Gå til innhold

Hjelp: 4 mnd og plutselig problemer med utdrivninvgsrefleksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde litt oppstartsproblemer med ammingen, men etter et par uker så gikk det seg til. Han la på seg fint til og begynne med, men på 4 mnd kontrollen bestemte vi oss for å begynne med grøt pga litt liten vektøkning.

I det siste har jeg lagt merke til at det tar lang tid å få i gang utdrivningsrefleksen. Jeg har blitt litt stresset av dette og i natt sjedde det jeg har fryktet. Han våknet og var sulten, men jeg fikk ikke ut noe melk! Han lå å sugde og skrek om hverandre men ingenting kom ut! Det var helt fælt! Det endte med at vi ga han mme, jeg prøvde også å pumpe meg, men ingenting kom ut i det hele tatt, selv om det var 4 timer siden sist amming. Først når han sovna kjente jeg at jeg fikk brystspreng og når han våkna til neste måltid kom melken etter litt stimulering fra han. I dag sjedde det igjen, jeg la han til, men han ble bare sur...

Jeg kjenner jeg begynner å bli ganske stresset og bekymret. Jeg hadde jo egentlig et ønske om å fullamme til 6 mnd, og syns det var et lite nderlag å begynne med grøt så tidlig som 4 mnd, Det er ikke lett å svelge at han ikke har lagt på seg tilstrekkelig og jeg begynner å bli mer og mer bekymret for produksjonen min. Noen som har opplevd det samme og har noen råd?

Dette ble litt langt og kronglete... men godt å få det ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff jeg har ikke råd, bortsett fra det å legge ham til ofte og håpe det stimulerer produksjonen. Men jeg opplever det samme selv akkurat nå!! Min jente er litt over 4 mnd, har ikke begynt med grøt men gir mme om kvelden. Her om dagen hadde jeg omgangssyke og med det ene og det andre fikk hun plutselig tre mme måltider i løpet av en dag og natt, og etter det har jeg ikke kjent utdrivningsrefleksen.

Hun blir sur når jeg legger henne til, og eneste måten jeg får henne til å fortsette å suge på er å GÅ rundt med henne og amme :-). Jeg ser det kommer litt melk, men kjenner som sagt ikke refleksen, og hun er ikke så entusiastisk. Og så så stress om natten!!

Tror jeg legger denne ut på ammedebatten også jeg.

Skrevet

Smart å legge den ut på ammedabatten, det tenkte jeg ikke på.... er litt stresset og trøtt, ble ikke så mye søvn i natt. Ikke lett dette her!

Skrevet

Jeg har akkurat samme problemet på sen ettermiddag/kveld når jeg begynner å bli sliten, eller hele dagen hvis jeg er syk eller spesielt stressa. Det eneste som hjelper her er å tenke minst mulig på amming, og distrahere seg selv når jeg legger babyen til puppen. (Sjekke mail på mobilen pleier å funke...) Av og til må vi gi flaske på kvelden hvis både jeg og babyen blir helt fortvilet.

Ofte kommer utdrivningsrefleksen i gang hvis jeg har bestemt meg for å gi flaske, og så prøver med pupp bare en gang til først. Akkurat som det hjelper hvis det ikke er noe press :)

Vi har gode perioder også der det ikke er noen problemer i et par uker, og så stokker det seg til igjen. Hjelper å slappe av så mye som mulig, ikke trene annet enn trilletur, og spise masse! Av en eller annen grunn funker Marie-kjeks som bare det...

Lykke til, dette er vanskelig!

Skrevet

Få tak i Syntocinon nesespray fra legen din:) Det er et syntetisk hormon identisk med det som fremkaller utrivingsrefleksen, tas et par minutter før du legger barnet til, funker kjemebra!

Skrevet

Hei,

Jeg hadde sammer erfaring som dere, dessverre.Husker at ammingen rundt 4 mnd var et mareritt. Men mitt barn er i dag 8 mnd og jeg ammer fortsatt. Jeg måtte passe på at barnet alltid var opplagt og i godt humør når jeg la henne til brystet. Da hadde hun tålmodighet til å suge til melken kom. Hvis jeg så at hun var litt grinete brukte jeg pumpen til melken begynte å renne før jeg la henne til. Ang nesespray skal man være oppmerksom på at den er avhengighetsskapende og den naturlige utdrivningen svekkes ved langvarig bruk. Lykke til:)

Skrevet

Nesesprayen var redningen for meg!

Skrevet

På dagen i går kom melken kun når jeg pumpa og skrev meldinger på mobilen. Jeg hadde sittet med pumpen i flere min uten så mye som en eneste dråpe, og plutselig når jeg skrev melding kom det sprutende.

Nå gikk det heldigvis bra i natt. Jeg prøvde så godt jeg kunne å slappe av og ikke tenke på melken, men det er jo ikke alltid så lett når det tar litt tid før melken kommer. I tillegg var alt klart til å evt gi mme, ferdig kokt vann i kjøleskap osv så vi ikke måtte stresse for mye med reserveløsningen

Jeg skal prøve å slappe av og se om det blir bedre, hvis det ikke hjelper tar jeg kontakt med lege og hører ang den nesesprayen.

Skrevet

Jeg ville også bare komme med en liten oppdatering, det var meg som hadde problemer etter en runde med omgangssyke/influensa. Jeg la knøttet til ca hver 2. time, og måtte altså gå rundt omkring i stua for det var det eneste som gjorde at hun fortsatte å suge (om enn litt slapp suging). Dette gjorde jeg lørdag, søndag og litt mandag, på ettermiddagen mandag trengte jeg ikke reise meg fra sofaen, for melken kom! Og det har den gjort i dag også. Så håper vi er over kneika for en periode. Ellers takk for tips til spray, jeg prøver å venne meg av vanlig nesespray så vet ikke om jeg tør begynne med en ny, he he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...