Gå til innhold

Flere som plages med ubehag og stivhet i ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært plaget med ryggen min noensinne. Har alltid vært en treningsjente, men det har vært dårlig med trening i svangerskap og etter fødsel. Har ei jente på 4 måneder.

Jeg har sånn ubehag midt mellom skulderbladene (rundt ryggraden). Jeg må konstant tøye og bøye. Gjør det hele dagen fordi det er så ubehagelig.

Før dette ubehaget kom, fikk jeg akutt vondt litt over korsryggen (der hvor ryggen svaier). Jeg klarte nesten ikke å røre meg, men det varte bare i noen minutter.

Er det vanlig å bli plaget med ryggen når man har baby i huset??

;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det lurer jeg på og.... fødte for 3 mnd siden, og føler meg hele tiden sliten eller at jeg har en slags krampe i ryggen, særlig mellom skulderbladene... Synes det er rart å bli så plaget liksom av en baby...

Skrevet

Ja, tror det er temmelig vanlig. Tenk bare på alle rare løft man tar nå, og ikke minst den påkjenningen kroppen har vært gjennom i svangerskapet! Og på toppen av det hele har vi jo også større pupper.. *sukk*

Jeg spurte legen om dette for litt siden, er så utrolig stiv i korsryggen og knærne (av alle ting) Han sa at så lenge jeg ammer er kroppen ikke helt seg selv pga alle hormonene, så han anbefalte meg å gjøre noen ryggøvelser. Sannsynligvis vil det rette seg etterhvert. Han sa også at dette er en av grunnene til at de anbefaler at det går en viss tid mellom hvert svangerskap (2 år, det visste jeg ikke) for kroppen får temmelig hard medfart både i svangerskapet, fødselen og hormonkarusellen i månedene etter fødsel.

Så det han egentlig sa er....bit tenna sammen :-)

Skrevet

Hei dere. Jeg har også alltid vært en treningsjente, med opptil 5- 6 dager i uka, så en sliten,slapp å verkende kropp er noe nytt for meg også. Hadde et svangerskap med mye kvalme og bekkenløsning som igjen førte til omtrent null trening, og ikke klart å komme igang med trening ordentlig ennå.

De siste 3 ukene har jeg hatt vondt i korsrygg, endte med at jeg fikk time til manuellterapaut, og fant ut at bekkenet er litt skjevt, og at magemusklene ikke har trukket seg helt tilbake til midten ennå( noe jeg kan kjenne selv, om jeg klemmer litt på magen, i midten liksom)

De få gangene jeg har trent har jeg jo kjørt kjære og kjente mage og ryggøvelser, men fikk beskjed om å begynne svært rolig, og lett. Sit ups på ball, men stoppe der jeg kjenner det tar i magen. Om jeg skal ta feks planke, starte på knærne hehe... osv osv... nei, ikke gøy å være så utrent! Kjenner det gjør vondt både her og der.

Skrevet

Jeg går til fysioterapaut nå med ryggplager. Han mener jeg har for dårlige ryggmuskler i forhold til de løft jeg gjør med ungen (5 mnd) og at jeg har altfor store bryst. Det visste jeg jo fra før, så en brystreduksjonssøknad er nok endelig på trappene for min del i løpet av året.

Men ja, jeg plages masse med ryggen.

Tenk bare på om natta/morgenen når vi har ligget mange timer i senga omtrent uten blodsirkulasjon i ryggen og spretter opp når ungene skriker og bøyer oss over sprinkelsenga. Den øvelsen er for OL-utøvere altså. Jeg er helt ødelagt om morgenen jeg iallefall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...