Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til en b- og d-historie


blond

Anbefalte innlegg

Gutten min tar feil av b og d. Derfor vil jeg lage en historie med mange ord som har disse bokstavene for at han skal bli flinkere til å skille de.

 

Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi det var vanskelig.. Må tenke litt å den.. Men kommer til å følge med på tråden.. Min gutt sliter også med å skille b og d. Så slik historie hørtes lur ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte en slik på skolen av en gammel lærer.

 

Husker hun tegnet et badekar (av den eldgamle sorten) på tavla med en b på baksiden av.

 

husker desverre ikke historien, men lag bokstavkort og prøv å tegn et badekar bakpå en b, så blir barnet å knytte b-en til badekaret som står sånn vei.

 

D-en kan du kanskje tegne som et do. Sånn vei som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den historien husker jeg også fra skolen, storebror og knerten....

husker hun skrev:

 

bad, og tegnet en strek over(oppå a`en og til hver strek. Dette skulle se ut som et badekar, slik skulle du huske at bad begynte med b og sluttet med d..... hjelp meg i mange år...hehe :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har hatt samme problem og hun brukte da en historie for at ungene skulle lære å skille mellom b og d og den er vel ganske lik storebror og knerten sin. De bruker det med å gå på do, og tenke at d er rompa og at den har vi bak. På b bruker de baker, og tenker da på magen, for mange barn ser for seg bakere med stor mage og den har vi jo foran ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glade Børre Bolle var en bedårende baker. Han baker boller, brød og bløtkaker. Betaler du Børre blir han blid, og bytter bakevarer mot bursdagspenger.

 

Dorte Dame digger dukker. Dukkene til Dorte dårer de fleste. De har digre damaskkjoler og får daglig en dusj dyrt duftevann.

 

En dag dukker Dorte opp i Børre Bolles butikk. Dorte blunker til Børre og ber om danske wienerbrød. "Børre baker ikke danske deiger," dundrer Børre. Dortes leppe dirrer og de blå øynene blir blanke. Da besinner Børre seg og byr Dorte på bløtkake. Dukkene får også det de vil ha. Både Børre og Dorte får en bra dag.

 

Eller no'...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanta mi som jobbar med barn med hørsels- og språkproblemer kom med eit forslag til moro leik med ungane (uavhengig av problemer egentlig, like bra for dei som vil begynne litt tidleg med lesetrening f.eks.).

 

Lag firkort. Lag f.eks. 8x4 kort der fire og fire er like. Skriv ord på korta, ord som begynner på B på halvparten og ord som begynner på D på andre halvparten. Du kan og skrive stavelsar, f.eks. BA, BE, BI, DA, DE, DI osv. Del ut fire kort til kvar, korta skal ligge opne på bordet, resten ligg i bunke med "ryggen" opp. Du skal samle stikk a 4 kort. Du kan spørre motspelaren om å få eit kort som du treng, om guten din vil ha eit kort av deg må han finne ut om det er "da" eller "ba"-kortet du har liggande, for å få det.

 

Om ikkje motspelaren har nokon av dei korta du treng får du trekke eitt kort frå bunken. Deretter er det nestemann sin tur. Så lenge du får kort fortsetter turen din, du har alltid lov til å trekke frå bunken ein gong før det er nestemann.

 

Dette var nok kronglete forklart men håpar du forstod det likevel. Tenkte eg skal lage slike kort til guten vår på 4 1/2, han er interessert i bokstavar og har begynt å spørre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er virkelig en fordel at det er lett å finne igjen det man skrev for lenge siden! Jeg skal printe ut historiene, det er til stor hjelp.

 

Tusen takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...