Gå til innhold

Til dere som ikke skal amme!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får man på sykehuset for å stoppe melkeproduksjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har hørt atman kan få en tablett som stopper melkeproduksjonen

Skrevet

så dette med at man får barnet på brystet etterpå,jeg skal ha ks og da går det ei lite stund før jeg får sett hun og da vil hun vell legge seg til og søke??

gruer meg litt til det men kan ikke amme så sånn er det...

Skrevet

Hvorfor skal du ikke amme??Det er opp til hver enkelte hva de vil gjøre,men ut ifra hva du skriver synest jeg det hørrest ut som om du vil amme men ikke skal .Har jeg rett??

Skrevet

hmmm,ja egentlig...

Men jeg strever alltid sånn med det... først altfor mye melk og så etter litt altfor lite...

både første og andre gangen sluttet jeg når de var 6 mnd og hadde da i tillegg gitt nan fra fødsel.

så nå tredje gangen orker jeg bare ikke styret.

har i tillegg andre mann på 1 år så redd alt bare kræsjer og ikke hu tredje får ro...

vet ikke jeg.... føler meg som ei dårligb mor pga dette amme "presset"

Skrevet

Ingen er dårlig mor fordi de ikke skal amme,det er opp til hver enkelte.Men hvorfor ikke prøve først for å se om det går hvis du vil amme,enn bare gi opp før du har prøvd??

Skal amme selv og vet at jeg kommer til å ha mye melk,har hatt alt for mye melk de to andre gangene. pumpet meg i 4 mnd med første mann og ammet nr 2 til hun var 1,5 år.Har kjøpt ny eletrisk pumpe og går ut ifra at jeg skal amme 3 ungen lettvint og greit.

Skrevet

Må tenke meg om en ekstra gang her ser jeg... :)

Takk....

Skrevet

Du skal bare gi blanke i ammepress, gjør som DU vil!!!!

Men hvis det er pga KS du også tviler så vil jeg bare fortelle at jeg hadde KS og så ikke babyen på 2 timer. Da kom en JM med barnet inn til meg og la han til brystet. Ikke så veldig lenge fordi jeg var i dårlig form. Så ammet jeg ikke igjen før neste dag. Altså veldig lite stimuli fra barnet. Men på dag 4 så kom melken for fullt allikevel.

Jeg hadde også en elektrisk pumpe som ble min beste venn de neste 8 mnd;)

Skrevet

med andre ks så jeg ikke gutten før 5 timer og la de han bare til uten og spør engang...

så gruer meg til denne gang da jeg liksom skal si dette.

blir vell halshugd av gamle jordmødre.

jeg er bare 25 så de tror vell jeg er gal....

Skrevet

tror det er blitt regler på at de ikke har lov til å tvinge på deg sine meninger ang amming, og det siste jeg leste innen forskning nå var at unger har ikke noe langtidsvirkende helseeffekter om de blir ammet i forhold til erstatning. Jeg også føler det er et ekstremt ammepress og at man blir omtrent sett på som en egoistisk dårlig mor om man ikke ammer. Jeg er førstegangsfødende nå og håper jeg får til å amme, hvis ikke så er jeg bestemt på at jeg skal ikke stresse med det i mange mnd og ødelegge barselstiden med det.

En venninne av meg slet masse med amming, og med nr to ville hun ikke gjennom det samme, og fikk en pille på sykehuset for å stoppe melkeproduksjonen.

Lykke til uansett hva du gjør!

Skrevet

Jeg ville bare tipse deg om at den aller første melken er den som er virkelig verdifull for barnet. Hva med å amme i 3-6 uker og så slutte? Skal ikke mase om ammepress, men om du vil kan du bruke de siste ukene dine til å lese og forberede deg. Foreslår Nylander - mamma for første gang eller amme ABC vedr. amming.

Skrevet

Først vil jeg si at alles rett til å amme eller ikke amme, MÅ respekteres. Og amming er ikke alltid så enkel på alle måter, som noen vil ha det til. Det må det bli forståelse for!

Når det er sagt, så vil jeg likevel bemerke noe om Nan fra fødselen av (eller fra tidlig av), dersom man har planer om å amme. Hvis morsmelkerstatning gis, så vil det redusere produksjonen av morsmelk før eller siden. For da er babyen allerede mett av morsmelkerstatning, føler derfor mindre behov for morsmelk, og suger mindre. Dette fører til mindre produksjon av morsmelk - kanskje ikke de første få timene, kanskje ikke engang den første dagen, men før eller siden.

Således kan det i noen tilfeller være morsmelkerstatning som har skrudd ned produksjonen av morsmelk.

Men som jeg sa innledningsvis, så er ikke amming ALLTID like enkelt som mange vil ha det til. Og mødre som går over til morsmelkerstatning helt eller delvis, må derfor respekteres! Ingen ammepoliti her - og diskusjon som var i avisene for noen uker siden om "ammepolitiet", har absolutt vært på sin plass.

Derfor er jeg ikke imot morsmelkerstatning, men dette var for å få flest mulig fakta framme.

Skrevet

Forrige innlegget var ment som et svar på innlegget kl. 19:51, den 20.02.2010. Men siden innlegget mitt ikke havnet like under det innlegget det var svar på, opplyser jeg det.

En gang for lenge siden (70-tallet, kanskje 80-tallet) ble morsmelkerstatning kalt for morsmelktillegg isteden. Noen syntes det var et riktig navn, fordi det er bare fint å ha det kun som et tillegg, og fortsett å amme. Men noen mente at navne "morsmelktillegg" kunne være misvisende, fordi det kunne gi inntrykk av at man kunne dette produktet til barnet uten at det kom til å føre til redusert morsmelkproduksjonen.

Som alle ser, så var det navnet "morsmelkerstatning" som vant tilslutt.

Men jeg ønsker det ikke var så mye mas/stress om amming, vektkurvene osv. Det var det da jeg fødte for snart 20 år siden, og jeg ser at det er nå... Mer avslappet holdning, sier jeg.

Skrevet

Hei,

synes det er flott at du ammet i 6mnd med dine andre barn, jeg. Jeg hadde akutt ks med div komplikasjoner - da jeg kom hjem fra sykehuset etter 10 dager hadde jeg overhodet ikke nok melk, og jeg holdt på dobbelt opp- først pupp så mme til nesten hvert måltid i 2 mnd, da orket jeg bare ikke mer, av div grunner. Hvorfor ikke ta det litt som det kommer? Noen få uker med morsmelk er langt bedre enn ingenting, og kanskje det går bedre dersom du klarer å ha innstillingen at "jeg får ta det litt som det kommer"? Men ammepolitiet - de har jeg ikke noe til overs for, nei.....

Selv skal jeg forsøke igjen denne gangen, håper det går.....

Skrevet

Jeg synes det er synd av det blir så "alt eller ingenting" med amming! Enten så skal en fullamme, eller så blir det mme. jeg syntes det var helt ukomplisert å kombinere amming og mme. Det å føle seg trygg på at babyen kom til å bli mett selv om jeg ikke hadde nok melk, tror jeg gjorde godt for melkeproduksjonen min også.

Det er jo helt opp til deg, og hva som fungerer for deg om du vil amme eller ikke. babyen har bedre av at du har det bra uten amming enn at du skal streve og streve. men hvis du vil prøve er det jo råmelka som er aller viktigst, og hvem vet, kanskje du har en baby som tar brystet veldig lett og "hjelper deg" med amminga denne gangen?

Skrevet

Du får en tablett sin som stopper mekleprodusjonen!

Ikke la deg presse av ammepolitiet, det er ditt valg og det blir folk av de om mme også!

Skrevet

Jeg syntes dette ammepresset er ett mareritt.

Ved forrige fødsel ville ikke datteren min ta puppen,hun prøvde men det gikk rett og slett ikke.

Tok flere dager på barsel før de innså at jeg burde hatt hjelp med dette og da var egentlig alt ødelagt.

Det hjalp ikke akkurat at moren min konstant maste om denne ammingen dag ut og dag inn.

Så denne gangen gruer jeg meg til jordmor spør om jeg skal amme,hadde ingen fin opplevelse sist i tillegg til at jeg fikk litt fødseldepresjoner.

Jeg skal vel mest sannsynlig gi det et forsøk,men kan ikke folk respektere de valgene man tar.

Er ikke alle som klarer å amme.

Skrevet

jeg har bestemt meg for ikke å amme, og gruer meg til "ammepress" på sykehuset..

jeg er førstegangs, så jeg regner med de kommer til å "prakke" på meg meninger i hytt og pine.. men jeg har mine grunner til ikke å ville, og håper jeg slipper å dele det med hver sykepleier som kommer inn!

ble litt oppmuntret av dette med en pille som stopper produksjon? noen som har fått dette? hva ber jeg om, må jeg forklare meg osv før de gir meg det?

Skrevet

Tabletten heter Parlodel. her er link til felleskatalogen:

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/P/Parlodel_Meda_84029.html

Men den er ganske omdiskutert da den har ganske heftige bivirkninger.

Men hvis du ikke begynner å amme i det hele tatt så vil det være flere enkle metoder for deg å hemme/stoppe produksjonen som ikke innebærer medikamenter.

Snakk med fastlegen din du, eller ring og hør med barsel på sykehuset ditt om de skriver det ut. '(ikke alle som gjør det nemlig, pga bivirkningene)

Skrevet

Morsmelk er uansett det beste for barnet, men hvis man ikke får det til så er det ingenting å gjøre med det. Det er opp til hver og enkelt om de velger å amme eller ikke.

Skrevet

NormaJean:)!

disse enkle metodene som ikke innebærer medikamenter, har du noen tips:)?

ikke veldig frista til å ta de tablettene etter å ha lest bivirkninglista:P

Skrevet

jeg fikk disse tbl som stopper melkeproduksjon, og hadde ingen bivirkninger what so ever..

Skrevet

men får alle samme tbl?? jeg fikk ingen tbl-kur, bare ett par tbl som skulle taes 1 døgn etter fødsel..

Skrevet

vel, det enkleste er jo å bare håndmelke hver gang du får spreng. Bare akkurat nok til at det ikke er ubehagelig lenger. Ikke tøm brystet, det vil bare stimulere til mer melkeproduksjon. Etter hvert så vil du produsere mindre melk, men det kan godt hende at du fortsatt vil ha melk i puppene i uker/måneder (hormoner vettu;-p)

Hørt om flere som knytter ett skjerf rundt puppene, det at det blir stramt gjør at du ikke produserer så mye melk. Men det har jeg ikke prøvd selv.

Det finnes sikkert super mange andre bra tips på hvordan stoppe melken, ta og google: hvordan stoppe melkeproduksjon feks

Ellers så har flere sykehus ammepoliklinikk, der burde de kunne gi deg råd om hvordan stoppe melkeproduksjonen. Eller ring ammehjelpen.

Jeg ammet i 12 mnd, og sluttet plutselig på dagen. Hadde da såpass lite melk uansett så jeg bare håndmelket i 3-4 dager til det sluttet å sprenge. Det funket fint for meg.

Men hvis du skal håndmelke de første dagene så kanskje du kan ta og melke i en liten beholder slik at bebbisen din kan få den råmelken? bra for magen til den lille;)

Her er en fin side for flaskemødre: http://www.flaskeposten.org/index.php

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...