Gå til innhold

Etter uke 20, gå opp 0,5kg i uka ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 22+4 uker på vei..

Leste en plass at etter 20 uker skal man gå opp 0,5kg i uka..

Da vil det bli 10kg tilsammen de siste 20 ukene. Hvordan er det med dere? Stemmer dette? Har gått opp 4,5kg nå, men føler det er så mye med 0,5kg i uka.. Men føler også at flesteparten går opp mest på slutten av svangerskapet ? Hva tror dere ?? Noen erfaringer eller hørt noe annet ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hør på standardmaler. Det er individueller forskjeller. Ingen har sagt noe om antall kilo til meg, bare at jeg skal spise meg mett på sunn mat:)

Skrevet

fikk høre det fra legen jeg også, han sa at man ca gikk opp 0,5 kg i uka etter uke 20 :/

Skrevet

jeg har lagt på meg ca.1 kg i uken etter uke 20:/

men jeg har hørt det er litt fra person til person når man legger på seg mest.

Skrevet

Tror nok dette er en "snitt-beregning". Noen går opp mye i begynnelsen av svangerskapet, andre jevnt over svangerskapet og andre mot slutten. Men det er jo etter uke 20 at babyen, fostervannet og livmora virkelig begynner å vokse, så det er nok det han tenker på.

Sist la jeg mye på meg i beg. og slutten av svangerskapet, men veldig lite "midt på". Denne gangen har jeg ikke lagt på meg så mye som sist (+4 kg uke 22 mot +8 på samme tid sist svangerskap). Har ingen aning om hva jeg veier nå (uke 24+2).

Skrevet

Man må aldri gå etter gjennomsnittet som en regel.

Gj.snittet er ikke noe mer enn gj.snittet, og det er MYE som er normalt både over og under. Det gjelder ikke bare vekt i graviditet, men med det meste ellers i livet også der man regner gj.snittet :-)

Det at legen sier "man legger på seg 0,5 kg i uken" blir jo feil. Gjennomsnittlig vektøkning blant gravide kvinner er ikke nødvendigvis det som kommer til å stemme på deg.

Husk forresten at mye av vekten som kommer utover er vann :-)

Skrevet

Jo ja sant det, er jo ikke noe standardmål..

Men sånn ut i fra hva som er mest normal vekt å legge på seg, er det jo ganske logisk å legge på seg ca 0,5kg i uka etter uke 20. Da blir jo vekta rundt 10-15kg, alt ettersom hva man hadde lagt på seg før uke 20. Men som mange vet så er jo ikke vann noe man vet hvor mye man får før mot slutten, så dette varierer jo veldig!

Men er jo en tabell som viser hvor mye gjennomsnittlig vektoppgang er i forhold til hvor langt man er kommet på vei, og ser man på den så er det mer eller mindre ca 0,5kg i uka etter uke 20 ganske normalt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...