Frk Fjong Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Kikker bare innom fra 2.trimester... for å høre med dere som er litt lenger på vei... Det er i grunn et spørsmål til dere som har eller fikk bekkenløsning da dere gikk gravid første gang... Hvor langt på vei var dere når dere kjente symptomene første gang? Hvilke smerter startet det med? Og hvordan visste dere at det var bekkenløsning det var snakk om å ikke noe annet?
Anabelle2010 har født! Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Jeg fikk vår første i nov. for 6 år siden og begynte å merke smerter i begynnelsen av juni. (husker dessverre ikke hvilken uke) jeg jobber i barnehage, men ville prøve å holde ut til ferien og regnet med at det ville hjelpe slik at jeg var klar for jobb igjen i aug. Selv om jeg tok det veldig med ro hele ferien ble det bare verre og ble etterhvert sykemeldt. Hvis jeg ikke husker feil (dette er tredje svangerskap med bekkenløsning) så startet det med vondt i rumpemusklene med stråling nedover lårene. Etterhvert ble det vondt i symfysen og på innsiden av lårene også. Når jeg skulle reise meg etter å ha sittet en liten stund gjorde det så vondt at beina nesten sviktet og tårene sprutet! Endte med å måtte bruke krykker for å klare å bevege meg korte distanser. Det hjalp litt med fysioterapi og bassengtrening, men ble ikke bedre før flere mnd etter fødsel. Jeg forklarte til jordmor og lege hvor og hvordan det gjorde vondt og det var de som konkluderte med bekkenløsning.
Fifrildi Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Rundt uke 8 begynte jeg å få smerter i hoftene og ryggen som ikke var bekkenløsning, men en låsning og et betennelse i en beinhinne i hofteleddet. Gikk til kiropraktor for det, og det bedret seg. Deretter rundt uke 20 begynte jeg å kjenne smerter i halebenet når jeg hadde sittet lenge på kontorstolen på jobb. Det var irriterende og vondt, men jeg tenkte ikke mer over det. Så begynte jeg å få smerter inne i begge hofteleddene når jeg gikk, smerter i lysken som strålte nedover i lårene og tidvise smerter som strålte nedover bena på baksiden. Jeg kunne kun gå korte distanser før det ble alt for vondt, og jeg hadde dager jeg måtte ta paralgin forte for å kunne få sove overhodet. Det var VONDT. Jeg mistenkte selv at det var bekkenløsning fordi det var ulikt annen smerte jeg har hatt i rygg/hofteregion noensinne, og fordi det alltid ble verre av å bevege meg og alltid bedre av å hvile. Jordmor bekreftet at det nok var bekkenløsning, og fysioterapaut var ikke i tvil. I uke 25 begynte jeg hos fysio og siden jeg på det tidspunktet ikke kunne gå Stortinget - Jernbanetorget uten store smerter ble jeg beordret over på krykker, deltids sykemelding og økte vanngym fra en til to ganger i uken. Mellom avlastningen krykkene gir meg, treningen, tilpasninger i hverdagen, sykemeldingen og det at jeg har blitt ekstremt flink til å hvile før jeg får skikkelig vondt gjør at jeg nå holder smertene ok i sjakk og har helt greie dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå