Gå til innhold

Dette landet er sinnsykt dyrt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette landet er sinnsykt dyrt! Vi har flyttet hje etter mange år i utlandet, og det er helt utrolig hvor dyrt det er.

Et halvt kilo med risotto-ris kostet 21 kroner, det var billigmerket til butikken. 20 kroner for en kålrabi. Vi har over gejnnomsnittsinntekter og synest det det er drit dyrt å leve, og det hjelper ikke at inntektsnivået her sikkert er over gjennomsnitet for utlandet.

En klager over dyre interdressr og vintersko til ungene, men alt det andr er jo helt sinnsvakt. Måtte ut med nesten 40 kroner for et bursdagskort i butikken. Helt sinnsvakt. 10 kroner for hakkede tomater på boks. For en pakke med mais bokser koster det over 20 kroner. For en steik koster det flere hundrelapper. Det henger faktisk ikke på greip, hører ingen steds hjemme at det skal være så dyrt. Det er helt sinnsvakt.

Ikke rart at norge er svak på eksport, ingen andre land kan være med på galskapen. 30,- kroner for en pakke med skinke til matpakken. Jeg kan jo fortsette i det uendelige, det finnes ørten eksempel på dette glade vanvidd.

Hvordan får dere det til. Middag til fire under hundrelappen kampanjen til REMA 1000. Skal det være billig? 40 kroner kunne vi bruke på en middag til fire i England, og da spsite vi bedre, enn for hundrelappen her.

Nei, her vil vi ikke bo. Dessuten er utvalget i butikene en vits, en synest jo at det er rart at det er slike butikker i vest-europa i 2010.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man tjener gjennomsnittlig bedre i Norge, man jobber mindre pr. handlekurv, og da jevner matprisene seg ut i forhold til hva man tjener.

Skrevet

Bull-fucking-shit.

Nordmenn er blant de i verden som betaler færrest prosent av inntekten for dagligvarene de behøver.

Skrevet

HI, du tjener faktisk MYE bedre enn resten av verden, som har billigere mat!

Se alt i forhold, vil du?

Jeg bor i utlandet, men har så liten inntekt at du ville ledd hvis du visste hva en stor familie kunne greie seg på.

Hadde aldri i livet klart oss hjemme i Norge med samme inntekt.

Skrevet

Norge er et av de landene som har billigst mat sett i forhold til inntektsnivå, så den må du lenger ut på landet med.

Skrevet

Prisene skal jeg ikke si noe på, men utvalget kunne godt vært bedre ja

Skrevet

Ja Norge er kjempedyrt, og kvaliteten på maten er ofte så som så.

Usunn mat som sjokolade, boller og co er billig, grønnsaker og frukt, dyrt og ofte dårlig kvalitet.

Vi slet fælt med prisene da vi bodde en tid i Norge i forhold til her i Tyskland.

Nå har min mann en bra intekt men huttetu, jeg var glad vi ahdde tatt med ris, pasta og en del kjøtt herifra..

Skrevet

Her spiser vi billig halvfabrikat. I England spiste vi mat av spuper kvalitet, mye organisk og kun rene prdukter. Det er fremdeles dyrere, jeg, nekter å tro at handlekorga her er billigere i forhold til inntekt, sammenlignet med andre land.

22,- EN brokkoli. Helt sinnsykt. -i england er det ca 5,- kroner for en brokkoli, og lønningene er ikke mer enn 4 ganger så lav. Og dette gjelder ikke bare brokkoli. Brød, melk, smør etc.

HI

Skrevet

Her til lans bruker i knpt 25% av lønna på mat..I mange andre land, godt over 50%....

Jeg har bodd og tjent som en spanjol i spania..Var mye dyrere ogleve der enn her hjemme..... Hjalp ikke med priser 1/4 av prisene her hjemme, når lønn var så lav...Samme sier folk jeg kjener som har studert og/eller jobbet i andre land....De tjener så dårlig at de ikke har råd til noe ekstra.....

Og vi hr dårlig kvalitet på maten fordi ingen vil betale 1 krone mer for GODT kjøtt, fremfor å få det så billig som mulig....

Tviler på du hadde en gjennomsnittlig arbeiderlønn i ENglnd....Leste for litt n en heltids banrehageplass kostet 13000 norske kroner, forresten,..I en av storbyene...SÅ bare glamorifiser England..Har levd og kjenner Mange som har levd i "utlandet"..Alle iser det samme....Norge er billig. (gitt gjennomsnittsinntekt).Sett bort fra alkohol og røyk....

Skrevet

Hva tjente dere da dere bodde i England og hva tjener dere nå i Norge?

Eller hadde dere Norske lønninger i England?

Skrevet

Jeg har bodd i England, lavtlønnede der tjener fint lite. Har du god lønn er det nok flott å leve i England, men for de mange menneskene i England som lever under fattigdomsgrensen føles det nok ikke så billig. Det sosiale systemet i Norge er veldig bra i forhold til andre land, det koster å gi lønninger til alle lag av folket som det er mulig å leve av. Pluss at vi tas vare på fra vuggen til graven på en måte som få andre land kan matche.

Vi har høye priser men hvis du gidder å lete kan du finne mange tilbud. Du "måtte" ikke ut med 40 kr til et bursdagskort. Du valgte å kjøpe et dyrt kort.

Butikkene i Norge har smalere utvalg enn de beste butikkene i England. Men husk på at i Norge bor det under 5 millioner mennesker - det skal være kundegrupper til å forsvare et bredt utvalg.

Er det ingenting ved Norge du setter pris på?

Hvis ikke, foreslår jeg at du og din familie flytter tilbake til England før du irriterer magesår på deg:-D

Skrevet

Anbefaler alle som syns at en norsk handlekurv er billig ift inntekten å sjekke danske netto sin tilbudsavis - www.netto.dk.

(DKK)

en kurv med kiwi - 10,-

en liter melk - 5,- (priskrig om dagen)

leverpostei, 200g - 5,-

1 kg bacon - 40,-

tomater - 16,-/kg

avokado - 3 for 12,-

agurk - 5,-

en bukett påskeliljer, 10 stk - 5,-

Riberhus ost - ca 65,-/kg

Kyllingfilet - 55,-/kg

Brødmix - 10,-

Kakemix - 15,-

...

Skrevet

Er det billig ift danske inntekter?

Skrevet

Umiddelbart vil jeg si ja - men jeg sammenligner kun meg selv med de jeg kjenner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...