Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt bekymret. Da jeg sist var på kontroll hos lege for to uker siden (uke 28) hadde jeg bare lagt på meg 300 gr siden uke 24... Dette synes jeg (og legen, virket det som) var skremmende lite. Og i de to ukene etter kontrollen har jeg hatt løs mage. Så nå er jeg så bekymret for om baby får i seg nok næring...

Er det noen som har noen tips for å bedre magen? Jeg spiser og drikker variert, dvs. ikke det samme hver dag, så jeg forstår ikke helt hva problemene kan komme av. Drikker ikke mye kaffe. Har prøvd å drikke Biola og spise yoghurt. Tar også sånne Idoform-kapsler når det er på sitt verste.

På en side; er jo bra for meg at jeg ikke legger på meg så mye. Magen følger symfyseskjemaet perfekt, så det virker jo i grunnen som at barnet vokser... Men likevel, bekymring... Noen som har noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror egentlig barnet tar det det skal ha! Så lenge magen følger symfysemålet tror jeg du kan slappe av :-)

Jeg gikk NED 10 kilo de første månedene pga hyperemesis (ekstrem sv.sk.kvalme). Men babyen fikk det hun skulle. Og nå er alle 10 kiloene + 7 til kommet på igjen.

Skrevet

Takk for svar! Tenker bare at babyen skal vokse så masse nå denne siste tida, og jeg vil jo at hun skal bli stor og sterk (vel, ikke såå stor, men) til hun kommer ut. Redd for at maten går for raskt gjennom systemet... Men du har sikkert rett, hun tar vel det hun skal ;) Legen syntes jo heller ikke det var så stor grunn til bekymring at hun tar meg inn på noen ekstra kontroll eller noe, så jeg får vel stole på det. Men kunne ønske magen kunne roe seg, så jeg føler jeg har mat i meg... Har ikke vekt hjemme, så lurer på om jeg kanskje har gått opp litt nå... Hm.

Skrevet

Omtrent da jeg var så mye på vei som du er nå hadde vekten min stoppet helt opp og jeg var blitt synlig tynnere i meg selv. Symfysemålet hadde vokst som normalt, men siden jeg i tillegg hadde kjent mindre liv enn jeg var vant til en drøy ukes tid var jeg på føden for vekstkontroll.

Alt stod bra til, babyen sparket som en helt med en gang ctg-maskinen ble satt på og hun lå midt i vekstkurven sin. Legen på føden kunne berolige meg med at babyer tar og tar alt den skal ha sånn at den eneste det går utover er moren :)

Så når du kjenner normalt med liv er det rett og slett ingenting å bekymre seg for overhodet.

Som tips for magen kan du forsøke et fibertillegg fra apoteket som man blander ut i vann/juice. Jeg bruker det for å holde en treg mage i sjakk, men det står på pakken at det også skal kunne normalisere en for løs mage. Kanskje verdt å teste?

Skrevet

..ikke som på vei du er nå ser jeg, men som du var på vei ifht til legekontrollene. Jeg er 31+3 nå... ;)

Skrevet

Tusen takk! Det er beroligende å høre! Babyen sparker masse, så da skal jeg prøve å roe meg ;p

Skrevet

Gjør det :) Jeg vet det er vanskelig; jeg stresset skikkelig i hodet mitt en stund da jeg ikke gikk opp slik man "burde". Til gjengjeld tar jeg det godt igjen nå så jeg tenker at jeg bare går opp i rykk og napp i stedet for jevnt og fint.

Da jeg var på fødselsforberedende kurs sa forresten også jordmor at hvis et foster er stresset eller ikke har det bra på andre måter så blir det mer stille - dette for å konservere energi. Så derfor er masse bevegelse = sunn og frisk baby!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...