Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, nå har jeg prøvd å lese meg opp på dette, men skjønner ikke.. Vi trenger altså et bilsete. Selv om vi ikke har bil. Setet kommer derfor til å bli lite brukt, og når det brukes vil det sannsynligvis være i ulike biler.

Det jeg da lurer på er: hva er egentlig en base, hvordan brukes denne, og trenger vi det?

Jeg synes at det opplegget for å feste setet ser så svært og uhåndterlig ut på bilder jeg har sett (den der svære stangen mener jeg). Trengs denne for å feste setet forsvarlig? Det ser da så tungvint ut, spes siden vi som sagt sannsynligvis kommer til å bruke setet i ulike biler, og for små turer...

Håper noen har litt mer peiling på dette enn meg. Helt grønn ;p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babysetene er stort sett veldig greie å feste uansett base eller ikke. Vi hadde ikke base til førstemann og kommer heller ikke til å bruke det denne gangen. Vi hadde maxi cosi sitt babysete og det er festet trygt i løpet av veldig kort tid med bilens sele. Hvis man fester setet riktig (noe som er veldig enkelt), så er setet like trygt som når man har base. Det tar vel noe kortere tid å feste setet hvis man har base i egen bil og tar setet mye ut og inn, men så lenge dere ikke har bil selv, så vil jeg si det er totalt bortkastet med en base.

Sete nr2 har ofte litt mer komplisert festing, så det tar lengre tid, men så lenge dere ikke har bil selv, så kan jeg ikke se at det er noe poeng i å ha base til det heller. På dem er det ofte et ekstra støtteben, så mulig det er det du mener med den svære stangen?

Skrevet

Ikke ta base så lenge dere ikke har egen bil!!

Vi har bil, men har likevel valgt å droppe basen. Synes det var veldig mye penger for en dings som vi følte var litt unødvendig!

Skrevet

Kan godt være det er det jeg har sett ja :P Hehe. Tusen takk for godt svar! Var noe sånt jeg hadde på følelsen, så det var veldig greit å få det bekreftet!

Skrevet

Vi har to biler, men kjøpte bare en base som stod i den ene bilen (mannen min sin bil)

Og denne gangen skal jeg uansett ha den basen i min bil. Syntes det er enormt mye enklere enn å dille med de derre selene hele tida..

Klikk og off we go:o)

Men det er jo ikke et absolutt must. Klarte meg jo uten for det meste forrige gang, men må ærlig innrømme at jeg foretrekker med:o)

Skrevet

Foretrekker med base selv, men om du ikke har bil så trenger du sikkert ikke base, i og med at du da må feste basen for hver gang du skal i bil uansett.

Skrevet

Er veldig praktisk med base i egen bil!! Ettersom dere ikke har bil så blir den ekstra jobb for dere å montere både base og stol . I tillegg så er det ikke sikkert basen kan brukes i alle biler, speielt i eldre biler..

Holder mer enn nok med bilstol for deres behov!!! :)

Skrevet

Takk for gode svar! :) Da har vi allerede gått til innkjøp av stol faktisk - uten base. Det ser jo ut som beltefestings-patentet funker bra. Takk igjen, supert å ha noen med litt mer erfaring man kan spørre :)

Skrevet

Jeg vil si at basen har mye med sikkerhet å gjøre, mer enn at det skal være enkelt for foreldre å ta setet ut og inn av bilen. Det er jo ikke det som er hovedmålet med basene. Hvis man ser på kollisjonstester, ser man stor forskjell på når setet er festet med base eller ikke. Seter som kun er festet med belte får mye mer sleng på seg enn de som er festet til en base.

Men skal man bruke setet lite og i mange biler, skjønner jeg tanken din om det er nødvendig. Det er vel egentlig en vurderingssak. Jeg personlig ville ha base pga sikkerheten! Det er fullt mulig å bruke basen i eldre biler også. Da fester man basen med beltene istedet for isofix.

Vi ble ihvertfall anbefalt når vi kjøpte setet at det er mye sikrere med base uansett om basen festes med isofix eller belte!

Lykke til med valget!

Skrevet

Det spørs litt hvordan basen skal festes. Basen på vårt sete (acta graco) gjør at jeg synes det er lettere å feste den med base enn uten. Det er også vanskeligere å feilmontere med base enn uten. Men når dere skal ha setet mye inn og ut av forskjellige biler, blir det fort bare en ekstra dings å dra på. Tror jeg ville prioritert et sete uten base som var enkelt og idiotsikkert å montere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...