Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Eller er det bare jeg som har så negativ erfaring med dette? Hadde hund i 11 år, i løpet av disse årene ble han angrepet av andre hunder 5 ganger. Nå kan man sikkert spekulere i om min hund hadde en negativ utståling, i og med at den ble tatt så ofte, men jeg var der alle gangene og så hva som skjedde, og mitt inntrykk er ikke at han startet det. Den første gangen var han bare en valp, en tispe flerret opp øret hans. En gang stod han og ventet utenfor i bånd mens jeg tok på meg for å gå tur, døra er åpen og jeg ser han står og ivrig venter på meg. En dame på tur med sin rottweiler mister kontrollen over hunden sin og den kommer byksende rett mot min hund og biter. Jeg trodde den skulle stryke med der og da, den var inne i munnen til rottweileren. Det ble ikke noen tur den dagen, men en tur til veterinær med operasjon og innleggelse. Så en gang i skogen, da så ikke min hund at det kom en annen hund engang. Han stod å luktet på noe da jeg ser en skygge komme opp på siden av meg. Det viser seg å være en shäferhund. Hadde jeg ikke hatt en turstokk med meg som jeg angrep shäferen med hadde nok min hund strøket med der og da. Igjen, tur til veterinær med sying og antibiotika. Hunden min ble til slutt veldig redd og utrygg rundt store fremmende hunder, og de to siste gangene kan nok hans utryggehet ha vært en årsak til angrepene. Vi hadde en Bichon, så han var en liten hund. Alle de som angrep var mye større (Shäfer, Rottweiler, Greyhound og Gordon setter) Nå lurer vi på om vi skal gå til anskaffelse av hund. Både ungen og vi store har veldig lyst, men pga allergi i familien må vi velge en allergivennlig rase. Tenkte kanskje en Obamahund:) (Portugisisk vannhund). Problemet er at jeg er så preget av erfaringen med andre hunder som hundeeier at jeg ikke vet om jeg tør. Jeg kommer til å grue meg før hver tur, og da forsvinner jo litt av poenget? Er det noen som har noen råd/anbefalinger? Er det bare vi som har vært uheldige eller er dette noe man må regne med som hundeeier?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Nå har ikke jeg erfaring med at min hund blir bitt, men hun er en tøff type som gjerne tar andres tisper. Hun er av rasen border collie. Hun har kun tatt en annen og dette var en som gikk løs mens hun sto i bånd. Den andre ble ikke skadet altså, var mest bare hyl og skrik. Siden vi vet om dette problemet så lar vi aldri hunden gå løs, og hver gang vi møter andre hunder holder jeg henne i stramt bånd. Jeg sier nei dersom andre tispeeiere spør om hun kan hilse for å være på den sikre siden, mens hannhunder kan hilse uten problemer. Jeg synes det er eierne til de hundene som biter som er problemet, ikke selve hunden. Dersom man ikke klarer å kontrollere en stor hund så la være å skaff deg en, mener jeg!! Jeg synes det høres helt fælt ut det du har opplevd, og håper ikke det skremmer deg fra å skaffe en ny. Obamahunden er forresten kjempesøt :-)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Min hund har hverken bitt eller blitt biti av noen andre, så jeg har vel ikke allverdens erfaring å komme med, annet enn at jeg er enig i at det er eierne som er problemet. Bare pass på en ting når du kjøper deg ny hund, ikke la det smitte over at du er redd for andre hunder, da får du kjapt en hund som blir redd og skeptisk. Hunder værer slike ting veldig kjapt!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Jeg vet jo at det er hos hundeeierne problemene ligger. Men det hjelper lissom ikke så mye å vite det, det er jo så mange uansvarlige hundeeiere der ute. Eieren til den Shäferen i skogen ropte til meg da hunden hans kom byksende "pass deg, han biter" Eh, javel, veldig lurt at han får løpe løs da, selv i skogen! Ja, det oppleves veldig fælt når hunden din blir angrepet og det har helt klart preget meg. Redd eventuelt ny hund skal merke min uro når vi møter andre hunder. Kanskje jeg kan bestille time hos han Cesar Millan? Portugisisk vannhund er en veldig flott hund! Hadde lånehund et par uker for å sjekke om det gikk i forhold til allergi. Det var en rase det var lett å bli forelsket i.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Noen hannhunder er såpass dominerende at andre hannhunder angriper. Min forrige hund var det. de hundene som angriper er ofte usikre på egen posisjon, og angriper for å hevde seg. Noen hunderaser er og svært motagelige for juling pga utseende. Feks hunder med opphale- rynker i fjeset- "går på tær". Min forrige hund hadde opp hale og gikk på tær / eller trippet om du vil.Den hadde da en holdning som utfordret andre hunder. Om dere velger å ha hund igjen, så kjøp en tispe. Si til oppdretter at du vil ha en som er midt på treet dominant eller heller litt myk. Du vil da være kvitt over 90% av disse problemene. I tilegg så må du være nøye på å sosialisere hunden din slik at den sender ut de riktige signalene. det er viktig at hunden sier til andre at den ikke vil sloss, men er snill. Kjøp og en rase som ikke ser utfordrende ut av utseende. Hva jeg mener står nevnt over. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 Vi tenkte vi skulle gå for en tispe denne gang ja. Vi har også hørt at det kan lønne seg å velge en lys hund, da mørke/svarte hunder kan virke mer provoserende på andre hunder. Vet ikke om det stemmer, men har hørt det. Så vi går nok for en brun tispe i tilfelle, det er ikke så lett å få tak i helt lyse portugisiske vannhunder. Men jeg må nok bearbeide mine opplevelser litt til først. Vil jo ikke at det skal smitte over på ny hund!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Vel, min hund var også i "basketak" (to ganger, og det er bare å gå inn - skille hundene, men ta din egen hund) og jeg var seriøst bekymret, trodde kanskje jeg hadde en aggresiv hund (tispe). Jeg trente hunden min fra den var valp, gikk flere kurs og startet på lydighetskurs (to ganger i uken) da tispa var over året. Der fikk jeg beskjed om at jeg hadde en aktiv hund... ja, sa jeg... Hun hadde en av de dagene, men de dagene er jo der til tider - hva gjorde instruktøren? Han ba meg gå litt til siden... for å si det slik jeg slutta på det kurset, elendig instruktør.Ja, jeg har en "aktiv" hund, hva gjør vi med det? Setter henne til siden og ignorerer problemet... fy, jeg var skikkelig forbanna. Så jeg kontaktet en trener med spesialitet på atferd/lydighet/bruks, fikk han til å gå etter meg på tur, for å observere hva som skjer. Nei, jeg hadde ikke en aggresiv hund, det var ikke hun som startet men hun svarte på tiltale. Men det var jo jeg som hadde en "skummel" rase så da fikk jeg "skylda". Min oppfattning er at mange hundeiere ikke kan eller klarer å lese sin egen hund - mange hundeiere skulle ikke hatt hund. Liker dårlig folk som går med hunder uten bånd, det er et fåtall som har hunder som er så lydige at de ikke kan finne på å avreagere... Cæsar`s Daddy, er vel en av de få jeg vet om...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har aldri hørt at farge spiller noen rolle,kun rase. Feks rottweiler og bokser får mye bank pga rynkene i fjeset. Les om hundespråket:-)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #9 Skrevet 19. februar 2010 Orket ikke lese alt.Men kan fortelle at hunden min har kun vært sur på noen få hunder(Tror de kan telles på den ene håden,på 8 år).En hund som han ikke liker i det hele tatt.Hunden han er sur på,er tilsynelatende en snill og rolig hund.Men for en eller annen grunn er mange hunder,som som regel ikke er sure,sint på akkurat han.Snålt det der.Kan det være noe med at han er overlegen mot andre hunder?Den tanken har slått meg..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #10 Skrevet 19. februar 2010 jeg tror jeg ville lagt fra meg de fæle opplevelsene og tenkt ny hund, nye muligheter og masse kos det kan ha vært en utstråling hunden din hadde som gjorde den til et mål for andre hunder, eller du rett og slett var uheldig og møtte på hunder som var hissig. Har selv hatt hund som angrep alt av hunder, uansett kjønn, str, farge, alder... ja egentlig alt. Så anbefalning er å glemme fortiden og heller tenk fremover.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #11 Skrevet 19. februar 2010 ÅÅÅÅÅÅÅ jeg blir så provosert, kjenner meg så godt igjen. Har 2 hannhunder, cavalierer.. den ene har blitt tatt 3 ganger og de fleste dominerende hannhunder er ofte pån.. Han ble tatt første gang da han var 5 mnd av en voksen dalmatiner tispe, eier hadde 0 kontroll og det holdt på å gå galt, etter dette ble han sååå skada i hodet, brukt mye tid ¨på å trene han sikker og trygg, men det sitter fremdeles i, så ble han angrepet av en helvetes amstaff til en forp..... narkis i skogen, jeg luktet bråk på lang vei og ba tullingen kalle inn hunden sin (var tom båndtvang) noe han nektet å gjøre, så¨bjeff, rett på min og måtte dra han bort, nok en gang ble min livredd og på igjen med å trene han opp.. Det er alt for mange idioter med hunder, som har 0 kontroll på bikkjene sine, ser desverre for mange som har sinna hunder for å være tøffe eller hva en de driver med uten å innse ansvaret de sitter med.. er så fælt. Unngår med vilje et par steder der jeg vet det ferdes idiot folk med hunder som er ekstremt aggresive.. Man vil alltid finne farlige hunder/situasjoner, synd at eiere ikke alltids har kontroll.. for til syvende og sist så er det hos eier problomblemet ligger.. Ikke vær redd for å få dere ny hund, det går nok bra, man blir flink på å se situasjoner som kan være til fare, og man kan ta noen enkle forhåndsregler.. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 Har du alltid kontroll på din hund? Det kan være din hund som provoserer. Ikke lurt å være så bomastisk...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Hvis du refererer til meg over så ja, 100 prosent kontroll. Og det har mange!! Jeg er provosert over de som ikke har det, særlig hvis man har en hund som trenger littt mer styring enn andre, stor forskjell på rasene.. Utrolig mange arrogante eiere som faktisk ikke burde hatt ansvaret det er å ha hund!!! Har aldri hatt noe problemer med mine, med unntag av angrepende de gangene, her er det 3 ganger så store hunder som har gått rett på. mIne har vært i bånd, de løse.. under båndtvang så sier litt om eierne..Sier seg selv at en voksen tispe som er normal ikke flyr på en valp på 5 mnd.. trenger ikke kunne mye om hund for å forstå det, selv eier la seg flat.... og jeg er ikke bombastisk, deler erfaringer.. Føler du deg truffet eller?? Og for å gjennta meg selv, jeg refererer til uansvarlige idioter, heldigvis er ikke flertallet det, men som hundeeier selv synes jeg det er fryktelig frustrende med slike folk!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 Nei, syns ikke andre hunder er noe problem - problemet er eierne! For det første lar man ikke hunder bare løpe fritt i skogen, om det er fare for at hunden kan bite! For det andre har man hunder i bånd når man går tur og slipper heller løs på åpne terreng eller lukkede områder - slik at man har kontroll over hunden og raskt kan nå hunden når man SER andre. Dette handler om respekt for andre hunder, hundeeiere og mennesker som ferdes uten hunder også. For det tredje er det mange som ikke kjenner hunden sin. De kjenner ikke hvordan den reagerer. Og man har ikke trent nok med hunden. Miljøtrening, sosialisering, kontaktrening, hunden skal spørre om lov ++ Hunden skal f.eks spørre eieren sin: Kan jeg få lov til å gå bort til den hunden eller det mennesket, eller det barnet. Og hvis hunden ikke er trent opp til lydighetstrening og sosialiseringen - la være å ha hunden løs. I tillegg, som hundeeier som møter løse hunder eller hunder som går i bånd for den saks skyld: Man kan unngå masse problemer om man lærer seg å lese andre hunders kroppsignal også! Nå er jeg veldig interessert i andre hunder og ikke bare min hund. Min hund er lydig til tusen - men jeg vet at hun er en hund. Derfor får hun ikke lov til å være alene ute på gårdsplassen, selv om hun holder seg inne på området vårt. Og, selv om jeg vet at hun ikke kommer til å løpe bort, hva vet jeg om det kommer en annen løs hund for å angripe henne? En gang når jeg gikk tur med hunden min kom det plutselig en hund ut av det blå. Den hadde stukket av. Den så meget redd ut og ble reddere av å se den nysgjerrige og lekne atferden til hunden min. Så, jeg snudde meg og hunden min og gikk - bort (fra den - ikke mot den..) Sto et annet sted en stund og viste etterpå at "jeg skal ikke komme til deg, du kan komme til meg". Etterhvert kom han. Jeg tok med han hjem og fant etterhvert ut hvor han bodde - men hadde aldri klart det uten hunden min sin hjelp heller. Dempende atferd er viktig for hunder - og mennesker må også kunne utøve dempende signaler overfor ukjente hunder. Møter man en aggressiv hund (med eier i bånd) gjør man seg IKKE redd! Man går forbi hunden uten å se den i øynene. Uten å bry seg. Uten å la hunden få se at du lar deg få en redsel. Og ikke minst: Du går ikke RETT mot en aggressiv hund, du går i bue rundt den. Ikke rett på! Dette gjelder også redde hunder. Begynn å lære kroppsspråket til hunden din og dempende signaler. Da vil man kanskje få helt andre syn på hundeeiere også. Og i tillegg hvordan møter skal bli mellom hund - menneske- ukjent hund (-ukjent menneske også). Og hvordan DU skal oppføre deg overfor andre hunder.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 Jeg merker usikkerheten din helt hit. Om du skaffer deg en bikkje, vær snill å ikke legg dette over på bikkja di. Jeg møter mange hundeeirere med små hunder, hvor hundene er så usikre og redde og en eier som forsterker dette ved å ta hunden opp fordi en stor hund går forbi. Jeg tror du har vært veldig uheldig rett og slett. Du må tørre å treffe andre hunder når du skaffer deg hund. Du må også sosialisere hunden din med andre hunder også store hunder. Klarer du ikke dette, bør du ikke få deg hund. Da kommer du bare til å ødelegge en bikkje. Verste jeg ser er hysteriske hundeeiere som skjermer de små hundene sine for store hunder. Min hun ble selv angrepet og bitt kraftig så hun fikk en infeksjon, da hun var 4 mnd. Hun er en rottweiler og verdens snilleste. Hun ble angrepet av en større hund. Men det betyr ikke at jeg ikke lar henne møte store hunder igjen. Hun tok heldigvis ikke skade av denne hunden og er idag en godt sosialisert hund som aldri har vært slem mot noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå