Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 21. februar 2010 #1 Skrevet 21. februar 2010 Heisann. Har lyst til å dele noe jeg fant ut under min fødsel. Hvis det kan hjelpe bare en her inne til en lettere fødsel er det verdt det. Jeg er "bare" førstegangs og fødte ei jente i september 2009. Og det er å telle pust under riene! og "slappe av" i kroppen. Man hører mye om dette med å puste riktig og ikke vet jeg om det jeg gjorde var riktig eller galt, men det hjalp nå meg. Jeg hadde lest om det på nettet et sted (kanskje på bim?) og hadde ikke planlagt å gjøre det under fødselen, men det hjalp meg masse! Da riene starta som værst på sykehuset og så begynte jeg å puste roooolig og sakte (litt sånn som man feks lærer på yoga hvis dere har gjort det?). Jeg telte pust pr rie og prøve å puste så rolig og sakte som mulig for jo færre pust jeg fikk per rie jo kortere virket rien. Jeg fant ut at når jeg hadde pustet ca 8 gode lange pust så var rien som regel på topp og innen jeg hadde kommet til 11-12 så var rien over. For meg så hjalp det utrolig fordi jeg da hele tida følte jeg hadde kontroll over hvor lange riene var og ikke føltes ut som smerter som aldri ville gå over (ikke hele tida i alle fall...). Mine rier var veldig uregelmessige, alt fra at jeg nesten ikke var ferdig med en rie til neste kom, til å gå opp til 7 minutter mellom hver. Det andre som hjalp meg var å slappe helt av i ryggen og bekkenet, ja egenlig helt fra skuldrene og ned. Det var så utrolig lett å stramme ALT jeg hadde av musker når riene kom, men fikk brysk beskjed av jordmor (som heldigvis ble bytta ut ved vaktskifte) at her måtte jeg SLAPPE av fordi ellers ville babyen aldri komme nedover i bekkenet. Og så dytta hun skuldrene mine nedover. Og selv om jeg ble helt satt ut og syntes hun var slem og brysk så hjalp det! Når riene kom klarte jeg å huske på å holde skuldrene nede og prøve å slappe av i bekkenet og "tenke" babyen nedover. Litt som når man skal tøye en muskel. Det nytter jo ikke å stramme muskelen når man skal tøye den, man må bare jobbe med og gjennom smertene. Jeg klarte aldri å gå særlig mye rundt mens jeg hadde rier. Det sies jo at man kan forkorte fødselen med opp til 1-2 timer hvis man er oppe og går, men fy faen det er ikke lett! Jeg var litt oppe med prekestol (sånn "gåstol" man kan henge over), men ellers satt jeg for det meste på sengekanten eller i badekaret og pusta og pusta. Jeg fikk faktisk beskjed av jordmor om at "det er lov å banne litt" ha ha. Jeg tror hun syntes jeg kanskje var litt vel stille, men jeg var så inne i min egen kropp og pusting at jeg nesten ikke ensa at sambo satt ved siden av meg og holdt meg i hånda før jeg innimellom titta opp og så at jo da, han var her fortsatt. Fødselen ente med masse folk i rommet pga at riene var så langt i mellom og hjertelyden til babyen gikk ned mellom hver rie. Jeg endte opp med å bli klippet og fikk beskjed av legen at NÅ skal ungen ut og måtte presse som en helt heeeele rien og vel så det, og så plutselig "plopp" så var hun ute og smertene forsvant som dugg for solen! Fikk ikke noen etterrier eller noe (selv om stingene i seg selv var vondt nok!). Lykke til jenter, må si jeg både gruer og gleder meg til neste fødsel
Symbio Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Åh, tuuuusen takk for gode tips! (synes iallfall at det virker som gode tips, hehe) Er jo førstegangs fødende, så aner jo ikke hva jeg har i vente. Har vært på fødselsamtale men jordmor men fikk ingen tips til å takle smertene selv. Men kanskje de ikke bruker å komme med slikt før fødselen er i gang.. Mulig vi ikke er mottagelig for det, før da. Men jeg er som en svamp! Kom med mer!
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 22. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2010 Det er jo helt individuelt hva som fungerer for den enkelte, men om noen kan bruke mine erfaringer så er det kjempeflott. Fikk forresten akupunktur for smertene og for å få fortgang i riene. Usikker på om det hjalp, men litt kanskje. Fødte på Storken på Haukeland.
Kokkosbolle Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Takk for veldig bra tips som jeg virkelig skal prøve og ta med meg og bruke!
Shiira Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Det skal jeg prøve å huske til fødselen, å telle meg rolig gjennom riene! Hørtes lurt ut. Har født to gang før, og da gikk jeg fram og tilbake, på slutten hengende over prekestol, helt til siste innspurt. Dersom man klarer anbefales det, hjalp ihvertfall meg. Så neste gang, da skal jeg gå å telle :-) PS! Man kjenner oftest ikke etterrier etter første fødsel, de kommer for fullt ved de neste fødslene..
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 22. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2010 Shiira: heh, takk for den du Jeg var overlykkelig over ingen etterrier, he he.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå