Gå til innhold

Dilemma - by eller land????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, mannen min og datteren vår på nesten 2 bor nå like utenfor Oslo, altså i et veldig tettbebodd område med høye boutgifter.

Jeg kommer opprinnelig fra en bygd med rundt 7000 innbyggere, utrolig vakkert område og er "bare" 1 1/2 time fra en av de største byene i Norge.

Her i Oslo-området, bor vi i en leilighet på 80 kvm, to soverom. Vi venter vårt andre barn.

Dilemmaet består i at vi om rundt to års tid har muligheten til å kjøpe barndomshjemmet mitt til litt over en million, et stort hus på rundt 450 kvm, sju soverom, stor hage, lekestue, garasje og omgitt av vakker natur, men mannen min er vokst opp i by og lurer på om han vil mistrives der. Han sier han kan gå med på dette, om jeg virkelig ønsker å flytte tilbake til hjembygda mi.

Har ikke bodd der siden jeg gikk ut av videregående skole for 10 år siden, og har rukket å få meg utdannelse, jobb, mann, leilighet, barn og nummer to på vei.

Imidlertid føler jeg ikke noen spesiell tilknytning til Oslo og omegn, og trives kjempegodt når vi reiser "hjem" på besøk i sommerferien, jul og slikt. Datteren min elsker å være der også, og søsteren min og hennes familie bor bare 40 minutter unna hjembygda vår.

Problemet er jo at jeg ikke har noen kontakt med de av mine jevnaldrende som bor i hjembygda nå, enten de alltid har bodd her, eller har flyttet tilbake etter noen år (slik som jeg vurderer), så er redd det kan bli ensomt. Men på den annen side har jeg jo ikke mange nære venner her heller, er veldig familiekjær av meg.

Om jeg kan få meg jobb i hjembygda, har jeg lyst til å flytte dit, men klarer ikke å bestemme meg likevel. Er jo flere som mener det er "hemmende" for barn å vokse opp på landsbygda (for lite fritidsaktiviter, kjedelig etc.), slik at jeg nesten tenker at det vil være dårlig gjort mot datteren min og babyen som kommer, å flytte tilbake???

Samtidig tror jeg det er lite trolig at vi får noe mye større bolig i dette området med det første, et hus av tilsvarende størrelse som barndomshjemmet mitt kan vel koste flerfoldige millioner her.

Uff, blir helt gal å tenke på dette.

Noen som vet hva de ville valgt? Eller noen som faktisk har hatt et ligenende dilemma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"...bygd med rundt 7000 innbyggere"

Hehe! Vil ikke akkurat kalle det for en "bygd" om det bor 7000 mennesker der.

Her bor det ca.250 mennesker. Har ikke butikker, cafè, bensinstasjon, asfalt på veiene osv. Det er bygd det! :D

Skrevet

Ingen som har noen tanker om dette?

Hvor ville du valgt å slå deg ned?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...