Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Altså 1.-4. klasse. Opplever dere å bli brukt som barnevakt av andre i høstferie, vinterferie osv? Siden dere jo likevel har "ferie" som de andre foreldrene så fint kaller det. Jeg har en 1. klassing og er lærer og opplevde i høstferien at flere av kameratene til gutten min plutselig stod på døren ganske tidlig på morgningen og ville inn for å leke og ble værende der til ettermiddagen, og så kom igjen neste dag. Da jeg ringte foreldrene fikk jeg da altså tilbakemelding på at siden jeg nå likevel bare var hjemme kunne jeg vel se litt etter deres barn også vel? Var jo dyrt med ekstra SFO. Vel, jeg var ikke bare hjemme. Jeg hadde hauger av prøver å rette og en del ting jeg hadde samlet opp til den uken av legetimer, tannlege osv for å slippe å ta fri fra jobb for å få utført dette. Sa i fra o dette, og da ble de sure! Altså, helt ok at sønnen min fikk besøk, men det holder med et par timer, og greit om han kan besøke dem litt også slik at det ikke blir helt ensidig. Nå nærmer vinterferien seg og i tillegg har ene svigerinnen min flyttet hit vi bor og har en 2.klassing og hintet veldig om at jeg vel kan ha dette barnet hos oss på dagtid hele uken. Kjenner jeg blir ganske irritert over dette. Jeg har faktisk ikke feire selv om jeg ikke har undervisningstimer og jeg ønsker ikke å bli brukt som barnevakt for andre. Er dette et vanlig problem for lærere?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Beklager diverse tastefeil, som det i overskriften der det mangler mellomrom. Og for de som er bekymret, jeg er hjemme med sykt barn i dag, så sitter ikke på jobb. HI
petite fleur Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Sønnen min er bare 2 år, så det er noen år til jeg kommer i din situasjon, men jeg er altså lærer i barneskolen. Må si jeg synes det er usannsynlig frekt av dine omgivelser! De kan i alle fall spørre først, det kan jo hende du og førsteklassingen din skulle ut på kafè eller ett eller annet. Uansett er det ike din oppgave å ta vare på andres barn kun fordi de ikke vil betale sfo. Så bra at du sier fra!
midgard Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Dette er utrolig frekt, spør du meg... Men du må være tydelig og si (til din svigerinne): nei, det passer ikke (hun har ikke rett på verken forklaring eller årsak). Det blir litt som når folk rundt meg mener jeg har mye "fri", hvorpå jeg svarer: føler du at du har valgt feil yrke? er ikke forsent ennå.... Det blir fort stille, med en påføgende: nei, lærer det hadde jeg aldri orket... Men du må være tydelig, og ikke bry deg om de blir snurt eller sure... Håper du får en fin vinterfriuke:)))
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #6 Skrevet 22. februar 2010 HI her. Jeg er heldigvis ikke rammet av "flink pike"-syndromet, så har overhode ikke problem med å si nei. Greit nok med vennetjenester og hjelpe familie litt i ny og ne, men hver dag i hver høstferie og vinterferie blir uaktuelt. Har bare ignorert hintingen til min svigerinne så langt, byttet tema, så er litt spent på hvordan det blir neste uke. Om hun spør direkte til slutt. Har jobbet ekstra mye før vinterferien nå, så har planer om å ta gutten min med på en skikkelig kosedag i byn bare oss to en av dagene i hvertfall :-) Lurte egentlig bare på om flere opplever det samme.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #7 Skrevet 22. februar 2010 Jeg forstår deg godt, har hatt det slik jeg også da jeg er lærer for 1 klasse barn. Det var spesielt en jente som kom hver dag tidlig om morgenen og skulle være sammen med jenta mi, greit hun kom på besøk men når hun dukker opp på døra kl syv om morgenen synes jeg det ble litt merkeligt, jeg spurte henne hvor foreldrene hennes var og de var på jobb. Ene dagen i ferien hadde jeg og jenta mi reist til ei veninne, morgenen etter har jeg mistanke om at hun her jenta var på døra, for ikke så lenge etter 7 fikk jeg tlf fra moren til denne jenta om hvorfor vi ikke var hjemme, bler litt paff, hun hadde jo ingenting med det, men svare at det er ferie og vi er på besøk hos noen venner. hun ble litt småsur og bare sa ok,og la på...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #8 Skrevet 22. februar 2010 er det mulig, da begynner folk å bli vel frekke. Og så bli sur for det i tillegg, latterlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå