Gjest Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Begynte med champix,røykeavslutningstabletter den 2 februar.Jeg visste kvalme var en bivirkning,men legen sa det kunne hjelpe med å spise samtidig som man tar tabletten. Startet som sagt tirsdag den 2.2.Spiste 1 brødskive samtidig med tabletten.Ble litt småkvalm. Dagen etter,onsdag 3.2 spiste jeg 2 brødskiver,ble ikke kvalm i d hele tatt.Likens torsdag 4.2. Fredag 5.2 begynte jeg med 0.5 mg 2 ganger daglig (før det var det bare 1 gang daglig-0.5 mg),men plutselig ble jeg kvalm igjen.Kvalm både morgen og kveld.Og kvalmen varte lenge,var i over 1 time om gangen ihvertfall. Sånn var det hver dag.Men syns jeg ble kvalmere og kvalmere etter hvert som dagene gikk. Tirsdag den 9.2 skulle jeg øke dosen til 1 mg 2 ganger daglig og da kan dere vel tenke dere hvor kvalm jeg da ble (dosen ble jo økt-verre kvalme).Det hjalp ikke i d hele tatt med mat(d gjorde d ikke helt siden fredag),tenkte trykke i meg 3 brødskiver,men greide "bare"2 1/2.Var så fryktelig oppblåst og stupkvalm.Hvis jeg gikk litt føltes d som om alt ville komme opp når som helst.Var helt grusomt..Slik var det morgen og kvalm! Over 1 time om gangen,jeg tok ikke tiden,men når jeg sier over 1 time så kan d altids være 2 timer altså! Jeg bestemte meg den kvelden for at jeg ikke greide ta flere tabletter.D var veldig irriterende for hadde da begynt å vent meg til å ha nesten ikke sug! Men jeg greide bare ikke mer..D var ikke bare kvalmen heller,ble også helt psykisk ustabil de dagene,skikkelig kraftige humørforandringer.Sambo fikk høre alt negative ting jeg har holdt inni meg om han så lenge,d kan jeg love dere.Jeg raste og gråt ganske ofte.Hadde til og med selvmordstanker.Følte at hele verden gikk under.Så jeg MÅTTE kutte ut tablettene.Jeg tålte dem visst ikke! Kvalmen gikk ihvertfall helt bort da jeg kuttet ut tablettene,og likens stabiliserte humøret seg 100 %. Men har bestemt meg for ikke gi opp selv uten tabletter! Jeg har takket være champix lært meg og kjenne på suget.Og jeg greier det veldig fint synes jeg.Kansje jeg ikke greier å slutte helt med røyken,men skal virkelig være fornøyd om jeg klarer røyke like lite som jeg gjør nå,ja ja,helt enda mindre! Røyker rullings,og før champixen røykte jeg opp en tobakspakke på 3 dager bare.Men nå har det gått 5 og 6 dager mellom hver pakke! Synes jeg begynner bli veldig flink:). Men har et veldig sterkt ønske om å greie slutte helt,men må bruke litt tid på dette føler jeg.Hadde vært så mye enklere med champix,men når jeg ble så syk av dem så er d best uten!
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #2 Skrevet 20. februar 2010 Høres ut som godt gammeldags selvbedrag spør du meg..
*dum&deiLig*™ Skrevet 20. februar 2010 #4 Skrevet 20. februar 2010 Kutte ned fungerer svært sjelden. Skal man slutte, må man bestemme seg for å slutte, og så ta det cold turkey. Det er faktisk ikke så vanskelig å slutte å røyke hvis man bare vil. Jeg har sluttet selv, og det var mye enklere en jeg trodde på forhånd.
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #5 Skrevet 20. februar 2010 Jeg greier ikke bare stoppe nei..Må nok trappe ned.Og greier jeg ikke slutte da,er d jo topp at jeg i det minste har trappet så mye ned! Skal få det enda mere ned også!
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #6 Skrevet 20. februar 2010 At du leter etter unnskyldninger for ikke å slutte å røyke, og at du roser deg selv for å røyke mindre istedenfor å innse at du må slutte helt. Å slutte å røyke er fullt mulig uten medisiner. Har gjort det selv, og det fysiske suget er over på ei uke eller to. Det psykiske røyksuget derimot kan vare i årevis.
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #7 Skrevet 20. februar 2010 Har aldri hørt om noen som har greid å slutte å røyke ved gradvis nedtrapping.
*dum&deiLig*™ Skrevet 20. februar 2010 #8 Skrevet 20. februar 2010 Virker ikke som om du egentlig har lyst til å slutte å røyke, siden du tilsynelatende er fornøyd om du klarer å redusere forbruket.
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #9 Skrevet 20. februar 2010 Jeg leter ikke etter unnskyldninger for ikke å slutte å røyke! Jeg brukte masse penger på den champixen,rundt 7-800 kroner,jeg hadde ikke gjort d visst jeg ikke ville slutte! Ærlig talt! Jeg ble veldig syk av tablettene,mener du oppriktig at jeg skulle fortsette med dem likevel? Det var jo også derfor jeg begynte med champix fordi jeg ikke greier å slutte! Jeg greide ikke engang trappe ned før,men takket være den har jeg lært å kjenne på suget,og at jeg ikke røyker før jeg får skikkelig sug.I går kveld var jeg veldig flink,i hele går kveld røykte jeg bare 2 røyker fra ca 6-halv 7 tiden til klokka 02.30 i natt:).Hadde du visst hvor mye jeg røykte før du.. Jeg prøver i det minste! VIL slutte å røyke!
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #10 Skrevet 20. februar 2010 Jeg vil slutte og røyke men vet d er fryktelig vanskelig og bare kutte tvert av.Og jeg vet hvor mye jeg røykte før,.derfor er jeg fryktelig stolt av meg selv at jeg har greid å trappe såpass mye ned!
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #11 Skrevet 20. februar 2010 Nei, jeg mener du da skulle kuttet ut tablettene, men ikke gjenopptatt røykingen av den grunn.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 20. februar 2010 #12 Skrevet 20. februar 2010 Mange med depresjona/andre psykiske lidelsa får forverra tilstand og selvmordstanka av champix. Om du virkelig har selvmordstanka nu, så ska du seponere med engang. Ring legevakta med engang og forhør dæ med vakthavende lege om kordan du ska gå fram. Lurt å slutte å røyke, mulig andre metoda passa bedre for dæ?
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #13 Skrevet 20. februar 2010 Men hva om jeg ikke greier det da? Det er ikke alle som greier kutte tvert av! Har faktisk lest at det er bra om man trapper ned først før man kutter ut! Kroppen venner seg til mindre og mindre nokotin da! Det var slik jeg tenkte det nå!
Sunnybeach4gull :) Skrevet 20. februar 2010 #14 Skrevet 20. februar 2010 Så nu at du har slutta på dm og føle dæ bedre, da ønske æ dæ lykke til med andre metoda for røykslutt
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #15 Skrevet 20. februar 2010 sunnybeach Uke 23:) : Jeg har ikke psykiske lidelser til vanlig! Fikk det da jeg gikk på champix! Men har kuttet ut tablettene nå,siste dagen var den 9.2.og det psykiske har blitt helt normalt igjen! Det ble det med en gang den var ute av kroppen! Og likens med kvalmen.
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #16 Skrevet 20. februar 2010 Takk sunnybeach Uke 23:)! Jeg skal prøve å trappe ned mer og mer nå så blir det til at jeg prøver kutte helt ut:).Jeg SKAL greie det!
Hildemor fra vest Skrevet 20. februar 2010 #17 Skrevet 20. februar 2010 Så flott at du prøver å slutte å røyke. Håper du finner din vei ut av avhengigheten. Røkte selv i mange år aldri mens jeg har vært gravid eller ammet da selvfølgelig. Sluttet tvert ved siste graviditet og denne gangen har jeg ikke begynt på igjen. Har vært røykfri i snart 3 år. Utrolig deilig og befriende. Ønsker deg lykke til:-)
Gjest Skrevet 20. februar 2010 #18 Skrevet 20. februar 2010 Sluttet du ikke når du var gravid da? Da vet du jo i tilfelle at du klarer det. Om du ikke sluttet når du var gravid er det vel neppe håp for deg. For om ikke det å bære et barn er motivasjon god nok fo rå slutte, er det vel ingenting som er det.
husmus &2 Skrevet 20. februar 2010 #19 Skrevet 20. februar 2010 Det er ikke vanskelig å slutte å røyke. Det er bare å gjøre det, alt annet er selvbedrag uansett hva du sier.
LivetErEnLek Skrevet 20. februar 2010 #20 Skrevet 20. februar 2010 Å slutte å røyke krever at man har en mental innstilling som gjør det mulig. Uten den, hjelper det ikke hvor mye du vil, eller hvor viljesterk du er. Dersom du ikke har denne innstillingen, hvilket jeg ikke tror du har utifra det du skriver, så anbefaller jeg deg å lese allen carrs røykelsuttebok (husker ikke hva den heter). Den hjalp i all fall meg veldig når jeg sluttet. Lykke til )
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 20. februar 2010 #21 Skrevet 20. februar 2010 husmus+lilleprompen har helt rett. Det er IKKE vanskelig å slutte å røyke, du må bare ville det mentalt. Det hjelper ikke å si at du vil slutte å røyke hvis du ikke vil det mentalt. Når man finner alle mulige slags grunner til å sprekke, så er man ikke villig. Og jeg VET virkelig hva jeg snakker om. Jeg er nå 33 år og begynte å røyke da jeg var 14 (dum og tøff). I morgen er det nøyaktig 13 mnd siden min siste røyk. Og jeg røyket ca 15-20 sigaretter daglig fram til 21 jan 2009. Jeg hadde kjøpt røyk fra utlandet og sa til meg selv at når den kartongen var tom, da skulle jeg aldri aldri mer sponse den norske staten med røykepenger. Løftet gikk egentlig veldig bra det, helt til den siste pakka var neeeesten tom. Ons 21 jan kl 18.30 tok jeg min siste røyk og holdt på å få panikk da den var opprøykt, det var skikkelig vanskelig å stumpe den. Og jeg kjente panikken med èn gang. Løp på Rema og kjøpte nikotintyggis for regnet med århundrets abstinenser. Tok en tyggis utpå kvelden. Tenkte på røyk når jeg la meg, og det første jeg tenkte på når jeg våknet var RØØØØØØYK. Etter 3-4 dager så var det også over. Jeg tok aldri mer enn den ene nikotintyggisen, klarte meg helt utmerket uten den:))) Dagene gikk og ble til uker, ukene ble til måneder og VIPS der hadde det allerede gått ett år, det er så sinnsykt deilig å slippe å være røyksjuk. Innimellom kan suget komme, men det er over like fort som det kommer. Men èn ting må jeg ærlig innrømme,jeg sniffer når noen står i nærheten av meg og røyker, for syns det lukter så godt. Men av folk som har røyket lukter det VONDT!!! Når jeg har klart å slutte, så tror jeg nok at alle andre som VIL klarer det. Alt går på viljen. Abstinensene er ikke så store og fæle som man tror:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå