Gå til innhold

Får man automatisk delt foreldrerett hvis foreldrene bor sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det tidligere var slik at man måtte skrive under på erkjennelse av svangerskapet enten på sykehuset eller før fødselen..

Men så mener jeg nå å ha hørt at man nå får det automatisk..

Blir veldig glad for svar :-) Hvis ikke dette stemmer vil vi gjerne ordne med dette før fødselen, så hadde vært greit å vite..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erkjennelse av farskapet mente jeg, gikk visst litt fort det her :-)

Skrevet

Får automatisk delt foreldrerett ja, men som samboer er det nok at far erkjenner farskapet enten under svangerskapet eller etter fødselen på sykehuset. Mor skal altså ikke lenger "godkjenne" samboer som far, det er nok at han erkjenner selv. Spør jordmor om skjema hvis han vil ordne det før fødsel, husker jeg syntes det var litt ekkelt på sykehuset, vise leg og skrive under liksom;)

Skrevet

Ja nettopp sånn jeg også tenker.. Vil gjerne at farskapet skal erkjennes før fødselen :-) Er jo en selvfølge at han er faren, blir rart for meg at han skal måtte skrive under på papirer etter fødselen..

Også har jeg blitt rådet til at det er lurt i forhold til arv og foreldrerett osv, om noe skulle skje med noen av foreldrene rett etter fødselen.. Da er det greit å ha sitt på det rene :-)

Skrevet

Sett i ettertid skulle jeg også ønske det var gjort før, som sagt litt sånn, ja vi skulle skrive under på farskap her vi;/ Så av den linken jeg la inn at det var flere steder man kunne ordne det, det burde jo være en grei sak før fødselen.

Som samboer er far uansett garantert delt foreldreansvar:)

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Ja så man kunne ordne det hos jordmor foreksempel, det var jo veldig greit..

HI, meg over også ;-)

Skrevet

Er jo bare å gifte seg det så går det helt automatisk.

Skrevet

Nøyaktig samme reglene for samboende som for gifte!

Skrevet

Nei det er ikke det. Pater est-regelen gjelder kun i ekteskap. Samboer får samme rettigheter, men må erkjenne farskap.

Skrevet

Angående foreldreansvaret er det det samme.

Skrevet

Så lenge man er gift trenger far ikke skrive under på noe slik en samboende far må.

Skrevet

Ja, men samboer må erkjenne og det er det som er HIs spørsmål:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...