Gå til innhold

Er så fortvilt. Stakkars stedatteren min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun ble 9 år i januar. Gåri 3 klasse, er blandt de høyeste i klassen. Hun haralvolige problemer med vekten, magen står rett ut. Er tykk i fjeste også, sier selv hun har et stykt ansikt og vil ikke bli fotografter. Hun skammer seg over magen, går å drar i genseren,t-skjorten får å prøve å skjule maven. Har blitt mobbet i 1 og 2 klasse. Ikke mobbet i år, sier hun for mobberne har begynt på en annendskole. Er et år eldre. Hun begynnerpåskolemeddeigjen til høsten.

Bio mor og far tar ikke ansvar. Sier hun kommer til å strekke seg, valp fett, også videre. Biomor og far sammarbeider ikke om noe, desverre. Hun vil ikke hilsepå meg enn gang. Jeg har vært sammen med barnets far i 3 år, og vi har en baby på 9 mnd.

H& M jente gensrer i størrelse 170 er trang over magen.

Synst så synd på jenta. Jeg er selv litt over vektig, og vet hvor grusomt der er spesielt som barn.

Jeg prøver å lage sunne måltider, men foreldrene hennes gir henne nugatti, peanøttsmør, pasta, fløtesaus.---

Vet ikke hva jeg kan gjøre. Noen som har link til noen nettsider, som jeg kan prøve å få far til å lese.

Skoler og barnhager burde kunne kontakte helsesøster når de ser barn har vekt problemer mener jeg

Noen som har tips, råd, erfaringer?

Hun sparker fotball en gang i uken, men har lyst å slutte. Tror det begynner å bli tungt for henne å spinge.

Hun hadde betennelse i hoftene før jul. Legen hadde da sagt at noen barn får det av og til, uten grunn.

.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Huff, fikk helt vondt av henne nå, jeg.

Bra at du bryr deg!

Hva med å snakke litt med helsesøster på skolen hennes?

Selv om du ikke er forelder, er du også en av omsorgspersonene, og skolen vil nok også høre på dine bekymringer.

Barn har ikke noe behov for søtt og godt i store mengder, enten de er tynne, tykke eller normalvektige.

Hvis du googler barn+overvekt, barn+kosthold, overvekt+barndom+voksen eller noe sånt får du nok opp en god del linker.

Det er jo utrolig trist at hun vil slutte med fotball. Idrett er sunt, både fysisk og psykisk. Hva tenker faren om at hun vil slutte med dette?

Har mor og far noen god forklaring på hvorfor de MÅ putte i henne sukker?

Angående mobbingen bør dere følge godt med, så det ikke blir noe mer der.

Hva med å prøve å få far med på å legge om kostholdet for hele familien? Ikke la det bli fokus på at jenta skal "slankes", men at dere vil få en sunnere livsstil. Spise sunnere, gå litt turer eller gjøre andre aktive ting som familie.

Nå vet jeg ikke om hun er mest hos mor eller far, men alle monner drar selv om det bare er annenhver helg.

Lykke til, håper det ordner seg for henne!

Skrevet

jeg vet ikke om det nytter for jeg har ingen erfaring med unger i den alderen, men hva om du snakker med henne om det. Og forklarer henne hva hu bør velge og ikke bør velge å spise. Ikke slanke henne bare gjøre henne bevist på godt kosthold

På en annen side kanskje det ikke er så lurt, vis hun missforstår deg kan du jo ende opp som ond stemor i stede for god stemor

Skrevet

snakk med faren hennes, SKIKKELIG. Forklar han med bokstavkjeks at barnet hans lider av dårlig selvtillig pga vekta og at dette kan dere samarbeide om å gjøre noe med. Kanskje far kan snakke med mor om dette?

Skrevet

Far kan jo prøve å snakke med mor om dette, men jeg tror ikke det vil hjelpe det døyt.

Jeg kjenner ingen alenemor som ville sette pris på at ex'en kommer og bebreider henne. Ja det er slik det oppleves når en MANN som ikke lever med jenta daglig vil komme med "gode råd". Biomor vil sikkert tro (og der har hun rett) at dette er noe som egentlig kommer fra stemora (HI). Og stemor "må bare ikke tro" o.s.v. o.s.v.

Seriøst: Jentas problemer er sikkert noe som allerede plager mora. Og mora vil ikke endre seg etter påtrykk, forklaring eller hint fra sin eks.

Skrevet

Seriøst: Jentas problemer er sikkert noe som allerede plager mora. Og mora vil ikke endre seg etter påtrykk, forklaring eller hint fra sin eks

Hadde jentas problem plaget moren, hadde hun vel ikke kjøpt frokostblanding, masse is, cola og 50 kr i snop på lørdagene. f.eks.

Her er det fullstendig slutt på frokostblanding og yogurt. Hun spiser lett et stort beger uten å bli mett. :o

Kun litt is i skål av og til etter middag, kun et glass brus lørdager. Jenta liker godt havregrøt, så hun får det istede for frokostblanding. Men hjelper så lite, kun annend hver helg. Men jenta har en voldsom appetitt, spiser dobbelt så mye som meg til middag. om hun ikke blir bremset. Sier hun har lært aav mor at hun ikke skal drikke før eller til mate, for hun skal ikke drikke seg mett. Jeg prøver å få i henne et glass vann i begynnelsen av måltidet. Det har jeg lært i oppveksten min at er bra.

Hun kan spise så mye , at hun sitter å griner på do etter på med mageknip :(

Er ikke lett å ta tak i dette uten å bli den slemme stemoren.Far har rask forbrenning, kan spise hva som helst uten å legge på seg. Far og datter kan tømme et helt beger rømme over en taco og spise det.

Men er ikke stort jeg kan gjøre som stemor. Skulle ønske skolen tok tak i slike ting litt.

Jeg prøver å få hele familien til å spise sunnerer, men det er ikke lett. Mannen min er ikke enngasjert. Tror hun vil strekke seg..

HI

Skrevet

Snakker av egen erfaring at hun ikke vil strekke seg.. ikke når hun spiser såå mye.. jeg var ikke stor pga for mye snop, men fordi jeg oppererte og dette hindret min evne til å være aktiv, så da spiste jeg mer enn hva jeg trengte... så fra jeg var 9 til jeg var 15 var jeg overvektig. Ikke gøy.. så bestemte jeg meg for å begynne å jogge som 14 åring og da forsvant det...

jeg fikk ikke kveldsmat av mine foreldre, ikke snop bortsett fra en halv melkerull på lørdagene og de passet på mengden mat jeg spiste iallefall de 3 første årene.. problemet ligger ofte i at man spiser mer enn hva man forbrenner. Hun burde begynne å bevege seg mer, men det er jo ikke lett når hun vil... du kan jo snakke med henne om det er noe hun har lyst til å gjøre? svømmekurs, lære å stå på ski, volleyball, tennis...

Skrevet

Jeg var overvektig som barn,

og blei ofte mobba på skolen av barn og lærer.

Kjenner meg godt igjen i dinna historia om jenta.

jeg spiste og masse usunn mat.

Men uansett kor masse jeg gikk tur på fjellet, spilla fotball og slike ting, gikk ikke jeg ned ett gram.

Noe som ikke stemte, so mora mi tok meg med til legen for og sjekke,

men blei ikke tatt på alvor.

Så ventet vi noen mnd og gikk tilbake, og gikk ikke ut før vi fekk ett svar.

Og då fant dei ut att jeg ikke hadde forbrenning i hele tatt.

Alså lavtstoff skife.

Og når jeg begynte på dei pillane når jeg var 14 år, gikk jeg ned 25kg på 6mnd, det bare raste av.

Kansje dere skal sjekke hun for stoffskifte ?

Skrevet

Så flott at du tar ansvar! Jeg var selv den tykke jenta på barne og ungdomsskolen... Det er IKKE lett !

Tips: Send henne på ridning som trening:-)

Skrevet

Uff, stakkars! Hva med å kjøpe Wii fit til henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...