Gå til innhold

Eks-narkoman barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære samboers tante sendte igår oss en mld og spurte om hun fikk sitte barnevakt til helga. Hun er flyttet inn i egen leilighet og har ett barn selv som hun ikke lengre har hovedomsorgen for.. Tidligere var hun narkoman, la seg selv inn men er nå "friskmeldt" av det hjemmet hun bodde på. Jeg vet at de har hatt et strengt opplegg med henne når hun bodde der. Hun måtte bestandig ha med seg folk hvis hun skulle noen steder osvosv. Men nå har hun som sagt fått lov til å flytte for seg selv. Hun har valgte å ikke flytte tilbake til det stedet hun bodde på før, men bli her for å starte på nytt. Hun har ingen annen familie i denne byen, enn oss. Ville dere latt henne sitte barnevakt? Både jeg og min samboer er litt skeptisk, men vi vet at hun er verdens snilleste person som havnet i feil miljø og nå gjør alt hun kan for å starte på nytt. Hun elsker barn, og sønnen sin såklart. Barnet vårt er 13 mnd.. Merker jeg er litt skeptisk, hun har innrømt at hun brukte å ruse seg når sønnen på 3 år var i seng..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun frisk, rusfri og flink med barnet hadde jeg ikke hatt problemer med det.

Skrevet

Kommer ann på hvor lenge hun har vært ren. Om det bare er i noen månte ville jeg si at jeg ikke turde for så lang tid av gangen, men om hun ikke har brukt noe på flere år ville jeg sakt OK for en kveld eller liknende. Skal mye til at eg hadde våget å la henne være barnevakt en uke for eksempel, men for kortere perioder, ja.

Skrevet

Vist du vet hun er fri for sånt, ser jeg ikke noe problem i att hun ikke skal få lov.

Som du skriver, hun vil starte på nytt.

Da hadde jeg gitt hun sjangsen, om jeg var sikker på att hun var rusfri.

Skrevet

Det er snakk om noen timer for en kveld. Tenkte å la henne sove her på gjesterommet. Jeg vet ikke hvor lenge hun har vært rusfri, men vet at hun har fulgt programmet sitt strengt. Det er jo behandlingshjemmet hennes som har friskmeldt henne :)

Skrevet

Jeg ville ha gitt henne en sjangse, men jeg ville også ha vært ganske "streng" mot henne. Hun måtte ha tålt at jeg ville sjekket henne ofte og jeg ville ha krevd full ærlighet. Barnet ditt er det mest verdifulle du har i livet ditt, så å kreve enn del fra henne ville vært naturlig med tanke på fortiden hennes. Hun må finne seg i å måtte jobbe for å få tilbake tillitten.

Men når det er sagt, så skal det jo sies at jeg trur faktisk barn har en veldig positiv innvirkning på eksnarkomane. Barn dømmer deg ikke utifra hva du har gjordt tidligere, men etter hva du er som person nå.:)

Gi henne en sjangse, men sett deg ned og prat med henne først. Sett klare regler, men fortell også hvorfor du gjør det. Du ønsker å hjelpe henne, men du må også passe på barnet ditt.

Skrevet

Jepp. Tenkte som sagt et par timer, sånn i starten. Kanskje gå en tur på kino eller besøke en venninne. Hun er trossalt familie. Kommer til å ringe/sende sms for å sjekke hvordan det går med jevne mellomrom. Jeg tviler ikke på at hun er flink med barn. Hun snakker ofte om sønnen sin, og savner han tydeligvis veldig mye..

Skrevet

Å vise henne tillitt til å sitte barnevakt er vel noe av det beste dere kan gjøre for å vise at dere tror og stoler på henne. Vil være lettere for henne å bli helt frisk hvis hun møter støtte i omgivelsene.

(Så lenge hun er rusfri og dere ikke har mistanke om at hun ruser seg selvfølgelig.)

Skrevet

Ikke pokker om en x-narkoman hadde fått passet mine barn.

Vet ikke hva hun missbrukte, men vet du om hun har hepatitt eller andre sykdommer som narkomane ofte får. Dette en ganske smittsomt, er en grunn til at vi som jobber i helsevesenet blir vaksinert mot dette.

Synes du er gal som i det hele tatt vurderer det!

Skrevet

Altså, jobber du i helsevesenet? Hepatitt Aog B er veldig smittsomt og stort sett akutt. Hepatitt C som er den typiske rus-hepatitten er blodsmitte. Som HIV. Hepatitt c er derfor ikke veldig smittsomt, og hadde damen hatt hepatitt A eller B ville det vrt oppdaget. Hepatitt B er det vel heller ikke veldig sannsynlig at hun ville smittet ungene med.

Det er virkelig et skremmende lavt nivå på kunnskapen din "helsevesen.arbeider".

Skrevet

Eh, hadde hun hatt en smittsom sykdom regner jeg ikke med at hun hadde spurt om få sitte barnevakt? Herregud.

HI

Skrevet

En eks-narkoman passer barna mine ofte. Ja, flere ganger i uken.

Eller dvs han passer de jo ikke da, han er sammen med sine egne barn og jeg er på jobb eller på møter.

Jeg er gift med en eks-narkoman. Og han er minst like kapabel som far som jeg er som mor.

Skrevet

Hvor godt kjenner dere henne? Vet hun er tanta til samboeren og slikt, men kjenner dere henne på orntlig. Jeg kunne aldri tenke meg å la en jeg ikke kjenner være barnevakt uansett eks narkoman eller ikke. Man må jo føle seg trygg.

Skrevet

Så lemge hun er en eks narkoman så er det vel ikke farlig å ha henne som barnevakt. La henne få ha barnet noen timer i første omgang. Å går det bra så kan hun ha barnet lengere ved andre anledninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...