Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Sambo og jeg vurderer å ta over gården til foreldrene hans, vi planlegger et barn til om noen år, hvordan blir det da med fødselspermisjon??
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Kommer ann på hvilken inntekt DU har som selvstendig næringsdrivende. Og hvor lenge du har vært det før du skal ut i permisjon. Som selvstendig næringsdrivende ser de på de 3 siste avsluttede år.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Som bonde så tror jeg dere skal slite med å ta ut permisjon... Kommer jo ann på hva slags bonde, men ærlig talt. Kubønder har jo knapt nok råd til å være syke mer enn uke eller to før hele driten går på ræva...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Hmm... inntekt er jo vanskelig å si sånn nå på forhånd.. Men hvordan løser man det rent praktisk? Må man ansette en avløser (om man finner en) og lønne den av sine egne permisjonspenger? ikke noe tilskudd av noe slag? HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Dette er faktisk ikke noe stort problem hvis man har en avløser som man kan overlate driften til. I første omgang får man foreldrepenger beregnet ut fra næringsinntekten de siste tre årene. I den grad det er mulig kan det derfor lønne seg å justere avskrivninger ol slik at man får høyere inntekt når man planlegger barn. I tillegg finnes det en regel om at du har krav på tilskud ved avløsning. Det vil si at du kan ansette en person til å gjøre den jobben du selv ville gjort hvis du ikke er i permisjon. Dette tilskuddet er så vidt jeg husker på opptil ca 1400,- pr dag, 7 dager i uka (husk at det også skal dekke feriepenger og arbeidsgiveravgift), med fratrek for det du får i foreldrepenger. De fleste NAV kontorer er også vellvillige til at du får lov til å gjøre noe helt nødvendig arbeid i permisjonstiden. Det var for eksempel ikke noe problem at jeg sørget for lønninger, hadde "drivhusvakt" gjorde avtaler med kunder ol mens jeg hadde permisjon. Det hadde jeg avklart på fohånd. Det største problemet var at NAV her ikke kjente til regelverket i utgangspunktet slik at det var viktig å kjenne rettighetene sine. Jeg rådere dere derfor til å melde dere inn i enten Gartnerforbundet om dere skal drive med poteter eller grønnsaker eller bondelaget hvis dere skal ha dyr eller korn. Begge organisasjonene vil hjelpe dere med slike ting om dere spørr. Det vil også landbrukskontoret i kommunen, men min erfaring er at de ikke er like flinke. Lykke til, både med gåren og med fammilieforøkelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå