Gå til innhold

Hva er greia med stjernekikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som er så "skummelt" med dette.

Kan noen forklare hva som menes med det?

Er det verre å føde en stjernekikker?

Vondere?

Vanskeligere?

??

Noen som kan fortelle?

Sist jeg var gravid så hørte jeg ikke noe om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mest vanlige er at barnet kommer med bakhodet først, såkalt bakhodefødsel, men noen ganger kommer barnet med ansiktet opp, og framhodet først, og da kalles barnet stjernekikker. Ser opp mot stjernene i fødselsøyeblikket.

Det er ikke farlig, men den letteste måten å føde på er bakhodefødsel. Dette har med barnets hodeform å gjøre, og hvordan hodet blir komprimert på vei nedover i fødselskanalen og rotasjonen på vei ut.

Skrevet

Det er ikke farlig nei, men det er verre å føde en stjernekikker..

Når barnet kommer med panna først istede for bakhodet så trenger det større plass, og det er større fare for å revne.

Det er også større sjans for at de setter seg fast da de ikke roterer helt som de skal, så min sønn måtte forløses med keisersnitt.

Fødselen hadde vart i en evighet uten at det skjedde noe, og når de tok han ut så de at han var stjernekikker og at det mest sannsynligvis var frunnen til at det ikke gikk vaginalt....

Skrevet

Det er verre, ja. Som ei skrev over her så roterer de ofte ikke slik de skal, så sjansen for å ende i akutt keisersnitt er relativt stor. Jeg har født to stjernekikkere, som begge til slutt måtte taes med akutt KS pga. at de satt fast.

Skrevet

De trenger større plass. Min sønn var en stor stjernekikker. Og jeg er ganske lita. Han satt først fast med hodet også med skulderen. Han hadde en apgar på 1 da han kom ut. Var rett før vi mistet han, men det gikk heldigvis bra.

Skrevet

Lillemor var også en stjernekikker, men jeg fikk ikke vite det før i etterkant, og opplever fødselen som fin :) Brukte en del tid på å presse henne ut, men alt gikk bra og hun hadde 9-9-10 på apgarscore. Hun var ganske liten ved fødsel da, kanskje det ikke hadde gått like lett om hun hadde vært større.

Må innrømme jeg gruer meg litt til fødselen denne gang, er redd denne jenta blir en stjernekikker også :/

Skrevet

Ja jeg tror størrelsen på barnet har litt å si..

Ei venninne fødte en stjernekikker, og hun var vel rundt 2800.

Legene hadde sagt at hadde hun vært større så hadde hun nok mest sannsynligvis ikke fått henne ut vaginalt.

Ikke rart min måtte komme med keisersnitt.. Han var 4400. Hehe!

Men hadde full pott på Apgar, så kan ikke klage:o)

Skrevet

Kom med nesa først, så måtte draes ut med sugekopp, og mamma revna helt. Ei venninne måtte inn til hasteoperasjon, for hun begynte å blø så hinsides.

Andre ganger funker det jo som en helt normal fødsel.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...