Gjest sug lut Skrevet 22. februar 2010 #26 Skrevet 22. februar 2010 Immobil suger gymsokk. Men i perspektiv: du har nett. I første svangerskap hadde jeg ikke bekken, ikke tv og ikke nett. Det var økonomisk fint men mentalt ræva. Men siden du nå ligger der: har du funent mange fine steder med frø og planter? Bortsett fra dette stedet og Lord Nelson vet jeg altfor lite.
Anne-B. Skrevet 22. februar 2010 #27 Skrevet 22. februar 2010 http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=N&wts.ACTION=loginguest&p=H Her ser man jo at den er mer blåfiolett enn rosa. Jeg vet ikke om så veldig mange sider, men et raskt søk førte meg til denne: http://www.klikk.no/bolig/hage/article216633.ece Liste med linker til nettbutikker, men går visst mye i sjeldne arter.
Gjest sug lut Skrevet 22. februar 2010 #28 Skrevet 22. februar 2010 Ja, typisk blåfiolett. Og nydelige og store blomster. Hvor skal den vokse? Jeg skal ha mine (to) i krukker, og nekter å gå med på at det ikke går, den skal klatre opp rundt stolpene til overbygget over inngangsdøra. Regner med at de må inn om vinteren, men de visner helt ned hvert år, gjør de ikke? Eller blander jeg med kaprifol nå?
prekæs Skrevet 22. februar 2010 #29 Skrevet 22. februar 2010 Min klematis vokser temmelig godt ca tre meter ut fra østsiden av huset. Litt nedi en dump så temmelig lunt og ved siden av en trapp i grunn jord. Ganske mye sol fra rundt tolv midsommers til sent på kveld, men har underste del i skygge pga trapp og dumpa. Tror mao ikke den trenger så mye jord. Det rare med klematis er at den ser dau ut og så lever den likevel og kommer seg som regel hvis den får stå. Har sett større klematis enn min i dyp god jord. Tror ikke du bør sette inn klematis, men isolere potta er kanskje greit (Om ikke så pent) Caprifol trives også veldig godt østvendt her. Sikkert fordi den og sto lunt. Men skal man ha Caprifol så sørg for å få en med lukt. Virkelig nedtur med luktfri caprifol. Den med lukt blomstrer tidligst. Skal du ha noe som virkelig dekker og gror noe vannvittig er Humle greit. Ikke så veldig pen, men veldig frodig. Det er en staude og visner ned hver høst.
Gjest sug lut Skrevet 22. februar 2010 #30 Skrevet 22. februar 2010 Humle er så kjedelig. Og jeg kan ikke ha det stående der om vinteren av div grunner - en av grunnene er at det er verdensmesterskap i nordavind opp forbi trappa, en annen er måking. Så jeg tenker å flytte potte inn i garasjen om vinteren (altså ikke inn-inn). Men det forutsetter at det er nedvisning - ?
prekæs Skrevet 22. februar 2010 #31 Skrevet 22. februar 2010 Jeg tror at min klematis skyter nye skudd fra fjorårets grener, nesten sikker. Men det må jo gå an å la den klatre i noe som er lett å få ned. Her klatrer den i tau som er surret rundt en tønne. Du trenger forresten ikke så mye tau. Bare planten har noe å komme seg oppover med så klatrer den i seg selv til slutt. Humle er egentlig litt treg, men du kan jo lage øl av den...og da kan det bli moro.
Gjest amandine Skrevet 22. februar 2010 #32 Skrevet 22. februar 2010 Noen av dere som handler løk på nettet fra England? Bare lurer... Så det i et svensk hageprogram for noen år siden, tror jeg...
Gjest Sauen og ungene Skrevet 22. februar 2010 #33 Skrevet 22. februar 2010 Slenger på en liten ønskeliste jeg også, selv om jeg ikke har hage: Datura stramonium - mystisk plante med mye historie: http://mgonline.com/media/Images/d/datura05.jpg fagus sylvatica purpurea pendula - tenk å sitte under en sånn! http://www.jvh-nurseries.com/language/multilingual/plants/list/fagus%20sylvatica%20purpurea%20pendula.jpg Grefsheimspirea - Denne skal jeg ha som hekk når jeg får hus! http://www.tynningplanteskule.no/Images/Plantebilder/Busker/Spiraea%20cinera%20Grefsheim%20.jpg
Anne-B. Skrevet 22. februar 2010 #34 Skrevet 22. februar 2010 Den skal stå nedenfor terassen. Tanken er å sette opp noe langs ene gelenderet som den kan klatre langs. Men det kan jo hende det allerede er blomster der fra før. Vi måkte snø forrige søndag, og da tittet det fram en stor tønneaktig sak som var blitt satt oppned, med sommerblomster frosset fast oppå. Så jeg venter bare på vår og flere overraskelser!
Gjest sug lut Skrevet 22. februar 2010 #35 Skrevet 22. februar 2010 Bøka di er genial, da! Utrolig vakker og utrolig mye eventyr i å kunne være helt skjult under ei diger bøk. Nydelig farge! Tenk deg en romantisk benk under der... Datura har jeg faktisk hatt! Fikk den fra noen som kan sånt, og googla i vei og traff bare rus-sider og alternativgreier... Prøvde så godt jeg kunne, men den trivdes bare såder, mista blader veldig mye og ga veldig lite tilbake, så den fikk bare en sesong. Spirea er kos.
Anne-B. Skrevet 22. februar 2010 #36 Skrevet 22. februar 2010 Og jeg fant en side som heter hageglede.no. Den ser ok ut, men av en eller annen grunn låser maskina seg inne på sidene der.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 22. februar 2010 #37 Skrevet 22. februar 2010 Hadde en datura jeg også, men eksen fikk omsorgen når vi flytta fra hverandre... Var veldig fin da, stelte den som om den skulle vært mitt eget barn, og fikk den faktisk til å blomstre endel. de er vanskelige, da. Det er en psykoaktiv plante ja, så om man vil unngå dillerium frarådes de fleste typer inntak av denne planten=P Men mye interessant historie og myter rundt bruk av datura. Ja, sku hatt en hengeblodbøk, ungene hadde nok digget det. Fått den skikkelig tett og svær og laget et lite telt under der. Skulle nok dradd med meg mannen ut der innimellom også ja=P
blomstre Skrevet 2. mars 2010 #38 Skrevet 2. mars 2010 DOBBEL PYNTEKOSMOS?! http://www.solfang.no/produkt/pyntekorg_double_click_rose_bonbon/
Gjest sug lut Skrevet 2. mars 2010 #39 Skrevet 2. mars 2010 Dobbel glede! Men jeg synes faktisk egentlig de enkle er penest, jeg sådde Candy Stripe i går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå