette føre til urinveisinfeksjon også..
dete Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2010 Takk for svar! Vi har nok reagert på alle måter. Sinne, fortvila, overser det, likegyldighet... Det virker ikke som at det spiller none rolle for henne. Hun har nok kommet ubemerket gjennom det å gå våt mange ganger. Har hentet henne på skolen og luktet at hun har tissa på seg. Men buksa har tørket igjen... Vi har pratet mye om det med renslighet. Vi sender henne i dusjen hver gang vi oppdager det, hun har skjelden vært sår heldigvis og har har aldri hatt soppinfeksnjon. Det går bedre på skolen nå enn tidligere. Men det er fortsatt langt igjen... Jeg lurer nesten på om det er noe annet galt med henne. Noe legene ikke har tenkt på...
Gjest irismor Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Skjønner ditt sinne og fortvilelse. Har hun uhell om natten også eller er det bare på dagen. Faste dotider - med en gang hun står opp, før og etter måltider osv... Kosthold - er det noe som setter i gang magen mer enn annet. Allergier - er hun sjekket for gluten, laktose og andre type matallergier. Håper virkelig dere kommer til bunns i dette.
Gjest irismor Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Har dere fått en lege til å sjekke henne for "nervøs"blære, det er mer enn tilstand som rammer eldre mennesker.
HerGårDetUnna!!! Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Selv tisset jeg meg ut til den alderen.. Og det var dødsflaut, så flaut at jeg holdt det skjult. Foreldrene mine var rasende. Ei tante som er sjukepleier fikk de på tanken om å ta meg til lege, for jeg hadde tidligere hatt så mye urinveisinfeksjoner og nyrebekkenbetennelser at hun mente jeg hadde mistet evnen til å "tisse på kommando". Legen satte opp en plan som tilsa at jeg skulle tisse til faste klokkeslett over en viss periode, til jeg begynte å få kontroll igjen... Vet ikke hva jeg vil med dette svaret, men jeg kan forstå at datteren din skjuler dette/lyver, for det er så flaut... Først nå i voksen alder klarer jeg å være åpen om dette problemet jeg har hatt.
dete Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2010 Hun er sjekket for glutenallergi iallefall. Og tarmen er tatt røngten av. Hun har hatt fate dotider uten at det hjalp. Men nervøs blære er hun ikke sjekket for tror jeg...
dete Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. februar 2010 Stakkars deg! Men du gjorde alt for å sjule det ikke sant? Du syntes det var flaut, og gjemte deg eller skiftet så snart uhellet var skjedd? Det er jo det min datter IKKE gjør...
HerGårDetUnna!!! Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 Jeg gjemte meg, gikk gjerne inn på et toalett og prøvde å tørke det, eller satt i en krok til det var tørt. Om jeg ikke hadde skift tilgjengelig. Jeg prøvde å fornekte det.. Håper virkelig det ordner seg for dere, både for dere som foreldre og for datteren din sin skyld:)
Tieran Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Hørtes ut som en veldig god idé å prøve faste tider. Hun er jo 9år, men kanskje et belønningssystem kan fungere? Hver gang hun går på do/sier fra at hun har tisset på seg så får hun et klistremerke og x-antall klistremerker gir f.eks tid med mamma/pappa for å bake boller, se film på kino, aketur osv Masse lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå