edvina Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Hva har dere som har katt gjort når dere får babyen hjem fra sykehuset? Har begynt å tenke veldig på dette de siste ukene før fødsel. Vår katt går i hele huset og legger seg der den har lyst. Er livredd for at den skal legge seg oppi kurven når babyen sover i et ubevoktet øyeblikk eller at vi skal glemme å lukke soveromsdøren. Bruker dere fluenett over sengen eller er ikke dette et problem i det hele tatt????
tinus med jente06,gutt10 og?12 Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har katter og jeg ser jo at de liker å legge seg i vogner og senger. Fulgte alltid godt med,men det skjedde vel ett par ganger at de hoppet opp til babyen,men det var bare noen sekunder. Merket at når vi kom hjem med babyen så var kattene redde og nærmet seg ikke babyen. Hadde aldri noen problemer med dette,men var jo oppmerksom og det skal jeg være denne gangen og. Hopper katten oppi må man "ta" de så de skjønner at det ikke er lov.
edvina Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2010 Ok, så da må jeg følge godt med..
ellen-propellen Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har satt frem vogga og senga slik at pus kan se det i forkant. Om han hopper oppi (han har ikke gjort det enda) så vil vi lage freselyder til han og gå mot han. Den teknikken (litt sær ja) har vi brukt på alt annet, og han gjør ikke noe "galt".Så det virker:-)
edvina Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2010 hehe. da får vi bare vise klør! Tenkte også at jeg skulle ha katten mye ute slik at jeg kan slappe av litt, men da står den og skraper på ruta og lager uutholdelige lyder..
happyfeet* Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 Vi har 2 katter og hadde også dette når første mann ble født. Har gått kjempe fint. Vi satt frem vogna og vugga litt tidlig slik at kattene ble vant til det.. kjøpte også en dusjeflaske til å ha vann på, dersom kattene gjorde noe de ikke fikk lov til ble det en "kalddusj". Katter (de aller fleste) hater vann, så de lærte fort! Her er det absolutt ikke tolerert at kattene går i vugga, vogn, seng ol... kattene har faktisk lært seg å holde seg ute av rommet til snuppa på 2 år også. Bare å være konsekvent i dresseringen! Lykke til
pip pip Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Vi har katt, men den er ute om natten, så der blir det ie noe problem. men på dagtid har jeg lyst til å holde katte langt unna babyen. Men vi har "trent" katten til ikke å være i sofaen, han bare hopper over den til vinduet. Så han får vel høre det hvis han nærmer seg vogn, eller andre babyting. En liten sprayflaske med vann var et tips vi fikk.
edvina Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2010 Takk for tips, har nesten tenkt at det var umulig å dressere katter. men tror jeg skal begynne å laden være ute om natten og holde sprayflasken klar...
Gravid prinsessemamma<3 Skrevet 19. februar 2010 #10 Skrevet 19. februar 2010 jeg har fått ordre av sambo om avlivning jeg, om vi ikke finner en "fosterfam" for de første mend.. men, etter å ha lest dette kan det være håp:D tror jeg skal sette alle tipsene ut i praksis å lære pus opp til hva som er lov å ikke lov:)) men er veldig skeptisk! vår lille sjarmør blr så.."fornermet" nr han forsto at grinnsenga va ulovlig område, at han sne seg oppi å tissa:O å han er egentlig 100% stueren, å vært det i mange år! så det spørs..ikke sikkert han vil opplæres:/
Turbodama Skrevet 19. februar 2010 #11 Skrevet 19. februar 2010 Slapp av dette er ikke noe problem! Katter legger seg gjerne inni vogner når de står ute, fordi der er det lunt og varmt. Så ute må du alltid ha på myggnetting! Men inne er det ikke noe problem slik jeg ser det. Pleier kattene og legge seg på ansiktet ditt? ehh.. tror ikke det, og da legger de seg ikke på barnets ansikt heller... Vi har tre katter og jeg venter på tredjemann. Jeg hadde som dere andre også en hysterisk mann og vi utstyrte oss med kattenett og holdt dører stengte og fulgte med tilenhver tid. Men dette var hysteri. Som dere også skriver her, det kan hende de hopper oppi vogga for å sjekke hva dette er av ren nysgjerrighet, men de hopper fort ut igjen. Men det er selvsagt forskjell på kattene rundt omkring også. Husk også at pusen også må få litt oppmerksomhet når barnet kommer, de kan også bli sjalu:-) Lykke til alle sammen, det er viktig at ungene lærer og forholde seg til dyr, så vi må ikke bli hysteriske. Og katter er jo de klokeste:-) Hilsen en katteelsker
frøkenmilla Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 Ikke avliv katten din da!!!!! Det skal gå veldig bra skal du se. La den få snuse på barnesenga og vogna, så går det bra. Ofte er katter redd for babyer og trillende vogner. Ytterst få som har problemer med at katten legger seg inntil babyen i det hele tatt...
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har katt, liten leilighet og venter baby i april. Og jeg tror det skal gå helt fint:) På vogna har jeg kattenetting (for det er ikke bare min katt som bor i nabolaget her) og over senga tenker jeg å henge opp sånn "himmelseng"-forheng (vet ikke helt hva det heter?) for å holde katten borte. Jeg har også kjøpt en hule til katten som han kan sove i. Det gjorde jeg før jul slik at han skulle venne seg til den før babyen kommer. Og han sover faktisk i den nesten hver natt og viser ikke lengre så stor interesse for å skulle sove i senga eller være på soverommet. Ellers så er det jo bare å passe på og følge litt med. Har hatt baby på besøk flere ganger og katten viser liten interesse så jeg tror det skal gå fint:)
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 Kjøpte kattenett til 250 kr som ble lite brukt, men det beroliget ihvertfall mormor at vi hadde kjøpt det. Kastet pus konsekvent ut av soverommet hvis vi fikk med oss at han snek seg inn dit. Der fikk han ikke lov å være (men han er jo en katt så han bryr seg ikke så veldig!) Vi kjøpte slik feromondispenser til å sette i stikkontakten hos dyrlegen. Dette skal berolige katten. Kostet vel 4-500 kroner og varte en måneds tid. Når jeg satt i sofaen og ammet kom ofte pus å la seg omtrent oppå babyen. Lot han få ligge ved siden av og gav han masse kos, slik at han ikke skulle føle seg avvist. Skal sies at det er jeg som har hovedansvaret for å kose med pus her i huset. Jeg tror at dersom det gikk bra med den katten vi har og babyen vår så skal det gå bra med de fleste. Ikke akkurat verdens enkleste katt vår kjære pus, men har gåttover all forventning. Masse lykke til ihvertfall, synes du skal la pus leve og heller ta problemene dersom de dukker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå