Gå til innhold

Toxosmitte:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Var på restaurant om spiste middag i går. Bestilte meg hjortekjøtt som alle de andre. Da jeg fikk det servert, var det veldig rødt, så jeg ville ikke spise det. Mannen min tok alt kjøttet. Var blod/eller kraft?(rødt ihvertfall) igjenn på fatet mitt, som jeg tørket bort med servietten min. Spiste så resten av tilbehøret. Nå er jeg så redd for at jeg kan ha blitt smittet, siden kjøttet har ligget på tallerkenen som jeg spiste ifra.Bør jeg ta en ny blodprøve?Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glem det!

For det første kan det hende kjøttet har vært frosset tidligere. Da er det uansett tryggt.

For det andre kan du tenke på at du i hele ditt liv, frem til nå, ikke har greid å bli smittet. Sjansen for at du har blitt det nå er mikroskopisk, selv om du hadde spist kjøttet.

Det er lurt å ligge unna potensielle smittekilder, men glipp skjer for alle. Smittepresset i Norge er uansett veldig lavt. De fleste nordmen som blir smittet får det sansynlig vis i utlandet det smitten er mye vanligere.

Skrevet

Hvorfor sendte du det ikke tilbake for å få det skikkelig gjennomstekt?!

Skrevet

Ja, får bare håpe at det har vært frosset. Vet at hjort er en stor smittekilde, derfor ble jeg så redd. Er jeg hysterisk?Er redd legen min vil le av meg om jeg nevner det.HI

Skrevet

Jeg tror nok ikke at du trenger å bekymre deg for det!!

I starten av svangerskapet tar de blodprøver for å se om du noen gang i livet har hatt toxosmitte, de aller fleste tester negativt på dette! Du har levd et helt liv uten å bli smittet, da skal du være maks uheldig dersom du blir smittet under svangerskapet altså :-)

Skrevet

Tenkte ikke på å sende det tilbake. men jeg spiste ikke en eneste bit av kjøttet. Men er redd for at det var bakterier igjen på fatet, som jeg spiste av.HI

Skrevet

Nei, du har nok ingen grunn til bekymring! Som noen andre nevner har kjøttet sikkert vært frosset, og da er det ingen fare. Sjansen for smitte er uansett mikroskopisk, selv om kjøttet hadde vært helt ferskt.

Men snakk med legen din om det hvis du ikke klarer å gi slipp på det, vi har lov til å være litt hysteriske i svangerskapet. Du kan også be om ny toko-prøve, selv om jeg mener det er helt unødvendig.

Skrevet

Takk for svar. Ble litt roligere nå. Får se om jeg tar en ny prøve. Jeg tenker at konsekvensene er så store om jeg skulle være smittet,at det kanskje er bare best å ta en ny prøve.Har aldri spist hjort før. Har noen av dere det da? og likevell negativ toxo-prøve?

Skrevet

Tror du kan ta det helt med ro jeg...

Jeg fikk "toxo-panikk" mot slutten av mitt svangerskap, jeg hadde skiftet sand på kattedoen flere ganger i perioder hvor samboeren min var bortreist, og jeg hadde spist rå grønnsaker som ikke var vasket. Så fikk jeg plutselig sår hals og det er et av symptomene på toxosmitte, og jeg ble hysterisk.

Dro til legevakta og sa at jeg måtte ta en ny prøve. Legen der var nesten litt oppgitt.. Han gadd ikke engang å ta ny prøve. Han sa at hvis det hadde vært sånn at jeg hadde vært i det fjerne utland og spist kattebæsj, DA hadde han tatt en prøve.. men han mente det ikke var noen vits ettersom det skal veldig mye til å smittes av toxoplasmose i Norge i dag..

Litt merkelig av en lege, men likevel, det sier vel noe om hvor liten faren er...

Skrevet

det her er det jeg vil kalle hysteri,har spist,flådd,slaktet hjort flere ganger nå som jeg er gravid. Kjøttet har vel og merke vært fryst først,men har jo spist hjort hundre ganger tidligere som ikke gravid,og ALDRI blitt smittet. Aldri hørt om noen som har hatt toxo i det hele tatt jeg. Og hvis det var nå du har spist hjort så kan jeg mer eller mindre garantere at kjøttet har vært fryst da hjortejakta i norge slutter senest 23. desember,de fleste steder tidligere.

Jeg får si som legen min sa til han da jeg tok opp hvorvidt man kunne spise spekemat osv i svangerskapet,det er alltid en risiko å leve. Han mente at det var like stor sansynlighet å få toxo av spekemat som å få det av grønnsaker,særlig rotgrønnsaker skulle være "toxo-bærere". Spiser både grønt,vilt og litt spekemat å har gått helt fint til nå.

Vår foreldregenerasjon spiste alt mulig,og det ble folk av oss tenker jeg.

Ro ned på hysteriet!

Skrevet

Er det slik at det er forbudt å skyte hjort etter at jaktsesongen er ferdig? For hvis jaktsesongen sluttet i desember, så har jo kjøttet garantert blitt fryst. Håper det!!!!HI

Skrevet

Jo da, det ble folk av de av oss som overlevde. Du kan ikke benekte at antallet dødfødsel og slikt har gått kraftig ned de siste årene... Så hvorfor ta sjansen på ting man vet er farlig?

Jeg regner forresten ikke hjorten til HI som farlig, eller et sjansespill...

Skrevet

Enig i at det ikke er noen vits i å ta noen sjanser.Er gravid i kun 9 mnd, og da mener jeg at man kan holde seg unna risikoene.

Skrevet

Det har helt sikkert gått bra, men hvis du er engstelig synes jeg du skal be om en ny blodprøve. Dumt å skulle streve med den tanken resten av svangerskapet.

Til dere som sier at nesten ingen får toksoplasmose - jeg har hatt det. Vet ikke når. Har tre barn og en gang mellom de to første hadde jeg infeksjonen. Visste ikke om det og ville vel heller ikke visst det hvis det ikke hadde vært for at det ble testet under svangerskap. Mulig jeg har blitt smittet i utlandet, men jeg har aldri spist kattebæsj for å si det sånn ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...