Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Forrige gang begynte jeg å kjenne liv fra ca uke 13-14, og jeg er nesten 100 % sikker på at det er det samme jeg kjenner nå, bare litt svakere. Det er en slags vibrering/ dirring liksom, som en bitteliten ert som ruller rundt der nede, helt nederst i magen på bekkenbunnen! Begynte å kjenne det for et par dager siden, og igår mens jeg satt og ventet på UL-timen kjente jeg det kjempetydelig, og sannelig fikk jeg det ikke bekreftet på UL at akkurat da var det full aktivitet der inne; h*n bokset ivei og hoppet rundt der inne. Såå koselig er det, håper jeg vil kjenne masse av det fremover- blir liksom litt mer virkelig det hele!! =) Flere som kjenner liv tidlig?
WPW Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Hei:) Jeg er veldig usikker.. Kjenner samme følelsen som jeg kjente da jeg var 13-14 uker på vei sist. Men etter at jeg fødte fortsatte jeg liksom å ha den følelsen, nesten som fantomspark.. Hehe, så nå er jeg veldig usikker på hva det er jeg kjenner.
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 sikker på at det ikke bare er litt luft i magen?
Nikki 75 Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Ja, babyen er jo nesten 2 cm lang, så det sparker nok godt, tenker jeg.
Juli-prinsesse 2010 <3 Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Titter innom fra 2 trimester. At du kjenner liv er nok bare en innbildning --- ikke for å ta fra deg gleden, men det er bare ikke mulig. Emryoet har akkurat blitt til et 2 cm langt foster og det er fysisk umulig å kjenne spark uansett hvor livlig den lille er.. Jeg er 19 uker på vei og har fremdeles ikke kjent liv.... selv om det er veldig indiviuelt...
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 Joda det er mulig å kjenne liv så tidlig. Jeg kjente det du sier nå for 2 uker siden og nå er det helt tydelig at det er lille tassen som rører på seg der inne. Jeg er 11+4 i dag. det er sååååå deiliiiiiiiig:))))) Jeg kjente også liv fra uke 14 med førstemann (og er 5.gangsgravid nå, men venter nr 2 samt at jeg har delt livmor. Så det kan hende det er deror jeg kjenenr det allerede nå) Kos deg med sparkene og for dere som ikke tror oss på at det er liv, så er det faktisk VELDIG individuelt når man kjenner liv.
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 vil bare legge til, den er vel 3 cm nå, ikke 2, og det er et foster, ikke et embryo... skillen er vel i slutten av uke 8
Juli-prinsesse 2010 <3 Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Skrev jo at at det akkurat var blitt et foster. Les ALLE ordene :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. februar 2010 Klart man kan kjenne en 3 cm stor klump som hopper og spretter inni der, spes hvis man er 2.gangs. Man kjenner jo en tjukk larve på 3 cm som kryper bortover armen, litt søkt eksempel muligens men dere skjønner hva jeg mener;) Og nei, det er ikke spark det er snakk om- det kjente jeg ikke før en del senere forrige gang. Ikke så rart, siden lemmene fortsatt er små og veier lite. Det jeg kjenner, er en slags murring/ vibrerende følelse helt nede på bekkenbunnen, ikke så rart siden det er jo der den ligger og ruller seg rundt. Luft er det heller ikke- det kjenner jeg som små bobler, og skjønner tydelig at det er luft. Fantomspark hadde jeg også mye av etter forrige fødsel, kjenner det av og til enda, men sjeldent. Fantomsparkene kjennes mer ut som ordentlige spark, og skyldes vel muskler som strekkes eller luft osv. Dette er noe helt eget med andre ord, ikke til å ta feil av, og akkurat likedan som sist i uke 13-14=)
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #10 Skrevet 19. februar 2010 dere må huske på at benstrukturen til fosteret ikke er eksisterende på dette punktet? Er nok vibrering fra selve livmora.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 19. februar 2010 Jeg gjentar- det er jo ikke spark jeg kjenner! Det er en liten klump som ruller rundt der inni, skjelett eller ikke- en liten geleklump som hopper og spretter;)
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 personlig har jeg null tro på at det er selve fosteret du kjenner, men hva du velger å tro er ditt valg....
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Du kan kjenne vibrasjoner fra livmora når den vokser, det kjente jeg.. men jeg trodde aldri det var selve fosteret som beveget seg. Man har svært få nerver inne i selve livmora når barnet beveger på seg er det ofte pga livmora dunker inntil organer osv på utsiden. og når spiren din er 3 cm stor så har den ganske så mye boltreplass
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 19. februar 2010 Ja, man kan velge å tro på det eller ikke; men jeg kjenner det jeg kjenner og er sikker i min sak- tror det er vanskelig for andre å avgjøre hva jeg kjenner og om det er liv eller ikke;) Har jo vært igjennom dette en gang før og kjenner igjen følelsen på en prikk- når livmora vokser og strekker seg kjennes det annerledes ut, og er en mer seig/ konstant følelse enn disse plutselige vibrasjonene. Kjenner det bare av og til, og kun hvis jeg sitter helt stille og konsentrerer meg.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 Jeg tror heller ikke noe på at det er fosteret du kjenner altså. Slike vibreringer har jeg hatt lenge, men det er enten luft (trenger absolutt ikke være bobler) eller at livmoren vokser. Nå er jeg 12 uker og kan kjenner et ørlite stryk på innsiden av magen som kommer og forsvinner fort hvis jeg ligger helt stille. Jeg er også annengangs, men er egentlig gravid for 5. gang. I uke 9 så er den altfor liten til å kunne gi en hard nok bevegelse til at nervene skal kunne registrere det.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er 9+3 idag, altså er det bare 2,5 uke mellom oss- og at du kjenner ørsmå stryk er nesten mer "fantastisk" enn at jeg kjenner at den ruller seg rundt. Men for all del- jeg tror deg, fordi jeg tror at enhver kvinne kjenner sin egen kropp best, og vet hva det er snakk om. Og spiren har nok av boltreplass, men det er jo tross alt nede på bekkenbunnen jeg kjenner det- så at den har god plass spiller ingen rolle. Den ligger jo på bekkenbunnen og hopper som på en trampoline, og dette er jeg ganske sikker på at jeg kjenner som en dirring/ romstering.
