Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Hvor lenge er det vanlig at babyer gulper noe helt enormt?? Min lille på 7mnd hadde en liten stund hvor det var litt bedre, men nå har det blitt mer igjen, og i dag har hun gulpet helt enormt mye, ikke bare rett etter hun har spist..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Aaahh husker den tiden der. Snuppa mi begynte å gulpe sykt mye fra ca 3-mnd.alder tom ca 10 mnd. Helt fryktelig, noen dager kunen jeg skifte 3-4 fulle antrekk før kl 12 om formiddagen.. Men, du vet at det kan være en sammenheng mellom KISS og gulping? Selv om barnet ikke har typiske kiss-tegn. Det var gulpinga og mye surving som fikk meg til å ta henne til undersøkelse hos manuellterapeut (gratis for barn), og hun hadde kiss II (les om dette på www.kiss-kidd.no). Ble bedre av behandling, men gulpinga avtok ikke helt før noen mnd senere. Kan jo også evt være reflux, spes om det er sprutgulping lykke til...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Nå skremmer du meg!! hva er surving? Mini gulper mye, av og til sprutgulping, av og til ikke.. og slever mye, men er tenner på vei da..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Ikke meninga å skremme- mente heller å si at det er hjelp å få (HVIS det er slik at lille har kiss da). Kiss er ikke noe farlig altså, men det kan være vondt for barnet (stivhet/låsninger i nakkevirvler) og kan gjøre amming og gulping til problemer. Mange barn har dette, men det er en relativt "ny" diagnose i Norge. Mange barn som før ble kalt kolikkbarn hadde antakelig nakkeproblemer Surving=sutring. Hun survet mye, spesielt når hun lå alene på gulvet, og spesielt da hun ble lagt på magen da hun ble større- hadde nok vondt i nakken da hun måtte holde hodet oppe. Visste at kiss-barn kunne gulpe veldig mye, så tenkte det var bedre m en sjekk for mye enn en for lite.. Mitt barn hadde ingen av de typiske tegnene altså (ikke ammeproblemer, ikke overstrekt kropp m bananform, ikke skjevhet i hoset/favorittside/flatt hode el.l). Kun gulp og mye utilpasshet. Men kiss var det, stiv mellom to virvler i nakken. Behandlingen gjorde at avføringen løsnet også, for øvrig. Gikk fra å bæsje en gang i uka til flere ganger om dagen, og det gjr hun enda, halvannet år etter! Kan være reflux, som sagt, umoden/slapp lukkemuskel nede i spiserøret. Prøv å søke på reflux i søkefeltet oppe til venstre og velg "alle forum" under, så får du opp mange innlegg om dette. Evt google. Ikke noe å bli skremt av, bare vit at du kan få hjelp ganske enkelt:) Eller det kan være at hun rett og slett ikke får rapet opp lufta og gulper pga det. Alle abbyer gulper jo litt, men er det veldig mye så prøv å få sjekket ut. Kontakt en manuellterapeut i ditt distrikt, som sagt gratis med time for barn:)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Hos oss ble det gradvis mindre gulping etterhvert som hun spiste merog mer fast føde. Altså fra 6 mndr. Rundt 1-års dag var det blitt ganske sjelden. Og etter at hun ble 18 mndr har un aldri gulpet. Og dette var også en unge som vi måtte skifte mange ganger om dagen på det verste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå