Gå til innhold

Varme baby mat i microen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 5 mnd får litt mat å smake på hver dag. Vet at man ikke skal varme mm i microen, men hva med baby mat hvor jeg ikke bruker mm i? Hva gjør dere? :) Hittil har jeg kokt vann og lagt glasset/skålen i vannbad, og det er for såvidt egentlig greit det også. Men micro ER litt lettere og går litt raskere. Om maten tåler det, slik at ingen næringsstoffer blir omdannet eller ødelagt, begynner jeg å varme maten der istedet. Og da selvfølgelig passe på å røre nøye etterpå for en jevn temperatur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan varme mat i microen. Du kan varme mm også men du må ta det veldig forsiktig. Kjør på lav effekt og rist melka ofte. Når det gjelder mat, det er ingenting i veien for å varme i microen men det er veldig viktig å røre godt om og smake. I microen vamres maten ujevnt, det er derfor man skal være forsiktig, enkelte deler blir veldig varme, andre forlir kalde. Ikke varm maten midt i, men legg det på kanten av rullebrettet. Da blir det jevnere varme. Smak maten alltid før du gir, slik at den lille ikke brenner seg. Det lønner seg å varme maten eller melka så vent bittelitt og se til at varmen er godt fordelt og at det ikke er altfor varmt.

Skrevet

...kanskje helt ok...bortsett fra at det tar knekken på næringen i maten da... Her i huset har vi helt bevisst ikke micro i det hele tatt.

Skrevet

Det er tull :) Finnes flere vitenskapelige artikler som forsker på matkvalitet ved tilberedning. Det er damping og mikro som beholder meste av det gode, mens skadelige stoffer ikke dannes. Dampkoking er derimot det verste. Koking og baking er mellom.

Men... vil man ikke bruke mikro så bruker man ikke det. Så enkelt er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...