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #17 Skrevet 19. februar 2010 det er også litt underlig med tanke på at du i går forventet at det hele var over og at den lille var borte, før du var på ultralyd... Det er forståelig at du er spent, det er vi alle Men ting skjer i sitt tempo, og om ikke så mange uker kommer du til å kjenne bevegelsene du lengter etter
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 19. februar 2010 #18 Skrevet 19. februar 2010 I følge siste UL (har hatt 4 stk til sammen) så viste målingen at jeg er 12+4, men jeg velger å holde på min menstermin som sier 12+0 i dag. Med tanke på at du selv sier du kjente liv med førstemann da du var 13-14 uker på vei, så er ikke mine små stryk i en brøkdel av et sekund spesielt "fantastisk" som du sier når jeg er annen gangs og i uke 13.... Men du får tro hva du vil!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #19 Skrevet 19. februar 2010 Linda89, jeg synes det er litt underlig at du er så sikker i din sak hvis dette er ditt første svangerskap...? Jeg har vært igjennom dette en gang før, og kjenner igjen den samme dirrende følelsen som jeg kjente nesten daglig fra uke 13 til ca uke 17 forrige gang. Tilfeldig? Neppe. Fra uke 17 kjente jeg mer tydelige spark og dult, dette kan vel mer karakteriseres som rulling/ romstering. Og ja, du har helt rett i at jeg var sikker på at dette var over før UL igår. Kjente riktignok denne typen bevegelse kvelden før UL, men pessimistisk som jeg er avfeide jeg de på samme måten som dere gjør nå, med alle mulige rare bortforklaringer. Det var først da jeg kjente den eksakt samme dirringen på venterommet før UL at jeg turde å tro på det, for det var så tydelig at det ikke var til å ta feil av. Og at det er vanlig at livmoren dirrer og vibrerer har ihvertfall aldri jeg hørt snakk om før- voksesmertene i livmoren kjennes for meg ut som mensensmerter, og når ligamentbåndene vokser og strekker seg kjennes det som stikninger/ drag, spes når jeg reiser meg hurtig opp, løfter osv. Forresten artig å se at folk gidder å engasjere seg så voldsomt i dette, kanskje et litt ømt punkt dette m å kjenne liv i svangerskapet;)?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #20 Skrevet 19. februar 2010 Som sagt, jeg tror på deg- men synes det er litt underlig at du har så vanskelig for å tro på MEG;) Små stryk/ spark kjente jeg som sagt ikke før nærmere uke 17 sist, som beskrevet ovenfor..
bringebærsnipp Skrevet 19. februar 2010 #21 Skrevet 19. februar 2010 Kjære vene. la da damen få fred og glede seg over opplevelsen sin! samme for dere hva hun har kjent og ikke kjent vel. Kos deg med magen din og opplevelsene dine du og ikke bry deg om andre.
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #22 Skrevet 19. februar 2010 Det er mye som skjer med den lille i løpet av tiden frem til uke 13, jeg har aldri vært gravid før nei, men er det ikke litt rart at det er du som har vært gjennom dette før som driver å innbiller deg ting? For all del, lev i din lille boble, snart prater den lille også?
sep.j2010+juni.g2012 Skrevet 19. februar 2010 #23 Skrevet 19. februar 2010 hihi måtte le litt nå, litt artig diskusjon, lykkelig&gla, kos deg me bevegelsene i magen, å nyt dem! syns det blir litt feil å diskutere på denne måten, for alle svangerskap er jo forskjellige! lykke til videre!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #24 Skrevet 19. februar 2010 Jaja, det var dagens mest saklige kommentar tror jeg, og tenker vi avslutter diskusjonen her. Lykke til videre i svangerskapet, og håper for din del at du blir trodd første gang du kjenner liv og forteller om det til andre- uansett om det måtte være i uke 10 eller 20!
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 19. februar 2010 #25 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er ikke helt sikker på om det er knøttet jeg virkelig kjenner nå i uke 13 heller. Er liksom i området rett ovenfor skambenet. Kan godt være noe annet, men for meg ligner det veldig på da jeg kjente liv første gang med datteren min i uke 17. Men, det er i hvertfall større mulighet for det jeg kjenner er mer rett enn det du kjenner! Uansett tror jeg disse innleggene er ment for å realitetsorientere deg litt! Jeg sier bare hva jeg tror :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå