Gå til innhold

Fører bringebærbladkapsler til mer kynnere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt bringebærbladkaplser i noen få dager nå, etter jeg kom i uke 35 (er 35+5 nå). Syns plutselig at jeg får så mye kynnere! Spesielt kjenner jeg det i ettermiddag, men det KAN jo ha med å gjøre at jeg har klargjort hele huset til visning... Men har vel reagert på det tidligere også, at kynnerene har blirr litt kraftigere og hyppigere. Noen som vet noe om dette? Er det kanskje litt risikabelt å fortsette med de da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte også på kapslene uke 35 (er 38 nå), men har ikke merket noe spesielt fra eller til. Kynnere kjente jeg ikke fra før av, og om jeg begynner å kjenne at noe er på gang nå etterhvert så er det jo ikke sikkert at det skyldes kapslene. Er jo såpass langt på vei at det skulle bare mangle at noe begynner å skje snart.. Kan aldri forestille meg at det er noe galt med at kynnerene dine har blitt kraftigere og hyppigere. Er ikke sikkert dette skyldes kapslene engang, men om de har hatt enn effekt på kynnerene så skal jo ikke det skade, er mange som opplever det, etter hva jeg har forstått.

Helt ufarlig er det hvertfall så lenge du holder deg til anbefalt dose og ikke begynner før tiden, hvis ikke hadde de aldri anbefalt det til gravide :)

Skrevet

Ja, jeg tar ihvertfall ikke mer enn anbefalt dose, har en tendens til å glemme å ta dem minst en gang hver dag. Da tenker jeg at jeg fortsetter med de, takk for tilbakemelding:) Revnet så mye sist, så tenkte jeg kunne prøve disse siden jeg har lest at det skal kunne forebygge revning i tillegg til alt det flotte de tilsynelatende gjør for livmoren under og etter fødsel.

Skrevet

Har gått på full dose i 2 uker, er 35 uker på vei nå. Har ikke hatt kynnere tidligere, og heller ikke fått noen etter jeg begynte med kapsler. Men de dukker vel opp etterhvert.. :-)

Skrevet

Hm, nå begynner jeg å lure på hva alle kynnerene mine faktisk betyr, da..? I og med at de har tatt seg veldig opp siste tiden. Men satser på at det er normalt... har på INGEN måte tid til tidlig fødsel, nemlig! Huset ligger for salg, og man kan vel trygt si at det ikke er mannen som holder det i orden hver dag i tilfelle noen vil komme og se på det! Sikkert ingen fare, gikk 9 dager på overtid sist. Er det ikke ganske vanlig å gå ca like lenge hvert svangerskap, da?

Skrevet

jeg begynte på disse kapslene og tok 2 stk en gang daglig. altså mindre enn anbefalt dose, og kort tid etter inntak fikk jeg MASSE kynnere. Til slutt gikk det over i rier og det har ikke stoppet opp ennå, ligger på sykehus og håper å unngå å føde prematurt. 35+1 i dag. De bringebærbladkapslene kommer til å gå rett i søpla!!

Skrevet

Oisann, det var en litt annen erfaring, ja! Begynte du på kapslene før uke 35 da? Syns jeg har fått med meg at men skal være minst 35 uker på vei pga fare for prematur fødsel, men at etter uke 35 skal det være greit. Vet ikke hvorfor. Nå har heldigvis kynnerene mine roet seg litt igjen, etter 3-4 timer regelmessige kraftige tak. Satser på at elt er i orden her... Lykke til, W29 - uke 35 er ikke sååå tidlig, da - om baby skulle komme nå så går det etter alle solemerker helt fint! Men man er jo gjerne ikke helt klar selv heller såpass tidlig...

Skrevet

Jeg tenkt å prøve bringebærbladkaplser men hvor kan jeg kjøpe dem? På apoteket eller helsekost butikk?

Skrevet

Syns også kynnerne ble mer plagsomme og vonde etter at jeg tok disse kapslene en knapp ukes tid. Gidder ikke ta dem mer for jeg har hatt mye kynnere helt siden uke 20.

Skrevet

Bringebærkapsler og tidlig fødsel skal ikke ha noen sammenheng altså, så det er ikke noe man tar i håp om at babyen skal komme før tiden slik at man unngår overtid. Det modner, styrker osv. Føler det er mange som har misforstått akkurat det..

Fra http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/rubu_ida.htm om bringebærbladte:

"Det er imidlertid som et fødselsforberedende middel at te av bringebærblad i våre dager har størst aktualitet. Urten har avslappende, styrkende og sammentrekkende virkning, og virker spesielt gunstig på livmoren i de tre siste månedene av svangerskapet og under fødselen. Den sammentrekkende og stimulerende virkningen er med på å styrke og stramme musklene i livmor og underliv, mens de avslappende og mer beroligende egenskapene samtidig får livmoren til å slappe av.

Bringebærblad styrker også slimhinnene i hele kroppen. Den virker på fordøyelsessystemet og kan effektivt lindrer kvalme under svangerskapet. Te av bringebærblader kan derfor brukes for å sikre en trygg og lett fødsel, og for å stimulere melkeproduksjonen etter fødselen og lette rekonvalesensen. Den styrkende og beroligende virkningen på den glatte muskulaturen i livmoren bidrar til å lindre smerter ved livmorsammentrekningene under fødselen, samtidig som den gjør sammentrekningene mer effektive, så fødselen både blir lettere og mer kortvarig. Laboratorieforsøk har vist at te av bringebærblad virkelig påvirker livmoren, men da den eksakte virkningsmekanismen er ukjent, anbefales det at inntak av slik te under graviditet bare skjer under medisinsk oppsyn."

Skrevet

De har hvertfall på helsekosten, vet ikke om det er å finne på apoteket.. Bestilte fra nettet selv. Typen jeg har er av merket "Natures Way". 2 stk/dagen. Ser at det på enkelte sider står 2-3 kapsler 2 ganger daglig, men på boksen min står det hvertfall 2 stk/dagen. Muligens jeg har en sterkere type.

Forstår de som allerede har mye kynnere som får eeeenda mer og derfor kutter ut, men for oss som ikke har merkbare kynnere fra før av gjør jo ikke det noe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...