lillebie på`n igjen Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 jeg har vært så veldig slapp og utroolig svimmel helt siden lillegutt kom. det har bare blitt værre og værre, er så ubehagelig, bare jeg snur på hodet begynner det å prikke om munnen på meg og det snurrer som en karusell., jeg fødte for 2,5 mnd siden med keisersnitt. tenkte først det kunne være krystallsyken/virus på balansenerven - for det har jeg hatt påvist av ørespes. en gang før jeg ble gravid. men så fikk jeg brev fra legen , at jeg har lavt jernnivå og skal ta jern i 6 uker. Mens så leste jeg litt om b vitamin mangel . virker som man kan bli dårligere av det enn ved jernmangel? noen som har hatt vitaminmangel/jernmangel som kan si hvordan de opplevde det? kan man ta b vitamin tilskudd av "seg selv" eller burde jeg dra tilbake til legen å be de ta en blodprøve?
_Løvemamma_ Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Jeg har hatt jernmangel, og ble veldig slapp, fikk problemer med å konsenterere med, svimmel ved brå bevegelser og lett vondt i hode. B vitamin er vannløslige vitaminer, så det kan du ta så mye du vil av, det verste som kan skje om du tar for mye er at du får løs mage. Pass på å få et tilskudd som inneholder alle de forskjellige typene B-vit, ikke bare en. Spør de som jobber på helsekost eller apoteket, de vet sikkert hvilken type du bør ta
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Jeg har også lurt litt på dette. Er ikke så plaget som du ang. svimmelhet og dette. Jeg har vært plaget med svimmelhet for et par måneder siden, slik at jeg måtte støtte meg til veggen, men det gikk over etter få sekunder. Nå plages jeg med mye lettere hodepine. Hadde migrene her om dagen, men det ble med det. Det kommer nok av stiv nakke og stiv rygg. Bærer på baby og ammer i alskens stillinger. Ellers er jeg trøtt og slapp og mangler energi. Jeg pleier å være slik når mørketida er på vei til å bli ferdig. Ellers har det vært iskaldt uttom hus, noe som har betydd at vi har fyrt en del i ovnene. Det blir ganske tørt og varmt i stua. Når jeg kommer i et kjøligere rom eller får frisk luft, merker jeg at det letter på energi og humør. Likevel føler jeg meg grå i trynet og orker nesten ikke å gjøre noe. Men det er klart, man bruker mye energi bare på å være mamma også da. Jeg gjør ihvertfall det. Jeg bærer og er pleier og underholdningsobjekt dagen lang I tillegg sover jeg ikke særlig godt om natta og må stå opp tidlig med ungen. Kanskje litt kosttilskudd vil hjelpe meg også!
_Løvemamma_ Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Magnesium er bra mot stive muskler, og ved vinterdepresjoner (eller bare utmattethet i mørketiden) er vit D fantastisk For å lette litt ved bæring kan det være lurt å invistere i et bæresjal, ringslynge, mei tai el. Så kan du bære så mye du vil, uten å bruke så mye krefter på det.
LS81 Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Når jeg skulle få opp igjen blodprosent og jern etter min fødsel, fikk jeg beskjed på helsekostbutikken om å ta B-vitaminer, C-vitaminer og jern.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Jeg fikk påvist mangel på kalsium, vitamin d, b12 og jern i svangerskapet, før det ble tatt prøver og jeg begynte med vitaminer var jeg veldig slapp og sliten. De b- vitaminene jeg tar får man på resept, så det kan være greit å få tatt en prøve å se. Ellers er det lurt å ta c vitamin sammen med jerntablettene.
lillebie på`n igjen Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. februar 2010 jeg lest på nett nå at jernmangel alene ikke gir symptomer.... kun når jernlageret er så lavt at blodprosenten er lav. ringte legekontoret og de sa at blodprosenten min var fin, og b12 var fint.. hvorfor er jeg da såå svimmel...
Studine mevik Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Du kan bli svimmel hvis du ikke spiser og drikker nok. Det kan også ha betydning hva du spiser. Jeg var mye svimmel etter fødsel. Om det var pga lav blodprosent eller fordi jeg drakk for lite vet jeg ikke. Jeg hadde lav blodprosent og tok jerntabletter fra fødselen og fram til 6ukerskontrollen. Jeg tror kanskje det var en blanding for min del, for hjalp veldig når det hadde gått noen uker og blodprosenten var gått litt opp. Også hjalp det hver gang jeg drakk vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå