noahmamma Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Noen som har lave symfysemål? som ligger under "normalen"? hvilken oppfølging får dere og hva sier legen/ jordmoren om det? Ligger på 29 i uke 36
LilleBoo Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Var hos jordmor i uke 30 og hadde da symfysemål på 25. Skulle tilbake for ny måling etter to uker for se utviklingen. Men måtte til undersøkelse på sykehuset i mellomtiden pga blødninger. Fikk de til å sjekke størrelsen på babyen da, og det viste seg at h*n lå 11% over snittet. Lavt symfysemål skyldtes at h*n lå med hodet langt ned i bekkenet. Så det trenger ikke nødvendigvis å bety at babyen er liten, men må selvfølgelig følges opp.
noninona Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Er du usikker på sf målet, snakk med legen eller jordmoren din :-) De vil kunne vurdere målene dine og gi deg svar alt på det du lurer på. Forteller litt om min situasjon. Det er ikke sikkert det samme gjelder for deg. Jeg ligger i nedre del av det skraverte feltet, så lenge jeg fulgte min egen kurve var legen fornøyd. Først når sf kurven flatet ut for 2 ukers siden (32+1) gjorde hun noe. Fikk da ny kontroll 1 uke etterpå. Målet hadde da økt, men ikke mye. Hun henviste meg derfor til sykehuset for kontroll av fostervann og fostervekst. Skal dit på torsdag, er da 34+0. Jeg er ikke bekymret da jeg opplevde å ha lite forstervann i forrige svangerskap også. På slutten av flatet sf kurven kraftig av. Var inne til kontroll på termindato, men fikk gå til fødselen satte i gang av seg selv 10 dager etterpå. Vi var på 3D UL i uke 28, da estimerte legen fødselvekten til ca 3kg. Om det stemmer vil mini ligge under snittet på vekt. Da var snuppa når hun ble født også, 3160g/50cm og frisk som en fisk :-) Slik jeg har fortstått det så er ikke lave sf mål i seg selv noe skummelt, så lenge du følger din egen kurve. Hvordan babyen ligger bla spiller inn på målet. Når hodet festet, vil kurven normalt flate ut litt. Som jeg startet med, er du usikker snakk med legen eller jordmoren din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå