Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Hei, Noen som kan hjelpe meg... som dere alle vet er det mye nytt å forholde seg til når man blir alene. Derfor var jeg på Nav og fikk hjelp til å fylle ut papirer. Det året var jeg sykemld og hadde krav på nesten et år sykepenger, men det var også invilget yrketsrettet attføring, da jeg måtte i omskolering grunnet sykdom. Det første året mottok jeg 104 kr mnd for barnet mitt pga sykepengene var høye. NÅ som jeg er student, men ferdig til 31 aug ser jeg at jeg har tapt et år med OS, da det er begrensing på 3 år. Dessverre har Nav laget masse problemer med min studie tid og løfter de har gjort holdes ikke, hatt mange veiledere som har sluttet osv.. Jeg er redd for at jeg ikke klarer å skaffe meg fast arbeid i mitt nye yrke,og Nav er ikke villig til å hjelpe meg til å bli selvstendig slik utgangspunktet var da omskolering ble invilget. Har jeg krav på OS om jeg er arbeidsledig, og hva har jeg evt krav på etter studier når man er arbeidsledig? Føler jeg har blitt litt lurt med 104 kr det første året, selv om jeg er ansvarlig for å vite det.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #2 Skrevet 20. februar 2010 GET YOURSELF A JOB LIKE EVERYONE ELSE!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #3 Skrevet 20. februar 2010 Kjære anonyme, jeg skriver for å få hjelp, men du kan kanskje ikke lese. Bruk heller fritiden din på noe nyttig enn å gjøre livet surt for andre. Det er kanskje det som er problemet ditt at du er en sytepave og missliker din egen situasjon.. Get a life.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #4 Skrevet 20. februar 2010 Er det ikke slik at du kan få penger i ett år/frem til du får jobb etter avsluttede studier når du går på yrkesrettet attføring? Eller var det før, men ikke nå? Ellers skjønner jeg ikke helt spørsmålet ditt. Hvis du mener du har fått for lite året som gikk må du jo snakke med nav om det. men hvis du og barna nar greid dere gjennom dette året bør du jo bare klappe deg selv på skulderen å være stolt av det. Hvis barnet fremdeles er lite og du ikke har "brukt opp" de tre årene med os, kan du jo søke igjen nå på grunnlag av den inntekten (arbeidsledighetstrygden) du har nå. Har jeg forstått deg riktig?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #5 Skrevet 20. februar 2010 Om overgangsstønad: http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad Her står det: "Hvis du fyller vilkårene, kan du ha rett til overgangsstønad. Dersom barnet er under tre år, står du i utgangspunktet fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning)" Forstår det slik at du kan ha krav på OS selvom du ikke har jobb hvis barnet ditt er under 3 år... Og da har du vel krav på OS, bostøtte og kontantstøtte (om barnet ikke er i bhg) eller tilskudd til barnetilsyn. Men skjønte ikke helt tidsperspektivet, hvor lenge har du fått OS nå?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #6 Skrevet 20. februar 2010 Legger til at når man går på yrkesrettet attføring kan man få attføring mens du søker jobb i inntil tre måneder etter at attføringen er gjennomført. http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Attf%C3%B8ringspenger "Etter at utdanning eller andre tiltak er gjennomført, kan det gis attføringspenger i inntil tre måneder i forbindelse med jobbsøking. Du må da være registrert hos NAV som reell arbeidssøker i denne perioden. For å være reell arbeidssøker må du være villig til å ta imot passende (høvelig) arbeid eller tiltak." Håper det ordner seg for deg
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #7 Skrevet 20. februar 2010 attføring i første setning=attføringspenger
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #8 Skrevet 20. februar 2010 Takk for alle informative svar. Saken er at mitt barn er fylt 3 år. Jeg har mottatt os 1 år under sykemld, 104 kr mnd. Så 2 år med ca 3500 kr mnd under yrk.attføring. Nå er barnet over 3 år og snart har jeg mottatt os i 3 år. Problemet er at nå når jeg snart er ferdig med studiene har jeg blitt omskollert til et yrke som det er knall hardt å få jobb i om dagen. Det jeg synes er skrekkelig er at veileder ved Nav den gang jeg var i møte ikke anbefalte meg å vente med OS det året jeg fikk 104 kr mnd. Det er jo ikke nok til brød og melk en mnd en gang. Men dersom jeg har krav på os om jeg blir arbeidsledig noe jeg forøvrig selvsagt ikke ønsker går det nok rundt. Jeg er heldig og har fått utdannet meg til noe som fungerer helsemessig, men ikke lett når det ser sort ut med jobb tilbud på dette markedet.
Gjest marie-s Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Det lureste du nok kan gjøre er å få en jobb enten heltid eller deltid som du kan ta enn så lenge menst du forsetter å søke på den jobben du har tatt utdanning til. Grunnen til at jeg sier det er at det er mye enklere å få en jobb dersom du alt er i jobb, slike ting er nesten viktigere for en arbeidsgiver enn den fagutdanningen man har. Jeg var klar for å gjøre det selv, for når jeg begynte på min utdanning var det vansklelig å få jobb innen IT-bransjen men jeg var så heldig at etter 3 år når jeg var ferdig så kunne jeg selv velge den jobben jeg ønsket. Men en ting jeg vet er at selv om du har fått attføring osv så er det viktig å komme seg i jobb igjen i hvertfall deltid slik at du har noe å referere til når du finner drømmejobben.
mamma til yalisa Skrevet 21. februar 2010 #10 Skrevet 21. februar 2010 Gjorde samme feilen selv med min første datter for 9 år siden, men jeg begynte å jobbe da hun var 2 år, så da gikk det jo greit. Du har jo krav på intill 3 år med overgang stønad + 2 år ekstra med nødvendig skolering. Du har nå mistet ett år, men har 2 år igjen. På de 2 årene burde det være mulig å få jobb, eller annet. Siden du fikk yrkesrettet attføring, så kansje du har helse problemer. De to årene kan du bruke til å finne ut hva du kan klare eller ei. Du har yrkesrettet studie, og kan da ikke få 2 år ekstra til utdanning, da detter kun er for de som ikke har utdanning til et yrke :-( Men jeg tror nok det ordner seg. Du har ihvertfall krav på overgangstønad om du er arbeidsledig. Har du barnehage, så sørg for å stå som arbeidssøker, så får du dekt 64 % av utgiftene. Lykke til
mamma til yalisa Skrevet 21. februar 2010 #11 Skrevet 21. februar 2010 Ok jeg leste vist ikke videre nedover her, og ser nå at de 3 årene er brukt opp snart. Har du hørt om kvalifiserings programmet? http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Kvalifiseringsprogrammet Kansje noe du kan søke på? Der får man hjelp til mye, men vet jo ikke om du kommer inn. Sjekk linken ihvertfall. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #12 Skrevet 22. februar 2010 Tusen takk til deg som skrev til sist. Dette skal jeg sette meg inn i. Det som er skrekkelig er at ved mitt Nav kontor får man aldri den hjelpen de faktisk er ansatt til å gi. Så det er godt noen har råd å komme med. Takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå