Gå til innhold

når er det vanlig at barn greier og si "R" ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer halt ann på barnet. Noen sier det klart fra de er 3-4 år, andre klarer ikke å uttale rulle r før de er oppi skolealder. Rulle r er den vanskligste lyden vi har i språket vårt, skarre r er mye lettere. Så det er ingen som reagerer før barnet er ganske stort mtp uttalelse av rulle r.

Min sønn på snart 20 mndr uttaler rulle r, men ikke i ord, kun som en regle. Han sier "rrrrrrrr" på riktig måte, men snakker nesten ikke, så har ikke testet det ut i ord helt ennå;)

Men min bror uttalte ikke rulle r før han var 7-8 år, og det var ingen som stresset med det. Han var hos logoped pga generelt dårlig språk, men akkurat rulle r ble ikke stresset med. Og han snakker klokkerent nå altså:) Min nevø var lik, og nå, som 6 åring, snakker han rent som bare det:)

Jeg har trent mye på akkurat denne lyden med sønnen min da, fordi jeg vet hvor vanskelig den er, men det er ikke noe en trenger å gjøre. den kommer når den kommer;)

Skrevet

Lillemor er 2,5 år klarer fint å si r :)

Skrevet

Varierer nok veldig.

Vår yngste snakker mye bedre enn storebroren gjorde på samme alder (2 år), men sier ikke R i det hele tatt. Storebroren derimot sa det tidlig, siden han var veldig opptatt av VRRRROM! Han puttet til og med inn R-er i ord der de ikke hørte hjemme. Kjenner også barn som er 3-4 år, som ikke sier tydelig R enda.

Skrevet

jenta mi er 1 år, og sier deRRRRR. med en voldsom skarre R. Litt artig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...