Gå til innhold

Er det noen som kan litt om omgansyken og smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man være smittebærer _før_ man har startet med oppkast/diare selv?

Bo var sammen med en i går, delte både flaske og mat dessverre, og barnet begynte å kaste opp senere samme kveld. Kan hun likevel ha smittet Bo?

Vet at de fleste omgangsykevirus smitter via avføring, men er redd det finnes unntak? :s

Har nettopp hatt en runde her med Rota-virus, og orker virkelig ikke en ny runde. Vet at man blir delvis immun mot rotaviruset, men det finnes vel en haug med andre spyvirus der ute også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de fleste omgangssykevirus smitter verst via avføring, men dråpesmitte er også en lett smittevei. Mener å ha lest at man skiller ut noe virus i spytt noen timer før man kaster opp, men at mengden øker mye når oppkastet er i gang. Så ja, dere kan godt ha fått smitten, men dere kan også ha sluppet unna. Bare å vente og se...

Skrevet

Om det er samme variant av viruset, så er man mest sannsynlig immun i et par måneder eller tre...

Man kan faktisk være smittebærer/smittsom i flere UKER etter man er blitt frisk også..Ikke vanlig, men kan skje..SÅ derfor kommer noke "Omgangssyken" som ut av det blå i flere omganger når og da...Fordi NOEN går og er smittsom, uten og vite det..Og har man hatt 2-3 uker UTEN smitteutbrudd så antar man vel at man er "ferdig med det";- også blusser det opp igjen...Man blir jo litt sløvere med sprit og klor etter hvert...Selv om jeg er panisk i et par ukker etter at noen i huset har spydd...

Skrevet

Ja, jeg kan jo ikke gjøre stort annet enn å vente på de magiske 48 timene :\ -og samtidig HÅPE at dette dreier seg om samme virus slik at han er immun/delvis immun.

Sist runde trengte vi intravenøst på sykehuset i flere dager, så det er nok derfor jeg blir litt ekstra stressa nå.

Hadde det ikke vært for at de delte på flaskene sine i går, så hadde jeg nok slappet litt mer av - men ja, time will tell. Urk!

Skrevet

Kremt .

Fortsatt godt stressa her. Er det tilfeldigvis noen som har vært i kontakt med noen rett før de ble syke (sånn som oss) - hvor en selv unngikk smitte?

Skrevet

Kremt .

Fortsatt godt stressa her. Er det tilfeldigvis noen som har vært i kontakt med noen rett før de ble syke (sånn som oss) - hvor en selv unngikk smitte?

Skrevet

Siste dytt - så lover jeg å ikke mase mer ;)

Han er forøvrig fortsatt frisk, så håpet stiger/skuldrene senker seg for hver time :)

Skrevet

Tatt fra FHI sine sider om Noroviruset som er vanligste årsak til omgangssyke:

Norovirus smitter på flere måter. I institusjoner er person-til-person-smitte den vanligste smittemåten, det vil si at viruset spres i luftdråper på samme måte som f. eks. forkjølelser. Dette er en uvanlig smittemåte når det gjelder magetarm-infeksjoner av andre årsaker, og kan forklarer at store forsamlinger kan bli smittet. Men Norovirus kan også smitte via mat og vann. I USA antas at opptil 50% av utbruddene er matbårne infeksjoner2. En lang rekke matslag kan overføre infeksjonen, f.eks. salater, salatdressinger, bakerivarer, deli-mat, frukt og grønnsaker, skalldyr, vann, is.

Virusutskillelsen kan vare fra noen dager til flere uker og kan begynne før symptomdebut og fortsette etter at sykdommen er over, noe som kompliserer håndteringen av utbrudd. Motstandsdyktighet mot viruset (immunitet) utvikles mot den spesifikke undertypen, men varer kun noen måneder. Man oppnår ingen beskyttelse mot eventuelle nye varianter av viruset.

Hvordan arter tilstanden seg?

Tilstanden er karakterisert med akutt innsettende kvalme, oppkast, magesmerter og vandig diaré (vanlig er 4-8 tømninger over 24 timer). I tillegg opplever mange influensaliknende symptomer som slapphet, hodepine og muskel- og leddverk. Feber er tilstede hos omtrent halvparten, men er vanligvis ikke særlig høy.

Tiden det tar fra du smittes til du blir syk, inkubasjonstiden, er vanligvis 12-48 timer, men kortere intervall er rapportert, og symptomene varer vanligvis 24-48 timer.

Skrevet

Takk for det. Jeg er ganske god på googling, så fhi sine nettsider har jeg klart å finne frem til selv ;)

Lurte litt mer på om noen av dere har vært i kontakt med personer i timene/dagene rett før sykdommen brøt ut hos dem - uten å selv bli smittet.

Men nå er det jo ikke mange timene til jeg finner ut om vi ble smitta uansett - fortsatt frisk pjokk btw.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...