ღCinnamonღ Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Ser ut som jeg mest sannsynlig må velge ett av disse alternativene, da baby fortsatt ligger i seteleie nå i uke 36. Mitt største ønske er jo å føde vaginalt som jeg gjorde med førstemann, men han kom med hode først....noe jeg håper denne også vil gjøre tilslutt, men begynner å bli trangt om snuplassen. Så nå må jeg begynne å innstille meg på alternativene, som jeg synes begge er skumle. Den ene er jo faktisk en operasjon, og dumme meg har vært å lest på nettet om komplikasjoner mødre har opplevd som har tatt keisersnitt, og komplikasjoner hos de som har tatt setefødsel. En liten fordel føler jeg keisersnitt har, for der er det først og fremst mor som opplever komplikasjoner (hvis d i det hele tatt oppstår noen), men hos de som tar setefødsel er d større sjanse for at barnet får komplikasjoner i form av surstoffmangel og hofteleddsdypslasi. Men det trenger absolutt ikke skje d heller! Uff, er såå vanskelig dette!! Hvorfor kan ikke baby ligge rett vei slik at mamma får sinnsro!!!
ღMadame_mim ღ Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Jeg tror faktisk jeg ville ha valgt keisersnitt jeg! har tenkt litt på det bare sånn itilfelle jeg skulle komme i det dilemmaet. Orker bare rett og slett ikke tanken på at babyen kommer dobbelt. Men de som har født i sete har sagt at det ikke merkes så godt, kroppen er jo så myk at det er uansett hodet som er "problemet". Det er jo fordeler og ulemper ved begge alternativene. Keisersnitt er jo som du sier en operasjon. Jeg hadde ikke vært så redd for komplikasjoner, men smertene i etterkant! På den siden så er det liksom greit med en fødsel. Vondt der og da, men så er det ikke så store smerter i etterkant og man er oppe og går etter kort tid. Ikke for å skremme deg, men hofteleddsdysplasi kan babyen få allerede inne i magen pga den sitter og får da en feil stilling. Niesen min hadde det selv om hun ble tatt med keisersnitt. Det er egentlig ikke noe å være redd for det heller. Babyen må bare ligge i pute i ca 6mnd. Det er ikke noe problem eller ubehagelig for babyen, men er litt mer stress for oss foreldre med kontroller og av og på med skinner ved bleieskift osv. Min datter er arvelig disponert for hofteleddsdysplasi, så jeg har sjekket det litt ut og ble egentlig beroligget av fakta som jeg fikk!
Snuppa! Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Jeg hadde pysa ut og valgt KS. Men moren min har hatt både setefødsel og KS, hun sier KS var værst..
ღCinnamonღ Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2010 Har lest om de som bestemte seg for setefødsel, og d endte med hastekeisersnitt.. D er liksom d..jeg vet ikke om jeg blir en av de som får en fin setefødsel hvor alt går helt greit, elr om jeg får en helt forferdelig èn, med revning og komplikasjoner og d som verre er! Såå vanskelig dette!!
tvillingmamma<3 Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Jeg hadde uten tvil valgt ks! Men jeg har fødselsangst selv, og orker ikke tanken på å føde uansett hvilken vei barnet ligger! Men det jeg egentlig ville skrive var at hvis du bestemmer deg for å føde i seteleie, så må de sjekke bekkenmålene dine! En veninne av meg hadde for smalt bekken til setefødsel, og barnet satte seg fast og det ble hastesnitt.. Hun mente forresten at smerten etter ks var mindre enn de første riene hun hadde, så dette er forsjellig fra person til person..
lolita82 Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 hei. jeg var i den samme situasjonen, og valgte ks. angrer ikke på det, og følte meg veldig tatt hånd om. dette er da 19 mnd siden, og har født tvillinger vaginalt for en uke siden. begge med hodet ned.
Annci<3 Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Her lå den lille i seteleie på kontroll i uke 32, men når jeg kom på neste kontroll i uke 36 hadde han snudd seg (hodet er dog ikke festet enda nå i uke 38). Jeg var ganske sikker på at han ikke hadde snudd seg for det føltes som om han satt, derfor satt også jeg og vuderte det samme som du gjør nå. Både jeg og min bror var 4,7 kg og 55 cm. Han fikk nylig sin første som også var en stor gutt, hele 4,9 kg. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å føde i seteleie med så store barn i familien, så jeg landet til slutt på KS når jeg tok min beslutning. Det hadde ikke hjulpet om de hadde målt bekkenet og konkludert med at det var stort nok. Jeg ville ikke ha risikert å komt halveis i fødsel etter å ha bestemt meg for å føde vaginalt, for så å ende i hastesnitt pga det oppstår en eller annen komplikasjon. Synes det er bedre å gå for KS slik at sjansen for at noe uforutsett skal skje, er mindre. Slik tenker da hvertfall jeg Håper den lille snur seg, det er jo slettes ikke for sent!
Diddels Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 tantebarnet mitt hadde nylig samme problemstilling, og jeg overtalte henne til ks. Noe jeg angrer litt på i dag, men det har med hennes helse å gjøre. Du er sikekrt i bedre forfatning enn det hun var stakkars. Etter å ha sett på NRK-s jordmødrene har jeg imidlertid mistet skrekken for å føde setefødsel... med mindre du har for trangt bekken - da er det jo ikke noe å lure på!
Gjøkeredet③ Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Jeg hadde valgt KS.. Min forrige fødsel endte i hastesnitt i Desember 08, men jeg tror jeg er en av de som faktisk har vært heldig etter snittet, for jeg var i veldig fin form, hadde aldri noen plager eller problemer. Eneste var at jeg var veldig "lemster" i magen den første uka, men det gikk fort over.. Har planer om å føde vaginalt denne gangen, men skulle det skje noe så jeg måtte tatt et keisersnitt igjen, så hadde ikke det skremt meg så veldig mye... Lykke til uansett;o)
mamma og my Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Siden du allerede har født en vet man jo at bekkkenet sannsynligvis er stort nok, og hvis babyen er vanlig størrelse, er det mindre sjanse for at han setter seg fast, det er jo ofte det en frykter. Men fordeler og ulemper med begge. Jeg synes egentlig at du bør få mer kvalifiserte råd enn det vi på bim klarer å hoste opp, dette er jo et utrolig vanskelig valg!
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 Jeg hadde en stor gutt i magen som lå i seteleie. De planla ks en mandag og dette var fredag. Gutten min ville ut søndag morgen. Så jeg prøvde først og føde vanlig men han satt for langt opp og kom ikke ned så det ble ks til slutt. Unner ingen Haste ks for det var ille og i narkose. Ble kjempe dårlig etterpå og klarte nesten ikke gå normalt på 8 uker og fikk totalt løfte forbud i 8 uker etterpå. Måtte ha blodoverføring og det hele. Så velg vertfall ett planlagt ks om du bestemmer deg for det. Men jeg ville ha valgt vaginalt om babyen ligger godt nede i bekkenet og ikke er så stor som min var på 4610. Legen sa etterpå at jeg ikke hadde klart og få han ut ved egen hjelp for det var jeg ikke stor nok til. Han hadde hode omkrets på 38,5.
ღCinnamonღ Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 23. februar 2010 Førstemann kom 15 dager før termin, og han var 4050 gram når han kom. Hadde han kommet ved termin hadde han sikkert vært over 4500! Derfor jeg er litt redd for at baby nå også er litt stor.. :s
Ladybug~N&E Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 setefødsel. uten tvil. har baby i foreløpig seteleie selv. har sittet i hvertfall 10 uker men vet det enda er store muligheter for at den snur seg. er bare 31 uker på vei. ja, det er større sjans for komplikasjoner men terskelen for keisersnitt er lavere så jeg føler meg trygg på at en setefødsel vil gå helt fint uansett. dessuten så får man ultralyd og vektestmeringer nær termin. blir barnet større enn grensen som er satt ved vaginale setefødsler så blir det ks. jeg er overhodet ikke bekymret.
Kiiira Skrevet 23. februar 2010 #15 Skrevet 23. februar 2010 Nå får jeg barn som er godt under snittet så om jeg fikk problemstillingen ville det nok vært en vrien avgjørelse. Men ville uten tvil valgt ks om jeg fikk store barn i hvertfall. Kjenner ei som valgte ks (selv om jordmødrene presset på for naturlig fødsel) - hun er selv lege og sjekket opp mye rundt de ulike alternativer. Valgte ks pga sjansene for komplikasjoner for barnet. Mener hun nevnte flere enn akkurat det du har nevnt her men husker ikke hva. Hun var mer redd for barnet enn seg selv. Keisersnitt har jo blitt en vanlig operasjon nå så er vel ikke veldig ofte det skjer noe ved planlagte keisersnitt.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 Hei! Jeg var i nøyaktig samme situasjon for 1 1/2 år siden. Jeg valgte setefødsel, og vil bare forklare hvorfor: Først og fremst fordi jeg ikke liker å opereres selv (jobber på opr stue og ser litt for mye....), barnet har det klart bedre etter en vaginal fødsel (les f.eks på legeforeningens sider, mye mindre sjans for asthma bl.a), jeg hadde gode bekkenmål, og aller tyngst veide faktum at det er masse setefødsler i min familie. Alle har vært vellykkede. Jeg er selv født i sete, og har ikke HD eller andre komplikasjoner. Fikk god info på Riksen da jeg skulle føde, og statistisk sett er det ikke farligere å føde i sete enn ved KS. MEN, som du nevnte, jeg er en av de hvor det endte med et hastesnitt. Ikke noe dramatikk i det, men han ville nå bare ikke ut. Det gikk kjempefint med både meg og gutten. Kan ikke si jeg angrer på at jeg prøvde, for jeg er fortsatt overbevist om at naturlig fødsel er det beste. Denne gangen ser det ut til at det er mulig ny setefødsel (bare 33 uker ennå men...). Usikker på om jeg får lov å prøve meg på en ny setefødsel. Tror ikke de lar meg få lov. Jeg kan ikke si jeg gleder meg til KS, selv om det gikk greit sist. Det gjør faktisk ganske vondt, og det er vondt i ukesvis etterpå. Man føler seg ganske handicappet. Og det ble problem med amming osv. Så til de som sier de hadde "pysa ut" og tatt KS, til dere har jeg bare det å si at KS ER IKKE FOR PYSER ;-) Lei jeg ikke kan hjelpe deg med valget ditt, det beste er om du gjør det som føles mest rett for DEG: Ikke la andre presse deg til det ene eller det andre. Be om en ekstra samtale på sykehuset med gynekologen eller jordmor. Det gjorde jeg. Da kan dere diskutere dere fram til den beste løsningen, og du kan ta et INFORMERT valg :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå