Gå til innhold

"Hjemmesnekra" navn - som man så pent kaller det..


♥ Herligheten ♥

Anbefalte innlegg

Carosander derimot er nok hjemmelaget ja :Phttp://navn.klikk.no/guttenavn/Carosander

 

Ps: jeg har sett en fødselsannonse til med dette navnet, der søskna het noe annet enn Caspian (hvis man googler Carosander får man opp at broren heter det). Mener søskna i annonsen jeg så het Circko/Cirko og Caro! Jeg satte kaffen i halsen ja :P

 

Ops da, litt rask googling viser at Caro og Circo er hundene til foreldrene til Carosander og Caspian :P De stod som søsken i annonsen..

 

Ps: Caspian er fint da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ei venninne som ville kalle jenta si for Analia, vi klarte heldigvis å snakke henne ut av det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Chrisander er et urgammelt norsk navn, når dere mener det er et hjemmesnekra navn, så bekrefter det jo bare at dere ikke vet hva dere prater om.

 

Eh - nei. Det er det ikke.

http://navn.klikk.no...navn/Chrisander

 

Som du ser har det ikke vært i bruk før ca 2000, og det er satt sammen av to andre navn.

 

Det står jo at det er av gresk opprinnelse! Altså ikke et hjemmesnekra navn. Navn blir jo heller ikke registrert dersom mindre enn 3 het det i Norge..

 

Chrystos og Andros er gresk, ja. På samme måte som Maria og Naomi er gamle bibelske navn. Men det betyr ikke at en sammenseetning som f eks Naomaria er et urgammelt norsk navn...

 

Og når mindre enn tre i Norge heter det, i hele vår historie og fram til ca år 2000, kan det vel neppe betegnes som "urgammelt norsk navn"? Et urgammelt norsk navn er et navn som Harald, Knut, åge, Magnhild eller Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snekrer som bare det for tiden! Mye heller det enn navn det går tusenvis rundt og heter, det er kjedelig det! Unike barn trenger unike navn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av gangene det dras frem i navnedebatter at navn er hjemmesnekrede så beror det på uvitenhet. Overrasker meg ofte faktisk, men hvis man kun ser på norske navnetradisjoner og ikke vender blikket utover landegrensene så er det kanskje ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navnene er sikker hjemmesnekra alle sammen. Bare noen er hjemmesnekra nå i nyere tid og andre er snekra for 100 og 1000 vis av årsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

99% av gangene det dras frem i navnedebatter at navn er hjemmesnekrede så beror det på uvitenhet. Overrasker meg ofte faktisk, men hvis man kun ser på norske navnetradisjoner og ikke vender blikket utover landegrensene så er det kanskje ikke så rart.

Men så KAN det jo hende at norske barn i et norsk miljø vil få det bittelitt lettere med et navn fra norsk navnetradisjon. Framfor at man finner ut at Kleosybilla muligens har vært brukt i Egypts greko-ptolemeiske periode og derfor ikke er hjemmesnekra. Det er sikkert unikt, men er det nødvendig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av gangene det dras frem i navnedebatter at navn er hjemmesnekrede så beror det på uvitenhet. Overrasker meg ofte faktisk, men hvis man kun ser på norske navnetradisjoner og ikke vender blikket utover landegrensene så er det kanskje ikke så rart.

Men så KAN det jo hende at norske barn i et norsk miljø vil få det bittelitt lettere med et navn fra norsk navnetradisjon. Framfor at man finner ut at Kleosybilla muligens har vært brukt i Egypts greko-ptolemeiske periode og derfor ikke er hjemmesnekra. Det er sikkert unikt, men er det nødvendig...?

 

Og hvor ofte ser du slike navn...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesnekra navn kan jo være vidunderlige. Chrisander er jo flott! Skal ha et litt hjemmesnekra navn selv denne gangen, med utgangspunkt i oppkalling, men endre det litt. Fins jo ikke noe tristere (syns jeg) enn Knut, Per, Kari osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

99% av gangene det dras frem i navnedebatter at navn er hjemmesnekrede så beror det på uvitenhet. Overrasker meg ofte faktisk, men hvis man kun ser på norske navnetradisjoner og ikke vender blikket utover landegrensene så er det kanskje ikke så rart.

Men så KAN det jo hende at norske barn i et norsk miljø vil få det bittelitt lettere med et navn fra norsk navnetradisjon. Framfor at man finner ut at Kleosybilla muligens har vært brukt i Egypts greko-ptolemeiske periode og derfor ikke er hjemmesnekra. Det er sikkert unikt, men er det nødvendig...?

 

Og hvor ofte ser du slike navn...?

 

På dette forumet: jevnlig. Caspian, Savannah, Madison, Timea og Cassander osv er navn som enten er oppkonstruert eller bygd av andre navn, eller de betegner et annet fenomen (sted el lign). Og de er stadig foreslått som ekte menneskenavn her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Hjemmesnekra navn kan jo være vidunderlige. Chrisander er jo flott! Skal ha et litt hjemmesnekra navn selv denne gangen, med utgangspunkt i oppkalling, men endre det litt. Fins jo ikke noe tristere (syns jeg) enn Knut, Per, Kari osv...

 

Hvor mange babyer kjenner du som har fått navnene Knut eller Kari de siste 5 år? Det vil komme en tid da du syns Emma og Thea er det kjedeligste i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesnekra navn kan jo være vidunderlige. Chrisander er jo flott! Skal ha et litt hjemmesnekra navn selv denne gangen, med utgangspunkt i oppkalling, men endre det litt. Fins jo ikke noe tristere (syns jeg) enn Knut, Per, Kari osv...

 

Hvor mange babyer kjenner du som har fått navnene Knut eller Kari de siste 5 år? Det vil komme en tid da du syns Emma og Thea er det kjedeligste i verden.

 

 

Her i vennekretsen/bhg er det like mange Knut og Kari som Emma og Thea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns Emma er like kjedelig som Kari jeg da. Har et veldig spesielt navn selv, som ikke ville bli satt opp som "hjemmesnekret", men er veldig glad for at jeg har det. Som det sto så fint her oppe; Unike barn, må ha unike navn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Hjemmesnekra navn kan jo være vidunderlige. Chrisander er jo flott! Skal ha et litt hjemmesnekra navn selv denne gangen, med utgangspunkt i oppkalling, men endre det litt. Fins jo ikke noe tristere (syns jeg) enn Knut, Per, Kari osv...

 

Hvor mange babyer kjenner du som har fått navnene Knut eller Kari de siste 5 år? Det vil komme en tid da du syns Emma og Thea er det kjedeligste i verden.

 

 

Her i vennekretsen/bhg er det like mange Knut og Kari som Emma og Thea.

 

Flott, det ville ha vært usedvanlig forfriskende i min sønns barnehage om der var noen Karier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av gangene det dras frem i navnedebatter at navn er hjemmesnekrede så beror det på uvitenhet. Overrasker meg ofte faktisk, men hvis man kun ser på norske navnetradisjoner og ikke vender blikket utover landegrensene så er det kanskje ikke så rart.

Men så KAN det jo hende at norske barn i et norsk miljø vil få det bittelitt lettere med et navn fra norsk navnetradisjon. Framfor at man finner ut at Kleosybilla muligens har vært brukt i Egypts greko-ptolemeiske periode og derfor ikke er hjemmesnekra. Det er sikkert unikt, men er det nødvendig...?

 

Det er jo ikke det vi snakker om her. Hjemmesnekrede navn insinuerer jo at man sitter å 'finner opp' navn ved å kombinere flere navn, leke med bokstaver, endrer endinger og kombinasjoner. Men hva man vil om et navn, men når man påstår at et navn er hjemmesnekret når det strengt tatt er del av en navnetradisjon langt, langt tilbake i tid så vitner det om uvitenhet.

 

Vil man diskutere eller mene noe om at et navn ikke egner seg i Norge, så sier man det - og ikke at det er hjemmesnekret, når det ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

99% av gangene det dras frem i navnedebatter at navn er hjemmesnekrede så beror det på uvitenhet. Overrasker meg ofte faktisk, men hvis man kun ser på norske navnetradisjoner og ikke vender blikket utover landegrensene så er det kanskje ikke så rart.

Men så KAN det jo hende at norske barn i et norsk miljø vil få det bittelitt lettere med et navn fra norsk navnetradisjon. Framfor at man finner ut at Kleosybilla muligens har vært brukt i Egypts greko-ptolemeiske periode og derfor ikke er hjemmesnekra. Det er sikkert unikt, men er det nødvendig...?

 

Det er jo ikke det vi snakker om her. Hjemmesnekrede navn insinuerer jo at man sitter å 'finner opp' navn ved å kombinere flere navn, leke med bokstaver, endrer endinger og kombinasjoner. Men hva man vil om et navn, men når man påstår at et navn er hjemmesnekret når det strengt tatt er del av en navnetradisjon langt, langt tilbake i tid så vitner det om uvitenhet.

 

Vil man diskutere eller mene noe om at et navn ikke egner seg i Norge, så sier man det - og ikke at det er hjemmesnekret, når det ikke er det.

 

Et navn kan BåDE være del av en tradisjon og hjemmesnekret. det er det jeg mener. Som Catharinus eller Olander. Det er en omforming av eksisterende navn, som noen syns klinger fint og som ligner på andre tradisjonelle navn. Men i seg sjøl, som de står, er de ikke tradisjonelle. De er sammensetninger.

 

Jeg mener konkret å huske i Dagbladets papirutgave da den første Chrisanderen ble omtalt i Norge; da sa navneforskeren at dette var flott og forfriskende fordi det ga nye muligheter.

 

Her står ellers opphavet til det urgamle norske navnet Chrisander... www.klikk.no/foreldre/barnimagen/navn/article710831.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesnekra navn kan jo være vidunderlige. Chrisander er jo flott! Skal ha et litt hjemmesnekra navn selv denne gangen, med utgangspunkt i oppkalling, men endre det litt. Fins jo ikke noe tristere (syns jeg) enn Knut, Per, Kari osv...

 

Hvor mange babyer kjenner du som har fått navnene Knut eller Kari de siste 5 år? Det vil komme en tid da du syns Emma og Thea er det kjedeligste i verden.

 

 

Her i vennekretsen/bhg er det like mange Knut og Kari som Emma og Thea.

 

Flott, det ville ha vært usedvanlig forfriskende i min sønns barnehage om der var noen Karier.

 

Seriøst, hvor bor du hen?? :P Her har vi Per, Jørgen, Bjørn-Inge, Synøve, Solveig, Anders, Fredrik, Andreas, Thomas, Arne, Edel, Anita, osv... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor fikk

 

356 jenter navnet Thea

470 jenter navnet Emma

 

24 jenter navnet Kari

 

29 gutter fikk navnet Knut

 

Bare sånn for å ha noen tall å forholde seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
' timestamp='1266884379' post='141485465'] ChrisanderCarosander

 

Chrisander er faktisk et veldig gammelt navn i Norge, som nå er på veg tilbake :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrisander er et urgammelt norsk navn, når dere mener det er et hjemmesnekra navn, så bekrefter det jo bare at dere ikke vet hva dere prater om.
Eh - nei. Det er det ikke. http://navn.klikk.no/guttenavn/Chrisander Som du ser har det ikke vært i bruk før ca 2000, og det er satt sammen av to andre navn.

 

Hvordan vil du forklare at det finnes voksne og godt gamle menn med det navnet da? Tror du alle byttet til seg Chrisander i moden alder? Gå å drit a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrisander er et urgammelt norsk navn, når dere mener det er et hjemmesnekra navn, så bekrefter det jo bare at dere ikke vet hva dere prater om.
Eh - nei. Det er det ikke. http://navn.klikk.no/guttenavn/Chrisander Som du ser har det ikke vært i bruk før ca 2000, og det er satt sammen av to andre navn.
Hvordan vil du forklare at det finnes voksne og godt gamle menn med det navnet da? Tror du alle byttet til seg Chrisander i moden alder? Gå å drit a!

 

Dessuten skal du ikke stole blindt på det som står skrevet om navn på Navneguiden på klikk.no De tar feil om mitt barns navn, så det er ikke usannsynlig at de også tar feil ang andre navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...