Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 flytter utenlands, midlertidig ikke permantent?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Ja, du mister den i den perioden du bor utenlands (meldt flytting), uavhengig av årsak.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 nei det gjør du ikke, så det du sier der er feil 21.42! Jeg bodde i england i 6 mnd og fikk overgangsstønad, å ja, nav visste at jeg bodde der!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Da har de nok "blingset" litt i ditt tilfelle. For det står på NAV sine hjemmesider: "Du og barnet må oppholde dere i Norge." http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Bra, hva gjorde du? (hva du snakket med nav om) :-) men det er for en litt lengre periode en 6 mnd, skal studere, så er alt fra 1-3 år? Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 I følge reglene har du ikke krav på det, så jeg driter i om du er unntaket som bekrefter regelen! www.nav.no ---> for de som ikke vet hvor de finner reglene. Det står klart at du må ha bodd i Norge de siste tre år, samt oppholde deg i Norge for å kvalifisere til stønaden!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Det sysn jeg var veldig rart, for jeg var usikker på om jeg skulle bo i england nettopp pga dette, men jeg fikk ihvertfall. Mulig reglene er forandret da.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Er du virkelig så dum at du tror at Norge AS sponser din utdannelse i utlandet bare fordi du er alenemor??? Kom deg tilbake til virkeligheten, damen. Enten studerer du her til lands for statens penger, ellers forsørger du selv ditt utenlandseventyr!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Har hørt at det har vært endel endringer vedr. stønader og krav til opphold i Norge etter saker hvor barn av arbeidere fra Polen ol. har mottat støtte for barn som var bosatt i hjemlandet
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Du svindlet vel ved å la vær å melde flytting, tenker jeg. Håper du får regresskrav mot deg. Det er ikke foreldelsesfrist på disse sakene, ser du!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Det er en del år siden jeg bodde der, så mulig reglene er forandret. Siden du skal studere kan jeg ihvertfall ikke skjønne at du ikke har krav på det. snakk med nav du. Det finnes alltids unntak, selv om de bedreviterne over her sier at det ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 svindlet? nei, jeg gjorde ikke det nei 21.54, jeg meldte flytting både på folkeregisteret og posten! Tror jeg vet det litt bedre enn deg ja, men du får tro hva du vil, jeg bryr meg fint lite:)
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Min søster studerer i Danmark dette semesteret og måtte si fra seg stønaden i denne perioden. Hun får OS når hun kommer hjem igjen. Når du registrerer flytting til utlandet meldes du midlertidig ut av folketrygden og har derfor ikke krav på stønader fra Norge. Du kan derimot se om du har krav på noe i landet du tenker å flytte til.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 du kan oppholde deg i utlandet opptil 6 mnd med OS. Men hvis du melder flytting er jeg ikke helt sikker. hvis du skal studere så er d vel aktuelt med utdanningsstønad (les mer på nav.no), men da må du ha lån og stipend fra Lånekassen. Da beholder du rett til stønad. Men d er ikke sikkert du har rett på utdanningsstønad hvis nav ikke regner d som nødvendig å dra til utlandet å studere. kanskje du må studere fag de ikke har i Norge? Jeg lurer på noe av d samme, men skulle gjerne visst mer om d siden jeg også går på alenemorstønad og vil studere i utlandet. lykke til hvertfall, man må da ikke gi opp drømmene sine selv om man har blitt mamma? vi er en like god invistering vi som andre studenter uten barn, men det er vel en litt større utfordring for oss.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 Tusen takk for gode råd og noen unødvendige komentarer Skal sjekke det opp, hadde vært fint om man hadde en form for student hjelp i utlandet når det ikke er bare meg som skal ha det godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå