Gå til innhold

Lilleprinsen kom 5 dager etter termin:)


Nurknr2

Anbefalte innlegg

17 februar skulle være dagen da vår minste kom til verden:)

 

Var hos jordmor tirsdag 16 og fikk modningsakupunktur, men fikk også ny time til torsdag i tilfelle. Hun sa at det mest sannsynlig starta innen 24 timer ellers så var det ikke klart ennå. Jeg sa at vi sikkert snakkes på torsdag. Gikk hjem, slappa av og spiste som anbefalt av jordmor. På kvelden i 23tiden kjente jeg noen tak hver halvtime, da vi la oss i 24 tiden (skulle gjerne vært i seng tidligere...) kjente jeg det hver kvarter. Tenkte at noe var på gang, men prøvde å sove, tok en smertestillende og sov ca 45 min. Var litt spent i kroppen og lå bare å tenkte at det nok så smått var i gang:)

 

Kl 0630 måtte jeg vekke sambo å si fra at det kanskje var noe action, han spratt opp å skulle ordne barnevakt til kommende storebror. Jeg ville ikke stresse så fikk roa han litt ned. Bestemor skulle ha 4åringen våres. Hun kom ca 0730. Da kjente jeg at det var ubehagelig under hver rie, de kom tettere etterhvert. Spiste frokost innimellom, hoppa på alle fire i senga under hver rie og prøvde å snakke med svigermor innimellom. Synes alt gikk så fint. Da svigermor og sønn var kjørt begynte sambo å ville til fødestua. Han virka noe skeptisk (hehe).

 

0900 kom vi til fødestua, hadde 4 cm åpning og ble kjempefornøyd. Fikk sitte i badekar. NYDELIG!!!!! Slappa godt av oppi der.

Var spent om hvor lang tid dette tok, siden hadde laaaang fødsel sist.

Fikk ei flott jordmor og to studenter. Satt i badekar i to omganger frem til ca 1600. Sjekka åpning, 9 cm. Nå skulle jeg opp å gå litt. Det ble nedtur....Riene dabbet av og det var kun 9 cm. Lå en evighet med ctg, men lilleprinsen inni der hadde det bra. Vannet ble tatt, fikk mer riestimulerende akupunktur. Kjente det godt, det var skikkelig vondt, men riene gjorde ikke fremgang for mer åpning:(

 

Ble satt på drypp, tror det var rundt 2100. Det var ekkelt, lå i senga å trodde ikke mine egne hyl og skrik, fikk lystgass. Det hjalp litt, helt til flaska plutselig ble tom, jordmor skulle finne mer, men alt var visst tomt, kom liksom ikke mer lystgass til meg??? Nå var det sånn at i mellomtiden ble det bestemt at jeg måtte til sykehus. Prinsen satt fast med nesen i sky og ville ikke snu seg. Så lystgassen ble sikkert glemt i alt.....

I 22tiden kom ambulansefolk å henta meg, jeg skulle fly helikopter. Jordmor sa det kunne hjelpe med en helikoptertur, da barnet kan riste seg på plass. Var ikke noe særlig å ligge i ambulansen til helikopterplassen. Da vi kom til helikopteret så jeg rundt meg og der hadde jammen helikopteret landet på parkeringsplassen til rema1000. Å der lå jeg, hylte å pusta, pesta å skreik. Måtte bare trekke dyna over hodet! (Litt morsomt i ettertid). Jeg fikk øreklokker med mikrofon, jaja hvis de ville høre på meg på turen, hversågod. Sambo fikk sånne fine rosa hørselvern for barn, for et syn, kan le av det i ettertid:)Helikopterturen tok ca 15 min, det rista!!!

 

Landet ved sykehuset, var inne på fødestua der etter 5 min. Med en gang jeg fikk lagt meg over i senga kom pressriene. Et hav av hvite frakker sto klar med det meste. Jeg heiv fra meg lystgass og fikk beskjed om å presse mens lege og jordmor hjalp prinsen ut med fingrene. Husker ikke hvor mange pressrier, kanskje 5 eller 6....

 

Prinsen var ute kl 2347 17.februar:) perfekt liten gutt som målte 49 lang og 3214 tung, 35 rundt hodet. Det var kjempedeilig å få det overstått. Tenk at denne fødselen tok også et døgn..... Men nå er det bare kos og storebror synes det er kjempestas:) Og vi foreldre er lykkelige for å ha to sånne gode prinser:)

 

Selv om det hørtes dramatisk ut, så hadde prinsen inni magen det helt flott hele veien, og i ettertid er jeg glad det ble sånn det ble:)

Har en laaang liste å takke for hjelp under det hele!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...