gummitarzan Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 spiser dere bare 1 brødskive og en frukt mer om dagen enn ellers..??? det var min jordmor som sa at man ikke skulle spise mer enn det. for å si det sånn..jeg spiser kanskje 3 brødskiver og 3 frukter mer om dagen enn ellers,.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 HÆ??? den jordmora ville jeg gitt en på tryne.. huff nå ble jeg provosert!!! spis som normalt det er sunt med frukt.. og brødskiver er også sunn god mat.. så lenge du spiser grove brødskiver med sunt og godt pålegg så har du ingenting å bekymre deg for.. loff med sukkerpålegg ville jeg kanskje vært forsiktig med. men slanke seg som gravid skal man IKKE.. sunt varier kosthold er det viktigste.. min jordmor ville aldri begrenset frukt inntaket mitt.. eller brødskiver for den del..
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Jeg spiser mindre enn vanlig pga ekstrem svangerskapskvalme. Men hadde en periode jeg spiste litt for mange druer og appelsiner og det er ikke bra pga mye fruktsukker. Fikk endel sukker i urinen. Og det gikk over da jeg sluttet med det... Det finnes en oversikt over hvor mye ekstra man bør spise, og det står det at ca 1 brødskive og 1 frukt mer om dagen er nok når man er 24 /25 uker på vei.... Men personlig tar jeg slikt for en god fisk. Spiser sunn god mat jeg og holde rmeg unna junk ..... hehe
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Husk nå på at rask blodsukkerstigning gir en høyere risiko for diabetes/glukoseintåleranse. Frukt gir en rask blodsukkerstigning, jeg (og jordmor) er ikke ond men det er fakta.... Grønnsak i stedet er veldig lurt, om du ikke spiser frukten sammen med et måltid med mye proteiner. Jeg har ikke tall på hvor mye mer eller mindre jeg spiser nå, jeg spiser til jeg er mett og spiser stort sett sunt og det holder for meg i hvertfall:)
TillaMaria81 Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Her var det mange sunne folk:)! Jeg spiser stort sett sunt i løpet av dagen, trener fire ganger i uken, men MÅ ha noe usunt hver dag i tillegg. Hjelper ikke at det "ikke er bra", kroppen min klikker helt hvis jeg ikke får sjokolade/is/kake eller annen "fy-mat". Desverre... Jeg er normalvektig og vektøkningen har vært jevn. Har gått opp 6 kilo, og er nå 24 uker, og jeg prøver å ikke bekymre meg...
Pixie Power Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Jordmora er faktisk ikke på trynet... Det er det man sier det trengs ekstra for å kompensere for den næringen barnet tar. Mange tenker at de må spise for to, men i realiteten så er det ikke nødvending å øke inntaket med mer enn en brødskive ekstra når man har en baby i magen. Men matinntaket generelt avhenger av jo av kroppen man har, forbrenning, fysisk aktivitet... man er jo forskjellig. Jeg spiser ikke igrunn ikke mer nå, så lenge det ikke påvirker energinivået mitt. Småspiser kanskje mer frukt, men egentlig spiser jeg alltid mer enn 5 om dagen :-)
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Har vel ikke tenkt direkte over hva jeg spiser nå i forhold til før.. Spiste vel ganske godt da også, fordi jeg jobbet i barnehage og var så mye i bevegelse ute.. Uansett.. Jeg prøver å ha litt små måltider og heller ofte for å holde blodsukkeret jevnt(har alltid vært et problem for meg, utenom graviditet også).. Som det ble nevnt, vi skal jo ikke spise for 2.. Bare litt ekstra.. Men om man spiser sunt, og man er sulten, så skal man ikke gå rundt og sulte seg! Sist graviditet, da jeg var sulten i slutten av sv.skapet, hjalp det veldig å spise havregryn m/melk eller havregrøt(sånn skikkelig, laget på melk..). Det "satt litt mer unna".. Om du forstår.. Utover det med frukt og grønnsaker, så skulle det vel ikke være noe problem.. De fleste spiser jo ikke så ekstremt med frukt/grønt uansett.. Og feks en gulrot kan jo være god å knaske på når man føler for noe å spise
SpongeBob Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Jeg spiser mer frukt og grønt enn til vanlig, mest fordi jeg har så inmari lyst på det, men ellers har nok ikke matinntaket gått så voldsomt opp. Merker at jeg blir fortere sulten etter frokost, så har lagt inn en liten porsjon musli med yoghurt der i tillegg til brødskivene jeg vanligvis spiser, og så blir det stort sett et eller annet til kvelds sånn i ti-tiden - vanligvis spiser jeg ikke mat etter syv eller så, men hvis jeg dropper kveldsmat nå våkner jeg i tre-firetiden om morgenen og er helt utsultet! Tror kroppen sier fra selv så lenge man ikke stapper seg helt og ignorerer sulten- og mett-følelsen;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå