Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Når man nå vet hvor mange katter som sulter og fryser og har det jævlig.Så må folk likevel la være å kastrere kattene sine..Jeg blir helt deppa! Jeg kan ramse opp litt info her: Noe du bør tenke på før du skaffer deg katt.. *Katter blir kjønnsmodne allerede ved 6mns alder.Hunnkatt bør få p-piller/p-sprøyte fra 5 mnd alder, til de er store nok til å kastreres.(alt fra 5 mnd og opp,spørs på størrelse).Kastrasjonen gjelder også hannkatt. Dette koster litt i overkant av 1000 kr.Men da sparer du da også utgifter på p-piller/sprøyte,avliving av kattunger (Som gjør kattemor vondt også),dyrelegeregninger pga slossing.Også slipper du kymringer for at de er borte... *Vi har alt for mange lidende hjemløse katter i norge.Kastrasjon bør alle katteeiere unne katten sin.(Mindre slossing,katteurin rundt husene,glemming av piller og uønskede kattunger) *Mistanke om at katten din er yk?Ring heller en gang for mye enn en gang for lite til vetterinær! (Diarè hos kattunge er foresten dødelig,måtte bare føye til den) *Langvaring p-pillebruk forhøyer risikoen for kreft. *P-piller funker ikke som vi tror.De kan bli fertile selv om de går på p-piller?P-pillene funger sånn at de utsetter løpetiden. Har katten din akkurat fått kattunger er det viktig at du rådfører deg med vetterinær og rådfører deg hvordan du skal gjøre det tiden etterpå.Katten din kan nemlig bli fertil rett etter fødsel. Jeg slapp ikke katten min ut før jeg fikk klarsignal om å gi p-piller igjen,til jeg kastrerte katten.Greit til og med når hun ammet.Men da var kattene ganske store. *Katter trenger ikke å ha et kull før kastrasjon,det er bare en myte. *Skikkelig fôr er viktig.”Billigfôr” fra nærbutikken ect inneholder ikke de riktige næringstoffene. Billigfor er også dyrere i lengden.Da kattene spiser mer fordi de ikke blir mette. Jeg har fire katter og har en 15 kg pose fra vettrinær eller dyrebutikk i veldig lang tid. *Katten trenger ormekurer minst 3 ganger i året.Fås på apotek.(Reseptbelagt nå,må få resept hos vetten) *Unngå sykdommer.Vaksinèr katten din en gang i året.Dyrt akkurat der og da,særlig for oss med flere katter.men gud så deilig det er å tenke på at en slipper å uroe seg for alle sykdommer de kan få.. *Halsbånd med selvavløsende lås er det sikkreste.Da katten kan kveles om den blir sittende fast et sted,husk navn adresse, telefonr i båndet og refleks(tips:jeg fant ut at langhårede katter bør få sydd på refleks ”strimler”på halsbåndet så de har refleks synlig ut fra den lange pelsen) .-En kan i tillegg til halsbånd få microshipet katten sin.Da kan politiet identifisere den ved forsvinning ect. *Blir katten borte vent ikke i dagesvis før du leter.Letetips:Lapper med bilde eller god beskrivelse (heng opp på daglivare butikkene og andre synlige plasser som bussholderplasser o.l,mange leser avisa eller på zett også. *Visste du at pga sansene enda ikke er utviklet,bør du ikke la katten din være ute alene da den er under 6 mnd?Den kan risikere å gå seg vill.Pass på katten til den er ca 8 mnd,før den færdes ute alene.(spørs også hvor du bor). *Kattunger skal ikke gis vekk før de er minimum 12 uker.De lærer fort å bruke kattetoalett og spise selv,men de er ikke psykisk klare til å være uten moren før de er 12 uker. *Det er en myte at hunnkatter må ha et kull før kastrasjon. *Gravide hunnkatter kan kastreres (Høres brutalt ut,men katten skal visst ikke ta noe skade av dette) *Kattemor kan bli fertil rett etter fødsel.P-piller bør benyttes da kattungene er nådd 2 uker gamle(hold mor inne til da).OBS.Har kattemor løpetid,må p-piller benyttes vær dag til løpetiden er over. *Trafikk og katt passer ikke sammen.Har du ikke plass til en passe stor luftegård med utstyr i,eller ikke finner en katt som foretrekker å være inne,heller ikke har stor leilihet/hus.Da bør du ikke anskaffe deg katt.Katter må ha plass å boltre seg på.(Ja jeg vet det er folk som har innekatter fordi de bor i by.G kanskje ikke har stor plass og sier det er bedre dèt enn at de er døde,og det er sant nok.Men på sikt,synes jeg det er best dere har plass så katten trives,men det ser dere sikkert på katten) *Katter er sosiale dyr.Den trives i ditt selskap.Er den mye alene føler den ikke tilknyttning til hjemme sitt og kan begynne å vandre og forsvinne. Er du mye på farten så sørg for 1: at noen slipper katten din ut og inn.2:Gir den kos og selskap. Sett deg i kattens sted,ville DU vært hjemme alene i et kaldt hus i lengre perioder?(Da snakker jeg ikke kun en arbeidsdag fra 8-16..) *Fin infokilde på nettet er feks www.dyrenett.no eller www.kattensvern.no Eller ring din lokale vetterinær for informasjon. Å anskaffe seg dyr bør ikke være en inpulshandling! Har du tid og økonomi til å ta ansvar for et dyr på skikkelig måte? Vil dyret passe inn i livet ditt i flere år framover? PUH! Takk til de som leste!Håper du allerde visste dette eller at du følger rådene
Sol Skippertaksdronning Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Her venter jeg bare på at Psykopaten skal bli gammel nok til at jeg kan ta den med og kastrere den.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Skjønte ikke helt misjonen med dette innlegget (som mest var klipp & lim på opprams). Kanskje du kan si litt med egne ord hva du ønsker å formidle her
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Mye bra der! Vil gjerne legge til at man bør kjøpe kattematen i dyrebutikk, og få foret tilpasset kattens behov. (Er forskjellige typer for katter som er ute,inne, steriliserte,kresne, småspiste, osv.. ) For fra Hills, Royal Canin har de viktige næringstoffene og sammensetninger som kattene trenger. De får bedre tenner, pels og helse generelt av et ordentlig for. For fra Rimi kan sammenlignes med mcd mat. Bare søppel. Mye salt og feil sammensetning av stoffer. Det er faktisk billigere å kjøpe en pakke med tørrfor fra dyrebutikk enn å kjøpe whiskas\friskies fra butikken. Posene holder lengre, og man får bedre kontroll på hvor mye katten spiser. Jeg bruker gjennomsnittlig 5kr dagen på for til katten min (RC) mens min mor bruker 20-30kr på sin katt som får whiskas.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Skrevet alt selv ! Punkter er lettere å få med seg enn en uendelig lang tekst! Heng deg heller opp i innholdet! HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 14:22 Jepp.Var det jeg mente.Skulle skrevet det også.Med forskjellig behov osv.Bra du tilføyde det :-) HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Det er for dyrt å sterilisere hunkatter. Det skulle vært gratis, eller kostet 100 kr eller noe.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 14:12 De er herlige når de er psykopater også :-D Men jævlig når en ikke kan røre en tå når en ligger i senga for å sove feks.hehe HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 14:56 Helt enig.Men dyreklinikken får ikke noe slags støtte.(Husker ikke helt hva vetten sa ang dette).Alt koster.Utstyr osv.Skulle vært veldig mye billigere,da hadde flere kommer å gjort det. HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Mange ganger har dyrleger vårtilbud på sterilisering. Og det er bedre å betale 3000kr engang, enn å måtte ut med utgifter til ppiller, og avlivning av kattunger dere ikke får gitt vekk i 10+år.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 For dyrt? Har man først anskaffet seg en katt så bør man være klar for å betale hva det koster å kasterere eller sterillisere de!
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 bra at du tar det opp. alt for mange tar seg dyr uten å tenke på at det er mye ansvar å koster penger! Btw: gjelser får hunder også.. ikke bare å få en valp å la den stå..
Lunapuna1985 Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Jeg mener man bør tenke på utgiftene ved det å ha dyr før man går til anskaffelse av de. Blant annet til sterilisering/kastrering. Kanskje får dyret allergi og trenger spesialfòr. Ormekurer, vaksinering er noe som bør foretas årlig, samt uforutsette utgifter som f.eks veterinærbesøk.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 Det er ikke alle katter som er "anskaffet" av noen, det er mange som har blitt påprakket kattunger de egentlig ikke vil ha. Og mange katter er ikke særlig tamme og streifer rundt på bygda. Er jo et problem som har sin rot langt tilbake i tid.
Lunapuna1985 Skrevet 23. februar 2010 #15 Skrevet 23. februar 2010 dette var egentlig et svar til 14:56
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 Ja,gjelder også hund.Også andre dyr for den saks skyld.. :-) Folk må først sanke info om stell og kostnader før de anskaffer seg dyr,snakke med vetterinær feks om slike ting.Det er det sannelig ikke mange som gjør.. Grunnen til at jeg tar opp kattunger er fordi det kryr av hjemløse katter i norge.Det skjærer meg i hjertet.Og så er det så forbanna unødvendig! Vi er i 2010 nå,folk bør vite bedre.Men så er det det jo vetterinærer som enda tror at en kan gi vekk kattunger som er 8 uker da..Det er ikke mange av dem heldigvis.Og så er det et dyreprogram på tv som gir ut en del feilinfo om b.l.a katt.(Vært diskusjoner på forum for rasekatter feks). Håper dette hjelper noen katter da iværtfall..Spre ordet! :-D (Jeg har mailet dette i hytt og gevær) :-) HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #17 Skrevet 23. februar 2010 En må tenke sånn at dyrene kan bli syke osv ja.Og i billigfôret er det så mye salt at det er direkte farlig for katten.Greit nok å måtte ha dette fôret som "nødmat" til katten hvis jeg ikke har penger i et par uker.men på sikt er det guffent. Og FØR noen sier det,for det kommer sikkert:JA,katter levde opp før i tiden også.Og mange ble veldig gamle.Men det vi IKKE hører om,er de kattene som hadde store helseproblemer pga feil mat og stell ;-) Ang pris hos vetterinær.Synes det er veldig dyrt jeg også.Men jeg drar med dyrene om de må.Har jeg ikke penger der og da,blir det regning da,blir en hundrings ekstra med fakturaen da men det får bare være. En må tenke på at dette er forsvarsløse vesner som er avhengige av oss..Så er man usikker,bør de få komme til vetterinær!På lik linje som vi drar til legen med både oss selv eller barna. Vetterinærene skulle hatt støtte fra staten.Så ting har blitt billigere.Men dyr er ikke prioritert i samfunnet.. HI
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #18 Skrevet 23. februar 2010 Koster ikke 3000 kr for kastrering.Men litt i overkan av 1000 for hunnkatt og kanskje litt unner for hannkatt.Usikker på den.Er såppas mange år siden jeg kastrerte mine.. :-) Men ja,en sparer på p-pille utgifter og div andre ting.Som nevnt i første innlegg :-) HI
*Nøtta* Skrevet 16. mars 2010 #20 Skrevet 16. mars 2010 Det er ikke dyrt å kastrere en hunnkatt. Det er et engangsbeløp. Jeg lover at det blir dyrere å fø opp og vaksinere kattunger,kjøpe p-piller til hunnkatten hele livet og ende opp med jurkreft og måtte operere det bort i godt voksen alder.
shari_z Skrevet 16. mars 2010 #21 Skrevet 16. mars 2010 Synes heller ikke det er sååå dyrt, prisen ligger på de fleste steder her på rundt 1000 kroner, +/-. Klart, det hadde vært bedre om det var på 500 kroner, men det er ikke det. Da slipper man p-pille styr og jurkreft, ja. Men skal si at det er sjeldent at folk bruker penger på katter. Heller avlive enn å bruke penger - og det på en katt som de har hatt i noen år. Og samme gjelder ferie, når vi først er inne på katter. Kan ikke huske hvor mange katter jeg måtte avlive på jobben fordi eieren syntes 1) det var for dyrt med pensjonat mens de tar sommerferie, og 2) synd på katten sin, som ikke ville like seg i pensjonatet, og heller avliver den. Det er bare grusomt mange katter som blir avlivet like før sommerferien - og det kan vi si er de "gode" eiere, for det finnes enda flere katter som blir bare forlatt, uten mat, uten ly. Det er både grusomt og ulovlig. Har man en katt (eller hvilken som helst kjæledyr), så ta ansvar for den! Fø den riktig, gi den et sted å sove/hvile der den har det bra, la den få nødvendig veterinærhjelp, og få den kastrert så tidlig som mulig. Hilsen dyrepleier, som ikke skjønner hva mange folk tenker på når de skaffer seg et dyr.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #22 Skrevet 16. mars 2010 Hvis en har lite penger er 1000 kr ++ mye..Så den skjønner jeg.Det jeg ikke skjønner,er at de ikke tenker på dette FØR de skaffer seg dyr.. En kan være uheldig å få en katt som ofte blir syk i tillegg feks..Hva gjør en da?DET tenker de ikke på.. Tingen er at til og med voksne folk vil ha kattunger..Og helst yngst mulig for da er de søtest (i noens øyne).Jeg har b.l.a tatt meg av en drektig katt som var utsultet.Når den tid kom at kattungene skulle gis vekk.Kom det frekke foreldre og sa de ville ha kattungene toppen i alderen av 8 uker.De fikk ikke noe kattunge av meg.. Til de som ikke vet,og er veldig ivrige.Kan en si de kan komme å besøke katten sin når de vil.Til at kattungen er gammel nok til å forlate redet.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå